Jump to content

Apetrots op de ŠKODA 130 RS: de ‘Porsche van het Oosten’


Recommended Posts

rssImage-f91f35c20b774df2989b3535b173db2c.jpeg

In 1975 komt de ŠKODA 130 RS voor het eerst in actie. Zijn geschiedenis begint zes jaar eerder, met de komst van de ŠKODA 100/110 L – de opvolger van de succesvolle ŠKODA 1000 MB met de motor achterin en een zelfdragende carrosserie. De nieuwe gezinsauto dient als basis voor de stoere ŠKODA 110 L Rally en de elegante 110 R Coupé. De daaropvolgende 120 S Rally verschijnt aan de start van bijna alle racewedstrijden in ŠKODA’s thuisland.

Geschiedenis van de ŠKODA 130 RS

Racen in eigen land is leuk, maar de internationale rally’s lonken. Daarom verschijnen in 1974 de ŠKODA 180 RS en ŠKODA 200 RS – rallyauto’s voor de B5-categorie. Jammer genoeg kunnen ze geen homologatie krijgen voor deelname in het buitenland, dus racen ze thuiswedstrijden en leggen daarbij de lat almaar hoger. In 1975 verschijnt dan eindelijk de auto die de beste eigenschappen van alle race-ŠKODA’s combineert en uitgroeit tot een legende van de Tsjechoslowaakse autosport: de ŠKODA 130 RS.

De ŠKODA 130 RS maakt zijn circuitdebuut in april 1975 en een maand later gooit-ie hoge ogen tijdens het European Touring Car Championship in Brno (Tsjechië). De 130 RS eindigt op de derde en vierde plaats in de klasse tot twee liter. Hij heeft op dat moment een vijfversnellingsbak, maar een jaar later wijzigt de FIA de reglementen en moet de 130 RS terugvallen op een vierbak. Daar blijft hij tot het einde van zijn sportcarrière mee rijden.

ŠKODA 130 RS: 142 pk en 720 kilo

De ŠKODA 130 RS heeft een lichtgewicht frame met aluminium carrosseriedelen (dak- en deurpanelen) en onderdelen van met glasvezel versterkte kunststof (spatschermen en motorkap). Hij wordt aangedreven door een achterin geplaatste viercilinder benzinemotor. Het vermogen begint bij 112,5 pk bij 7.250 tpm en wordt geleidelijk opgekrikt tot 142 pk bij 8.500 tpm. Het standaard motorblok van aluminium krijgt een gietijzeren cilinderkop met acht kleppen en een dry sump-smeersysteem. De cilinderinhoud wordt opgerekt van 1.289 cc tot 1.299,6 cc – een fractie minder dan de klasselimiet van 1300 cc.

Het allergrootste pluspunt van de Tsjechoslowaakse coupé is echter niet zijn kracht, maar zijn dynamische rijgedrag. De tweedeurs coupé weegt slechts 720 kilo en zijn lichte en uitgebalanceerde ontwerp helpt coureurs zowel in de bochten, als op de rechte stukken waar ze het gaspedaal vloeren en opboksen tegen de natuurwetten. In beide gevallen staat de ŠKODA 130 RS zijn mannetje en veegt de vloer aan met zijn tegenstanders.

Zo verdient de 130 RS zijn bijnaam

In tegenstelling tot de ŠKODA 180/200 RS, komt het Tsjechoslowaakse wonderkind ook in het buitenland in actie. Voornamelijk in het Westen. De ŠKODA 130 RS heeft een vliegende start, zowel in de rallysport als op het circuit. In 1976 rijdt hij zijn eerste rallyseizoen en een jaar later wordt hij eerste in zijn klasse tijdens de Rally van Monte Carlo! Hij eist ook de eerste plaats op in de Rally van Griekenland in 1978.

Tijdens zijn carrière behaalt de rallycoupé fenomenale successen op nationaal en internationaal niveau. Hij verslaat regelmatig rivalen die krachtiger zijn en krijgt de respectabele bijnaam ‘Porsche van het Oosten’.

Apetrots op de ‘Porsche van het Oosten’

De ŠKODA 130 RS groeit niet alleen uit tot een rallylegende, hij schrijft ook geschiedenis tijdens het Europese Touring Car Championship. In 1978 voltooit het team uit Mladá Boleslav voor het eerst het volledige seizoen en behaalt de derde plaats in de merkenclassificatie. In 1979 wordt de 130 RS tweede in het algemeen klassement en in 1980 derde achter Audi en BMW. Maar dat jaar pakt de 130 RS ook de winst in zijn klasse. Beter wordt het niet, denken zijn rivalen. Maar in 1981 knokt de ŠKODA zich een weg naar de top van het algemeen klassement en pakt de titel van het European Touring Car Championship. Iedereen staat versteld, de ‘Porsche van het Oosten’ heeft het geflikt.

Vandaag de dag zijn zowel de rally- als de raceversie van de ŠKODA 130 RS prominente sterren van het ŠKODA Museum. En onze collega´s die de collectie beheren, laten geen kans voorbijgaan om de ‘Porsche van het Oosten’ te laten aantreden bij evenementen. We zijn nog steeds apetrots.

Lees ook: Beleef de iconische modellen uit 120 jaar ŠKODA Motorsport

Lees hier het volledige artikel

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe