Ga naar inhoud

200 tests om voetgangers en fietsers te beschermen


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-ee70aa67ace1a45eb05033cfaab7c702.png

Je hebt vast wel eens een botsproefvideo gezien waarbij een nieuwe auto door de mangel wordt gehaald. In Europa test Euro NCAP hoe veilig een nieuwe auto is en beoordeelt onder meer de voetgangersveiligheid. Afgelopen jaar gooide ŠKODA hoge ogen, want zowel de nieuwe FABIA als de volledig elektrische ENYAQ iV werd uitgeroepen tot ´Beste in zijn klasse´. Zeg nou zelf: als het gaat om de veiligheid van jezelf en de mensen om je heen, dan wil je toch het beste?

Kwetsbare delen van voetgangers testen

Voordat Euro NCAP aan het testen slaat, heeft ŠKODA zelf al meer dan 200 verschillende veiligheidstests uitgevoerd tijdens de ontwikkeling van het nieuwe model. Een deel daarvan zijn fysieke tests die draaien om de kwetsbaarste delen van het menselijk lichaam. Dat zijn ongevallen waarvan je hoopt dat je ze in het echt nooit meemaakt, zoals een kind of volwassene die met zijn hoofd tegen de motorkap of voorruit komt. In het laboratorium wordt ook getoetst wat er gebeurt als je dijbeen tegen de motorkap botst of je onderbeen de voorbumper raakt.

Motorkap beschermt voetgangers

Alle nieuwe ŠKODA-modellen zijn ontworpen om voetgangers en andere kwetsbare verkeersdeelnemers maximaal te beschermen. Daarvoor is het essentieel dat de motorkap de impact kan opvangen door te vervormen. Er moet daarom genoeg ruimte zitten tussen de onderdelen onder de kap, zoals de motor, de schokdempers en de scharnieren van de motorkap.

De voorkant van de motorkap is bovendien ontworpen om zo veilig mogelijk te zijn. Daar vind je geen scherpe randen of massieve verstevigingen. Vóór de stalen delen in de bumper is een energie absorberend materiaal aangebracht om voetgangers te ontzien.

Slimme assistenten voorkomen botsingen

Het liefst wil je natuurlijk botsingen vermijden. Daarom zijn nieuwe ŠKODA-modellen leverbaar met verschillende slimme assistenten die de bestuurder actief helpen om aanrijdingen met voetgangers, fietsers of motorrijders te voorkomen. De drie belangrijkste zijn noodremsysteem Front Assist, uitwijkassistent Collision Avoidance Assist en dodehoekbewaker Door Opening Warning die voorkomt dat je bij het openen van het bestuurdersportier iemand van zijn (motor)fiets wipt. Klik op de naam van een slimme assistent voor meer informatie.

Aan het begin hadden we het over botsproefvideo’s. Met zulke gecontroleerde aanrijdingen toetst Euro NCAP de veiligheid van de inzittenden – zowel van volwassenen als kinderen. Dat zijn twee van de in totaal vier testonderdelen. De voetgangersveiligheid van een nieuwe auto en zijn slimme assistenten zijn de andere twee. Alleen als een model op alle fronten hoog genoeg scoort, ontvangt een auto de felbegeerde veiligheidsscore van 5 sterren. En voor wie het nog niet wist: álle ŠKODA-modellen in het huidige assortiment scoorden 5 sterren.

 

Lees ook: Waarom de ŠKODA FABIA de perfecte eerste auto is

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe