Ga naar inhoud

Sleutelen in sneltreinvaart tijdens de Tour de France


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-2250754b42ccd18f378bc6766072bccf.jpeg

Na elke etappe van de Tour de France, staat een team van MacGyvers paraat om alle auto’s startklaar te maken voor de volgende dag. Ze zijn verantwoordelijk voor ongeveer 250 auto’s. Negentig procent daarvan zijn ŠKODA’s, zoals de ENYAQ iV van tourbaas Christian Prudhomme, en andere modellen zoals de OCTAVIA, de OCTAVIA iV en de SUPERB iV. De rest zijn Volkswagen-busjes. Het serviceteam sleutelt ook aan auto’s van de teams, op voorwaarde dat een ŠKODA-embleem de motorkap siert.

Schadeherstellers staan voor een uitdaging

ŠKODA heeft een klein team met vijf monteurs, twee schadeherstellers en een autospuiter. Er zijn twee chauffeurs om reserveonderdelen te vervoeren en in Frankrijk is een tolk een must. Het is een hecht team dat al jarenlang samenwerkt. Een paar monteurs doen dit werk al achttien seizoenen. Radovan Beran leidt het serviceteam ook al achttien jaar. “En volgend jaar ben ik er weer bij.”

Ze werken elke dag op een andere plek en voeren allerlei werkzaamheden uit. Auto’s onderhouden, kapotte voorruiten en lekke banden vervangen, en schades door aanrijdingen verhelpen. De schadeherstellers staan voor een uitdaging, want ze moeten deuken zoveel mogelijk repareren zonder de lak te beschadigen. Er is tenslotte maar één autospuiter aanwezig. “We proberen zo min mogelijk spuitwerk te doen, want daar heb je veel tijd, ruimte en apparatuur voor nodig”, legt teamleider Beran uit.

ENYAQ iV van de tourbaas krijgt voorrang

Wanneer een auto binnenkomt voor reparatie, kijken ze eerst hoe belangrijk de auto is. De ENYAQ iV van tourbaas Christian Prudhomme en de SUPERB iV-modellen van de wedstrijdleiding, hebben natuurlijk voorrang. Die zijn nodig tijdens de race en moeten in perfecte staat zijn. Beran vertelt met een glimlach over de keer dat een chauffeur ’s avonds de rode ŠKODA van een commissaris voor een hotel had geparkeerd en bloempotten naar zijn hoofd gegooid kreeg. “Vervolgens hebben we de hele nacht doorgewerkt, zodat de auto weer piekfijn was voor de volgende etappe in de morgen.”

 

Drie vragen voor teamleider Beran

Hoe ziet voor jullie een normale dag eruit? “’s Ochtends verlaten we het hotel en rijden naar het vooraf afgesproken tankstation. Soms is dat vijftig kilometer ver, maar vaak twee- tot driehonderd kilometer. Volgens de reglementen moeten we er uiterlijk om twee uur ’s middags arriveren, maar vanwege alle wegafsluitingen rond het parcours proberen we er voor de middag te zijn.”

En wat gebeurt er dan? “De eerst auto’s komen binnen. We tanken ze af en controleren of alles in orde is. Andere keren komen de bestuurders met specifieke reparatieverzoeken. Vaak krijgen we ’s ochtends op weg ernaartoe al te horen dat een auto onze hulp nodig heeft. Gisteren hebben we een auto gerepareerd die een hert had aangereden. De bumper en spatborden werden vervangen en gespoten, en hij kreeg nieuwe koplampen. Meestal zijn we ’s avonds rond een uur of acht klaar, maar mijn team mag niet op de klok kijken. Ze zijn pas klaar als alles af is. De chauffeurs wachten op hun auto, dus we kunnen niet zomaar inpakken en vertrekken.”

En aan hoeveel auto’s sleutelen jullie in drie weken tijd? “Ik doe dit werk nu achttien jaar lang en het is bijna altijd hetzelfde. Elk seizoen voeren we zo’n 230 tot 250 reparaties uit.”

Lees ook: Opladen en inladen! Zoveel kofferruimte heeft de ENYAQ iV

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe