Vandaag heeft RB de nieuwe auto de RB18 'gepresenteerd'. De presentatie was digitaal, zodat belangrijke zaken digitaal weggewerkt kunnen worden, om niets prijs te geven aan de concurrentie. Als je Christian Horner en Helmut Marko beluistert, had deze presentatie maar één doel: het plezieren van de sponsors, en met name nieuwe sponsor Oracle en het plezieren van de fans, maar als je goed luistert kan de auto die straks op het circuit staat, totaal anders zijn van de auto die nu gepresenteerd is.
Ook bij Haas was eerder deze week de presentatie volledig digitaal, waar ik in eerste instantie dacht dat dit vanwege de beperkte financiële middelen van het Haasteam was, lijkt dit ook de tactiek voor dit jaar om geen geheimen prijs te geven die nog voor het begin van het seizoen gekopieerd kunnen worden.
Vraag: is zo'n presentatie een stempeltje 'auto presentatie' geven een bewuste misleiding (om meer belangstelling te trekken), of is het gewoon een oude naam die is gebleven, en had 'team presentatie' even goed gekund? Mijn verwachting is dat andere teams iets soortgelijks gaan doen, dus voor de eerste tests waarschijnlijk geen serieuze beelden van de 2022 F1 auto's.