Jump to content

ŠKODA OCTAVIA: al 25 jaar aan de top


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Share

Recommended Posts

rssImage-660e4bcdcba09e29bffd2782c08aa51a.jpeg

Bij ŠKODA wordt de laatste tijd meer taart gegeten dan verstandig is. Want er valt ook zo veel te vieren! Het 100.000ste iV-model rolt van de band, de eerste generatie van de huidige SUPERB wordt 20 jaar oud en de moderne OCTAVIA viert zijn 25ste jubileum. Na zijn komst in 1996, groeide de OCTAVIA snel uit tot het populairste ŠKODA-model van allemaal. Dat laatste schreeuwen we liever niet van de daken, uit angst voor nog meer taart.

OCTAVIA uit 1996: elegant en veilig

De OCTAVIA profiteert in 1996 van de nieuwe samenwerking met de Volkswagen Groep. ŠKODA gebruikt veel techniek van de Audi A3 en de vierde generatie Volkswagen Golf, zoals het onderstel, de motoren, de versnellingsbakken en de stoelen. De OCTAVIA krijgt wel een eigen, uniek design. Hoofdontwerper Dirk van Braeckel en zijn team maken de moderne gezinsauto elegant en tijdloos. Ze ontwerpen de auto trouwens met de computer, een primeur voor ŠKODA.

Tijdens de ontwikkeling van het nieuwe model ligt de nadruk op actieve en passieve veiligheid. Zo worden de reguliere airbags vergezeld door zijairbags, een veiligheidsoptie die tot die tijd was voorbehouden aan het topsegment. Ook worden de dorpels verstevigd. En dankzij de toevoeging van ABS blokkeren de wielen niet als je krachtig remt. ABS zit standaard op de het 125 pk sterke topmodel; de OCTAVIA SLX 1.8 20V. Bij de andere uitvoeringen is het antiblokkeersysteem tegen meerprijs leverbaar. 

Nieuwe fabriek voor nieuwe OCTAVIA

Op 1 september 1996 wordt de OCTAVIA onthuld en op 3 september gaat hij in productie. Dat gebeurt in een nieuw gedeelte van de fabriek in Mladá Boleslav. De nieuw gebouwde productieruimte beslaat vijf KNVB-voetbalvelden en heeft één voetbalveld aan kantoren, vergaderkamers en kantines. Tijdens de feestelijke opening knipt de toenmalige president van Tsjechië Václav Havel het lint door.

Ergonomie speelt een belangrijke rol in de nieuwe fabriek. De productielijn heeft niet langer de gebruikelijk transportbanden waaraan de autoframes hangen. In plaats daarvan rijden ze op een in hoogte verstelbare montagetafel, zodat elke handeling gemakkelijk uitvoerbaar is. Bij de productie van de OCTAVIA hoeft niemand boven zijn of haar hoofd te werken.

In het eerste productiejaar is alle aandacht gevestigd op de Hatchback, de OCTAVIA COMBI komt later. Klanten kunnen kiezen uit drie motoren: twee benzinemotoren en een turbodiesel. De 75 pk sterke 1.6 MPI is de basismotor en voor de veeleisende bestuurder heeft ŠKODA de 1.8 met vijf kleppen per cilinder en 125 pk. Later breidt ŠKODA het motoraanbod stap voor stap uit. De 150 pk sterke 1.8 Turbo is de topversie. 

OCTAVIA COMBI vanaf 1998

De OCTAVIA COMBI gooit hoge ogen tijdens de Frankfurt Motor Show in september 1997. De zijkant van de carrosserie bestaat uit één stuk diepgetrokken plaatstaal. Om dat te produceren, installeert ŠKODA zijn grootste panelenpers ooit. De stampmatrijs alleen weegt maar liefst 63 ton en is op een tiende millimeter nauwkeurig.

In februari 1998 gaat de OCTAVIA COMBI in productie en de eerste klanten kunnen zich in mei van dat jaar vergapen aan de grote kofferbak van 548 tot 1.512 liter. De vraag naar de ruime gezinsauto is zo groot, dat ŠKODA een nieuwe productielijn opstart in de Vrchlabí-fabriek.

Opscheppen met de OCTAVIA RS

In 2000 krijgt de OCTAVIA een opfrisbeurt. In zijn nieuwe prijslijst kunnen klanten kiezen tussen de Classic-, Ambiente-, Elegance- en de speciale Laurin & Klement-uitvoering. De veiligheidsuitrusting wordt uitgebreid met elektronische stabiliteitsregeling (ESP). Hiermee houdt de bestuurder de auto gemakkelijker onder controle in uitdagende omstandigheden als scherpe bochten of gladde wegen.

De sportiefste versie is de OCTAVIA RS. Hij komt in 2001 op de markt, is 180 pk sterk en beschikt over schijfremmen rondom en sportstoelen. De sprint van 0 naar 100 km/h duurt maar 7,9 seconden en de topsnelheid bedraagt 235 km/h. Er zijn vier stoere kleuren om uit te kiezen: Rally Red, Diamond Metallic Silver, Magic Black en Lemon Yellow.

De eerste generatie van de moderne OCTAVIA is zo populair, dat hij in productie blijft na de komst van de tweede generatie. In Vrchlabí rollen nog tot november 2010 nieuwe exemplaren van de band. In totaal zijn er 973.071 hatchbacks en 472.492 stationwagens gebouwd. 

Lees ook: Waarom de OCTAVIA iV de ideale stadsauto is

Lees hier het volledige artikel

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe