Ga naar inhoud

Waarom ŠKODA anno 2022 nog fanatiek met klei werkt


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-a53ebd72f9fdde36201d75b6576a2e66.jpeg

Weinig werkplekken bij ŠKODA zijn zo geheim als het Česana-designcentrum. Hier worden de kleimodellen gemaakt van nieuwe auto’s en van studiemodellen voor autobeurzen. Zodra een nieuw model (zoals de ŠKODA FABIA) klaar is, blijft het resultaat nog ongeveer twee jaar geheim.

Details finetunen met kleimodel op ware grootte

Hoewel nieuwe auto’s voornamelijk op de (super)computer worden ontworpen, blijven fysieke modellen enorm belangrijk. ŠKODA gebruikt kleimodellen om alle details te verfijnen die in de digitale omgeving ontsnappen aan de aandacht van de ontwerpers. Bovendien keurt het topmanagement van ŠKODA het definitieve ontwerp van een nieuwe auto goed op basis van het kleimodel.

De studio van het designcentrum is groot genoeg om te werken aan zeven modellen, dus zeven auto’s. Dit gebeurt eigenlijk altijd in schaal 1:1, want dan zien de ontwerpers alle details goed. Bij een auto op halve grootte kunnen die wegvallen.

Klei, staal en schuimblokken

De modelmakers beschikken over grote freesmachines. Vroeger werden auto’s volledig met de hand uit klei gevormd, maar tegenwoordig doet de freesmachine het basiswerk. Het beitelt een ‘ruw’ computermodel uit. Vervolgens snijden, schrapen en schaven de beeldhouwers langzaam maar zeker de puntjes op de ‘i’.

Zou je het afgebeelde model van de nieuwe FABIA doorzagen, dan zie je een stalen frame met schuimblokken waarop een laag van klei is aangebracht. De klei wordt eerst in een speciale oven verhit tot 50 à 60 graden. Dan is het zeer kneedbaar en plakt het goed. Vervolgens hardt de klei uit op kamertemperatuur. Zouden we de auto helemaal van klei maken, dan wordt hij nóg zwaarder (het model weegt nu al duizenden kilo’s) en duurder. Zo’n massieve homp klei kan ook sneller barsten of breken.

Het eindresultaat wordt gescand en omgezet naar een 3D-model. Deze ‘schets van klei’ dient als basis voor verdere ontwerpstappen. Zo ontstaan verschillende ontwerpen van het uiterlijk en één daarvan wordt gekozen als basis van het definitieve design.

Interieur met verschillende materialen

In het Česana-designcentrum vind je ook het atelier voor auto-interieurs. Het bouwproces komt in grote lijnen overeen, behalve dat de modelbouwers veel samenwerken met de onderdelenstudio. Die studio maakt onderdelen die eruitzien alsof ze echt zijn. Zoals koplampen en velgen voor de buitenkant, maar nog veel meer spullen voor de binnenkant.

Bij het interieur van een auto is het belangrijk hoe de verschillende materialen eruitzien. Een dashboard van klei alleen helpt daar niet bij. Daarom verwerken de beeldhouwers veel ‘echte’ onderdelen in hun model – gemaakt met de 3D-printer en met de hand in elkaar gezet en afgewerkt. Soms is het ook gewoon praktisch, want de hendels aan de stuurkolom kun je niet van klei maken.   

In de koelkast tot de facelift

Wanneer het ontwerp eenmaal perfect is, wordt er een ‘hard model’ gemaakt. Niet van klei, maar van materialen die in de loop der tijd niet van vorm veranderen. Deze klus wordt meestal uitbesteed en bevat alle gegevens en ervaringen die zijn opgedaan bij het maken van het kleimodel. Het is het ultieme model: de koplampen werken, het chroom glimt en de wielen draaien. Dit model wordt aan de Volkswagen Group en productiepartners getoond als dé nieuwe auto.

De kleimodellen verdwijnen in een geklimatiseerd magazijn en worden weer tevoorschijn gehaald als een auto aan een facelift toe is. Daarna hebben ze hun doel gediend.   

Lees ook: Waarom de ŠKODA FABIA de perfecte eerste auto is

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe