Ga naar inhoud

Zo belangrijk is de KODIAQ voor het SUV-succes van ŠKODA


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-728769c455fe46d9a3531cf4204785c8.jpeg

ŠKODA Nederland verkoopt op dit moment drie SUV-modellen: de stedelijke KAMIQ, de avontuurlijke KAROQ en de vernieuwde KODIAQ met heel veel ruimte en maximaal zeven zitplaatsen. Plus de volledig elektrische ENYAQ iV. Het zijn allemaal nieuwe modellen, verschenen sinds de komst van de eerste KODIAQ in 2016. Kortom, er kan veel veranderen in vijf jaar tijd.

Terugblikken op de ŠKODA YETI uit 2009

De KODIAQ is niet de eerste SUV van ŠKODA. Eigenaren van de ŠKODA YETI spitsen nu hun oren en denken aan hun stoere gezinsauto met kenmerkende ronde mistlampen uit 2009. Of aan het serieuzere faceliftmodel uit 2013. De YETI had al veel kenmerken van een SUV: een hoge zitpositie, veel binnenruimte en stoere looks met hoekige wielkasten. Top Gear Magazine riep de eigenzinnige YETI meteen uit tot gezinsauto van het jaar.

50 jaar terug in de tijd voor de ŠKODA TREKKA

Voor de échte voorloper van ŠKODA’s hedendaagse SUV’s, moeten we veel verder terug in de tijd. In 1966 – 50 jaar voor de komst van de KODIAQ – reed de ŠKODA TREKKA door Nieuw-Zeeland. Een hoekig model, gebouwd met onderdelen van de eerste ŠKODA OCTAVIA, die vanuit ŠKODA’s hoofdkwartier in Mladá Boleslav waren verscheept. De TREKKA bood plek aan acht personen – een zitplaats méér dan de moderne ŠKODA KODIAQ. In zes jaar tijd werden bijna 3.000 exemplaren van de TREKKA gebouwd.

Het wereldwijde succes van de ŠKODA KODIAQ

Drieduizend TREKKA’s is kinderspel als je kijkt naar het wereldwijde succes van de ŠKODA KODIAQ. Sinds zijn introductie in 2016 zijn al meer dan 600.000 exemplaren gebouwd en verkocht. Er is zoveel vraag naar de grote SUV, dat hij op vier locaties wordt gebouwd. Namelijk in China, India, Rusland en Tsjechië. De meeste exemplaren rollen van de band in de fabriek in Kvasiny (Tsjechië).

De KODIAQ smaakte naar meer. In 2017 volgt de KAROQ en in 2019 de KAMIQ. Op dit moment zijn alle drie de modellen eigenlijk even populair. Dat klinkt als wat ouders zeggen als je vraagt wat hun favoriete kind is, maar de meest recente verkoopcijfers bewijzen het.

In het eerste kwartaal van 2021 gingen de KAROQ, KAMIQ en KODIAQ nek aan nek. Ze bekleden plaats 2, 3 en 4 in de ŠKODA’s wereldwijde verkooplijst (de OCTAVIA staat fier bovenaan). Het verschil in verkoopaantallen is zo klein, dat we volgend kwartaal zomaar een nieuwe SUV-bestseller kunnen hebben.

Zo configureren KODIAQ-kopers hun auto

De productiecijfers uit Kvasiny laten leuke trends zien. 92 procent van de klanten bestelt zijn KODIAQ met de automatische DSG-transmissie. Maar 8 procent schakelt met de hand. De populairste uitvoering is de Style (34%), gevolgd door de Ambition (24%) en de Sportline (19%). En hoewel de 7-persoons auto er fris en vrolijk uitziet in Race Blue of Velvet Red, kiezen de meeste mensen voor Black Magic, Quartz Grey of Moon White. Bepaal zelf wat de mooiste kleur is en stel jouw KODIAQ samen.

Over de vernieuwde KODIAQ: bekijk het overzicht van de verschillende uitvoeringen

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe