Ga naar inhoud

Grof geschut van ŠKODA: de OCTAVIA WRC uit 1999


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-80a5c7ca7da69fcd2e2b1882cae0cd59.jpeg

Het is feest! De eerste generatie van de moderne OCTAVIA bestaat 25 jaar. Hij is sinds 1996 uitgegroeid tot de ruimtekampioen van zijn segment én het meest verkochte ŠKODA-model. Maar wist je ook dat ŠKODA de OCTAVIA inzette om zijn torenhoge ambities voor internationaal rallyracen waar te maken?

Zo rolde ŠKODA met de OCTAVIA in het WRC

In 1997 besloot de Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) om de WRC-categorie open te stellen en dat kwam ŠKODA goed uit. Het jaar ervoor was de nieuwe OCTAVIA gelanceerd en raceauto’s hoefden alleen maar gebaseerd te zijn op een serieproductiemodel. Het was niet langer nodig om straatversies van je rallyauto aan het grote publiek te verkopen.

Evengoed stond het ontwerpteam van ŠKODA Motorsport voor de grote uitdaging om een gewone OCTAVIA om te bouwen tot rallykanon. Met de ŠKODA OCTAVIA KIT CAR hadden ze al ervaring opgedaan met het modificeren van een bestaand model, maar dit was het serieuzere werk.

300 pk en 600 Nm voor OCTAVIA WRC

De ŠKODA OCTAVIA WRC werd aangedreven door een tweeliter turbomotor met vijf kleppen per cilinder die de benodigde lucht beter en sneller aanvoerden. Hij leverde 300 pk vermogen. Het koppel bedroeg aanvankelijk 500 Nm bij 3.250 tpm, maar dat werd opgekrikt tot 600 Nm. De rallyauto woog maar 1.230 kilo – zo licht als de reglementen toelieten. Tel het pluspunt van vierwielaandrijving daarbij op en je hebt de meest dynamische raceauto van ŠKODA Motorsport tot dan toe.

Een van de beste testrijders uit de rallywereld, Armin Schwarz uit Duitsland, werd eerste coureur. Zijn ervaring en fingerspitzengefühl hielpen enorm bij het afstellen van de OCTAVIA WRC. De tweede coureur kwam uit Tsjechië. Afhankelijk van het terrein waarop de rally verreden werd, kroop óf Pavel Sibera óf Emil Triner achter het stuur.

Rally van Monte Carlo

De ŠKODA OCTAVIA WRC maakte zijn debuut in 1999 tijdens de legendarische Rally van Monte Carlo. Het fabrieksteam benutte het eerste seizoen om de afstelling van de auto te perfectioneren en waardevolle ervaring op te doen. Tijdens de laatste race van het seizoen, de beroemde Rally van Groot-Brittannië, pakte de Belg Bruno Thiry bijna een podiumplaats. Hij eindigde als vierde in het algemeen klassement. In één seizoen transformeerde de OCTAVIA WRC van een absolute nieuwkomer tot een geduchte tegenstander.

Verschillende coureurs van de internationale rallyelite hebben in de ŠKODA OCTAVIA WRC gereden. Naast Armin Schwarz, passeerden ook Jan Kopecký, Toni Gardemeister, Kenneth Eriksson, Didier Auriol en Stig Blomqvist de revue.

ŠKODA’s imagoverbeteraar

De OCTAVIA WRC gaat de geschiedenis van ŠKODA Motorsport in als de imagoverbeteraar van het merk. Hij heeft klassementsproeven gewonnen, een podiumplaats behaald (Armin Schwarz werd derde tijdens de Safari Rally in 2001) en bewees zijn degelijkheid en betrouwbaarheid ontelbare keren. Dit versterkte de positie van ŠKODA Motorsport in het WRC en maakte de weg vrij voor de ontwikkeling van het volgende rallykanon: de ŠKODA FABIA WRC.

Lees ook: Apetrots op de ŠKODA 130 RS: de ‘Porsche van het Oosten’

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe