Ga naar inhoud

Nieuwe software voor ŠKODA ENYAQ iV-familie: meer range, nog meer comfort


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-54cc8c34fc6f8be1c96843500f599205.jpeg

  • Nieuwe ME3-softwareversie voor alle nieuwe ENYAQ iV- en ENYAQ COUPÉ iV-modellen 
  • Gratis update voor auto’s die al geleverd zijn volgt tweede helft van dit jaar
  • Meer efficiency en grotere levensduur van accupakket 

Met de nieuwe ME3-voertuigsoftware kan de bestuurder via een knop op het centrale display de nieuwe ‘accuonderhoud’-modus activeren. Dit betekent dat het accupakket voor maximaal 80 procent wordt opgeladen bij de eerste keer dat de ENYAQ iV daarna aan de stekker gaat. Het programma verlaagt ook de DC-laadsnelheid en het maximale laadvermogen om stroompieken te voorkomen. Deze maatregelen - vergelijkbaar met de ‘eco-modus’ op een smartphone - helpen het accupakket te sparen en de levensduur ervan te verlengen. Zo nodig zijn altijd de volledige opslagcapaciteit van het accupakket en de maximale laadsnelheid beschikbaar. Daarnaast is het menu ‘Opladen’ in het infotainmentsysteem herzien. Behalve dat het scherm het percentage stroom van het accupakket en de actieradius weergeeft, is nu ook informatie over de bestemming en eventuele laadstops af te lezen.

Nieuw rijprofiel voor versies met vierwielaandrijving

De vierwielaangedreven versies van de ENYAQ iV hebben nu ook een nieuw rijprofiel. De ‘tractiemodus’ is ontworpen voor het rijden op onverharde of gladde wegen en biedt constante vierwielaandrijving bij snelheden tot 20 km/u. Het past onder andere de ASR-functie aan zodat het tractiecontrolesysteem minder snel ingrijpt bij het wegrijden. Ook de laadcontrole is eenvoudiger gemaakt. In het navigatiesysteem kan bijvoorbeeld een alternatief laadstation in de huidige route worden opgenomen door simpelweg op de knop ‘Toevoegen’ te drukken. Voor alle geplande laadstops worden de resterende accucapaciteit en verwachte laadtijd gedetailleerd weergegeven. De nieuwe software omvat ook verbeteringen aan de weergaven in de Digital Cockpit en in het Head-up Display. 

Meer bereik dankzij verbeterd thermisch beheer

De temperatuurregeling van het accupakket wordt nu geactiveerd bij lagere temperaturen dan voorheen en wordt continu aangepast. Hierdoor wordt de ideale temperatuur van de aandrijfaccu sneller bereikt en blijft deze langer binnen het optimale bereik. Dit zorgt voor een langere levensduur, een geoptimaliseerd vermogen en een efficiëntere recuperatie en dus een groter maximaal reëel bereik. In de ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV 60 loopt dat volgens de WLTP-cyclus op tot 416 kilometer*. De ENYAQ COUPÉ iV 80 kan tot 544* kilometer afleggen; de ENYAQ COUPÉ iV 80x met twee elektromotoren komt maximaal 520 kilometer* ver.

Hogere laadcapaciteiten en kortere laadtijden

De ENYAQ iV-modellen bieden een breed scala aan oplaadmogelijkheden. Met behulp van wisselstroom en een CCS-stekker (Combined Charging System) kan energie tot 11 kW thuis worden geladen met een ŠKODA iV Charger wallbox. Een 62 kWh-batterij kan daarmee bijvoorbeeld in 6,25 uur van 10 naar 80 procent van zijn capaciteit worden geladen; het 82 kWh accupakket heeft daarvoor zo’n 7,5 uur nodig. De iV Universal Charger, een mobiele laadoplossing met verwisselbare connectoren, biedt maximale flexibiliteit. Met de CEE-adapter kunnen ook 400V-stopcontacten tot 11 kW worden gebruikt, terwijl een Schuko-adapter het laden aan een 230V-huishoudstopcontact mogelijk maakt. Bij het laden met gelijkstroom hebben voertuigen met de 62 kWh-accu dankzij de nieuwe software nu een laadvermogen tot 120 kW, en tot 135 kW voor ENYAQ iV-modellen met de grotere 82 kWh-accu. Dit betekent dat bij een openbaar 50 kW-laadstation het laadproces van 10 naar 80 procent circa 55 minuten (62 kWh-batterij) of 70 minuten (82 kWh-batterij) in beslag neemt. Bij een snellaadstation kunnen de ENYAQ iV 60 met 120 kW laadvermogen en de ENYAQ iV 80x met het grote accupakket en laadvermogen van 135 kW dit laadproces in slechts 35 minuten klaren.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

* Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe