Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 02/20/13 in Berichten

  1. Kleine aanvulling: (auto)accu's leveren aan de polen ca. 12-13,6V gelijkSPANNING. Maar accu's in andere apparaten kunnen best heel andere poolspanningen leveren (afhankelijk van het aantal in serie geschakelde individuele cellen). Juist het zorgvuldig en corrosievrij aansluiten van de aansluitpungen is van levensbelang. Zeker accu's die gebruikt worden om startmotoren te laten draaien (in een auto dus) kunnen makkelijk piekstromen van 100A of meer leveren! En aangezien P = U*I (vermogen = voltage * stroomsterkte) kun je heel makkelijk beredeneren wat voor een enorme stromen er lopen om een startmotor van een paar honderd Watt bij een laag voltage (die 12V bij een auto, of 24-48volt bij PV panelen) te kunnen laten functioneren. Verder (natuurkunde op de middelbare school!) kun je m.b.v. de Wet van Ohm (U=I*R) 'zien' dat lage overgangsweerstanden van belang zijn bij lage spanningen en hoge stroomsterktes. M.a.w. een slechte verbinding veroorzaakt bij hoge stroomsterktes een relatief groot verlies. En dat verlies wordt weggestookt als warmte, vonkenregen, of nog erger... Heel simpel, een losse klem op je accupool van je auto (dat ene boutje wat niet goed aangedraaid is) kan flinke schade veroorzaken. Gaten in de aansluitmaterialen branden, of nog erger, vonken die daardoor brand veroorzaken. In het geval van een slechte/onjuiste klemverbinding op een PV paneel veroorzaakt dat eenzelfde soort effecten in die junction box. En het materiaal rond die connectoren c.q. het materiaal van de junction box zelf is waarschijnlijk niet vlamdovend (dat is natuurlijk weer te duur) en dan weet je wat de gevolgen kunnen zijn...
    3 punten
  2. Oeps Foutje. Ik ben leerkracht autotechniek, mijn vakervaring zit bij Opel. Recent een skoda intrede gedaan en dat bevalt me goed tot hiertoe. Doordat ikzelf er al iets meer van weet van de auto wil ik er ook iets meer mee doen zodus vandaar de aanschaf van een diagnose tooltje waarmee ik hoop(te) veel te bereiken. Veel interesse om veel te weten te komen van die Skoda! Grtz Mth
    1 punt
  3. Wij hebben ook 3.5 jaar een RR gereden. Geen TSI maar net als Ed een 1.4 met 86 pk. Het was een geweldige auto en als de GL niet op mijn pad gekomen was hadden we hem waarschijnlijk nu nog. Fijne ruime auto met legio mogelijkheden ontzettend flexibel. Geen scheurijzer maar daar koop je dat model ook niet voor. Goede wegligging.
    1 punt
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe