Alle activiteit
Deze stream update zichzelf
- Afgelopen uur
-
rgiovetty9 startte met het volgen van Win a Prize Worth Up to $100,000.77! , Win a Prize Worth Up to $100,000.77! , Win a Prize Worth Up to $100,000.77! en 5 andere
-
iPhone 17, gaming laptops, gift cards, crypto & more! Join now: https://telegra.ph/Get-a-gift-worth-up-to-10000077-10-23-6704
-
iPhone 17, gaming laptops, gift cards, crypto & more! Join now: https://telegra.ph/Get-a-gift-worth-up-to-10000077-10-23-7699iPhone 17, gaming laptops, gift cards, crypto & more! Join now: https://telegra.ph/Get-a-gift-worth-up-to-10000077-10-23-7214iPhone 17, gaming laptops, gift cards, crypto & more! Join now: https://telegra.ph/Get-a-gift-worth-up-to-10000077-10-23-6707
-
iPhone 17, gaming laptops, gift cards, crypto & more! Join now: https://telegra.ph/Get-a-gift-worth-up-to-10000077-10-23-7491
-
iPhone 17, gaming laptops, gift cards, crypto & more! Join now: https://telegra.ph/Get-a-gift-worth-up-to-10000077-10-23-7710
-
iPhone 17, gaming laptops, gift cards, crypto & more! Join now: https://telegra.ph/Get-a-gift-worth-up-to-10000077-10-23-4403
-
iPhone 17, gaming laptops, gift cards, crypto & more! Join now: https://telegra.ph/Get-a-gift-worth-up-to-10000077-10-23-7970
-
iPhone 17, gaming laptops, gift cards, crypto & more! Join now: https://telegra.ph/Get-a-gift-worth-up-to-10000077-10-23-7494
-
iPhone 17, gaming laptops, gift cards, crypto & more! Join now: https://telegra.ph/Get-a-gift-worth-up-to-10000077-10-23-7992
-
iPhone 17, gaming laptops, gift cards, crypto & more! Join now: https://telegra.ph/Get-a-gift-worth-up-to-10000077-10-23-5428
-
iPhone 17, gaming laptops, gift cards, crypto & more! Join now: https://telegra.ph/Get-a-gift-worth-up-to-10000077-10-23-4505
-
iPhone 17, gaming laptops, gift cards, crypto & more! Join now: https://telegra.ph/Get-a-gift-worth-up-to-10000077-10-23-7497
-
iPhone 17, gaming laptops, gift cards, crypto & more! Join now: https://telegra.ph/Get-a-gift-worth-up-to-10000077-10-23-7713
-
iPhone 17, gaming laptops, gift cards, crypto & more! Join now: https://telegra.ph/Get-a-gift-worth-up-to-10000077-10-23-5191
-
iPhone 17, gaming laptops, gift cards, crypto & more! Join now: https://telegra.ph/Get-a-gift-worth-up-to-10000077-10-23-7103
-
iPhone 17, gaming laptops, gift cards, crypto & more! Join now: https://telegra.ph/Get-a-gift-worth-up-to-10000077-10-23-5715
-
iPhone 17, gaming laptops, gift cards, crypto & more! Join now: https://telegra.ph/Get-a-gift-worth-up-to-10000077-10-23-6950
- Gisteren
-
Tijd voor de wissel: de slimste zet voor koude dagen
Ons Skoda Nieuwsmeisje plaatste een topic in Autonieuws
Als de temperaturen structureel onder de 7 graden Celsius duiken, is het tijd voor de jaarlijkse, maar onmisbare, bandenwissel. Als Škoda-rijder ben je een kei in praktische oplossingen, en wat is er praktischer dan je auto voorbereiden op gladde of natte wegen? Wachten tot de eerste nachtvorst toeslaat is niet Simply Clever. De waarheid is: bij temperaturen onder die 7 graden presteren winterbanden significant beter dan zomerbanden. Veiligheid staat op scherpJe kiest voor een Škoda, dus je kiest voor degelijkheid. Maar de beste auto is maar zo goed als de banden eronder. Winterbanden hebben een speciale rubbersamenstelling en een dieper profiel. Dit zorgt voor een 'plakkend' effect en biedt: Meer grip op een nat, koud of besneeuwd wegdek;Een significant kortere remweg;Betere rijprestaties en rijveiligheid in koude omstandigheden.Kortom: een bandenwissel is geen verplicht nummertje, maar een simpele, slimme investering in jouw veiligheid en die van je passagiers. Je afspraak snel geregeld bij de Škoda dealerJe weet hoe het gaat: zodra de eerste vrieskou wordt voorspeld, staan alle Škoda-rijders tegelijk bij de dealer. De werkplaatsen zijn dan snel volgeboekt. Wees de drukte voor en plan je afspraak nu al! De Škoda specialisten regelen de wissel snel en vakkundig voor je. Slimme tip: Combineer de bandenwissel met de complete Škoda wintercheck. Voor € 30,00 controleren monteurs je auto op zo'n 20 vitale punten. Zo weet je zeker dat je auto (van accu tot remmen) helemaal klaar is voor de winter. Profiteer: originele wintersets met 15% voordeelHeb je nog geen winterbanden? Dan is dit het moment om toe te slaan! Want op geselecteerde originele Škoda wintersets krijg je nu tijdelijk 15% korting. Deze wielensets zijn perfect afgestemd op jouw model voor optimale veiligheid én stijl. Voor een veilige en voordelige winter is er maar één conclusie: neem het heft in eigen hand en maak nu een afspraak bij de Škoda dealer. Jouw praktische instelling wordt beloond! De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel - Afgelopen week
-
Zo voelt het om in een klassieke Škoda 1000 MBX te rijden
Ons Skoda Nieuwsmeisje plaatste een topic in Autonieuws
Met een gelimiteerde productie van 2.517 stuks, is de kans piepklein dat je ooit in een Škoda 1000 MBX zult rijden. Stap samen met ons achter het stuur van deze cultauto. Ter ere van zijn 130-jarig bestaan, organiseert Škoda een klassiekerrally met meer dan tweehonderd auto’s. De 140 kilometer lange route in de omgeving van Mladá Boleslav loopt langs het Škoda Museum en dóór de productiehal van de autofabriek. In de video zie je de klassiekerrally alsof je er zelf bij bent, want de rit is gefilmd vanuit de ogen van de bestuurder van een prachtige rode Škoda 1000 MBX. Neem het pietepeuterige contactsleuteltje in ontvangst, ga zitten op het bruine leer, klik de veiligheidsgordel vast en grijp het dunne hoepelstuur vast. Klaar om te vertrekken! Klassiekerrally met een Škoda 1000 MBXDe 1000 MBX ging eind 1966 in productie, dus naar een modern navigatiesysteem kun je fluiten. Je bijrijder heeft een routeboek op schoot; klassiekerrally’s draaien niet om snelheid maar om precisie. Met leuke uitdagingen, zoals etappes die je in exact de juiste tijd moet afleggen. Achter in de auto ligt een viercilinder benzinemotor met een inhoud van 988 cm3 en een destijds respectabel vermogen van 52 pk en 75 Nm koppel. In combinatie met een leeggewicht van 815 kg bereikt de 1000 MBX een topsnelheid van 127 km/h. Maar die cijfers zijn van toen-ie nieuw was, bijna 60 jaar later is het leuker om rustig te toeren. Škoda 1000 MBX: zien en gezien wordenIn de video zie je dat het zicht rondom de auto geweldig is. Door de grote glasoppervlakken wekt het tweedeursmodel zelfs de indruk geen B-stijl te hebben. De B-stijl zit er wel, maar eindigt onder de raamlijn. Hierdoor hebben de inzittenden fantastisch zicht naar buiten wanneer ze beide zijruiten naar beneden draaien. Dat voorbijgangers jou hierdoor ook kunnen zien is niet erg, want de 1000 MBX is een auto om trots op te zijn met primeurs als een cilinderblok van gegoten aluminium. Škoda was de eerste Europese fabrikant ooit die zijn cilinderblokken zo maakte. Ook de krukassen en de versnellingsbakhuizen werden onder hoge druk gegoten. Vertraging in de fabriekBovendien is de MBX-variant zeer zeldzaam. Terwijl van de gewone Škoda 1000 MB met vier portieren maar liefst 443.156 exemplaren zijn gebouwd, kwam het totale aantal tweedeurs MBX-versies uit op slechts 2.517. De assemblage vergde zoveel manuren dat de MBX zijn eigen productieruimte kreeg in de Mladá Boleslav-fabriek, zodat de hoofdproductielijn geen vertraging opliep. Zouden we vandaag alsnog voor vertraging hebben gezorgd? Want een klassiekerrally met 200 auto’s dóór de productiehal van je autofabriek laten lopen is vast niet bevorderlijk voor de productiviteit… Lees verder: Škoda bouwt nu duizend keer zoveel auto’s als vroeger De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel -
Maak je Škoda nu al winterproof: 6 slimme tips voor koude dagen
Ons Skoda Nieuwsmeisje plaatste een topic in Autonieuws
Als je naar buiten kijkt, schijnt met een beetje geluk een najaarszonnetje en kun je nog in je zomerjas naar buiten. Maar het is slim om je Škoda nu al klaar te maken voor koude ochtenden, gladde wegen en misschien wel een rit richting de sneeuw. Met deze 6 tips ben je goed voorbereid op de winter. 1. Maak nu vast een afspraak voor de winterbandenMet winterbanden heeft je Škoda meer grip en kortere remwegen, vooral op een besneeuwd of nat wegdek. In Nederland sneeuwt het misschien niet vaak, maar regenen doet het de hele winter. En vergeet niet dat winterbanden in Duitsland verplicht zijn. Maak niet de fout te wachten tot het écht koud wordt, want zodra het kwik daalt tot 7 graden Celsius denkt iedereen aan winterbanden en dan is het ineens druk bij de werkplaats. Maak dus alvast een afspraak bij je Škoda-dealer voor de bandenwissel. 2. Plan de Škoda WintercheckAls je toch de bandenwissel plant, kun je die mooi combineren met de Škoda Wintercheck. Onze monteurs checken jouw Škoda op 20 belangrijke punten voor slechts 30 euro. Ze kijken naar typische dingen die in de winter extra belangrijk zijn. Is de accu nog op spanning? Werkt de verlichting naar behoren? Hoe zit het met het bandenprofiel en de kwaliteit van de remblokken? Zo voorkom je vervelende verrassingen en ga je veilig de winter in. 3. Poetsen als een proŠkoda staat bekend om zijn Simply Clever-oplossingen. Slimmigheidjes die zo voor de hand liggen dat niemand anders eraan denkt. Zoals de ijskrabber achter het tankklepje of in de achterklep. Maar een schone doek of zeem is ook handig, vooral als je in een oudere auto rijdt. Daarmee poets je de ergernis van condens zo van de voorruit af. Of leg een kleine raamwisser in je auto. Dan heb je in een mum van tijd schone autoruiten. 4. Al eens aan een dakkoffer gedacht?Een dakkoffer is in de winter ideaal om extra bagage mee te nemen, zonder dat je zitplaatsen hoeft in te leveren. Skispullen, winterjassen en laarzen berg je er makkelijk in op, zodat het interieur schoon en ruim blijft. Laat je door de dealer informeren over de dakkoffer die past op jouw Škoda. 5. Smeer je portieren inIn de winter is het slim om je portierrubbers te beschermen tegen vorst. Met een beetje siliconenspray of rubberstick blijven de rubbers soepel en voorkom je dat deuren vastvriezen. Neem je die moeite niet, dan kun je de portierrubbers kapotmaken. 6. Goed voorbereid op wintersportHeb je je wintersportvakantie al geboekt? Ski’s mee, handschoenen binnen handbereik, wie doet je wat? Vergeet niet om ook je auto goed voor te bereiden op de bergen. Controleer of je winterbanden op de juiste spanning zijn en neem sneeuwkettingen mee. Die zijn vaak verplicht in de Alpenlanden. Oefen thuis alvast met omleggen om gehannes en irritatie te voorkomen. Of jouw Škoda geschikt is voor sneeuwkettingen of loopbandkettingen, hangt af van de maat van de velgen en banden. In het instructieboekje van je Škoda vind je welke velg-/bandcombinaties zijn toegestaan voor de montage van sneeuwkettingen. Zo, laat de winter maar komen. Jij en je auto zijn er klaar voor. Lees verder: 4 tips voor beslagen autoruiten De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel - Eerdere
-
Hoeveel Škoda’s met 7 zitplaatsen kun jij opnoemen?
Ons Skoda Nieuwsmeisje plaatste een topic in Autonieuws
Bezoekers van de EV Experience op Circuit Zandvoort konden de Vision 7S concept car van dichtbij bekijken. Starend naar de elektrische SUV met plek voor zeven personen, borrelt vanzelf de vraag op: welke 7-zitters heeft Škoda nog meer? Laten we alvast een tipje van sluier oplichten: het productiemodel van de Vision 7S wordt Škoda’s grootste elektrische SUV. Hij meet ongeveer 4,90 meter en krijgt plek voor maximaal zeven personen. De onthulling van het definitieve model staat gepland voor 2026. Op de pagina met toekomstige modellen vind je behalve de Vision 7S, ook meer informatie over de Škoda Epiq en de Vision O. Auto’s met zeven zitplaatsen zijn ideaal voor grote gezinnen met drie of vier kinderen. Dan is er zelfs plek om een vriendje of vriendinnetje mee te nemen. En wanneer je de derde zitrij niet nodig hebt, verruil je hem voor een extra grote kofferbak. Logisch dus, dat Škoda’s grootste elektrische SUV een 7-persoons auto wordt. Škoda Kodiaq met 7 zitplaatsenDe huidige Škoda Kodiaq is nu al leverbaar met 7 zitplaatsen. Het huidige model heeft 1,5 centimeter meer hoofdruimte dan zijn voorganger. Achter de derde zitrij zit een bagageruimte met een inhoud van 340 liter die je kunt oprekken tot 2.035 liter door de bank neer te klappen. Extra ruimte voor de klus die je Zaterdag gaat tackelen. Tijdelijk krijg je de derde zitrij gratis (normaal 1190 euro) als je kiest voor de stoere Sportline Business. Alleen de Kodiaq met mild hybride-motor is leverbaar als 7-persoons auto. Andere Škoda’s met 7 zitplaatsenŠkoda bestaat 130 jaar. Welke modellen uit die lange geschiedenis waren ook leverbaar met zeven zitplaatsen? Gezien zijn naam is de Škoda Roomster (2006-2015) een goede gok, maar helaas: hij had slechts één slimme achterbank, niet twee. Ook de huidige Škoda Superb Combi heeft ‘maar’ vijf zitplaatsen, maar je bent wel warm. Als je in het Škoda Museum bij de oer-Superb uit de jaren 30 naar binnen gluurt, dan tel je 7 zitplaatsen. Voorin de 5,2 meter lange limousine zitten de chauffeur en een assistent en helemaal achterin drie passagiers op een bank. En ertussen ontdek je een scheidingswand met rozenhout én twee reservestoelen. Dat maakt 7 zitplaatsen in totaal. Voor een nog vroeger voorbeeld van een 7-persoons Škoda, gaan we terug naar 1908. Toen plaatste Montenegro een bestelling voor voertuigen die passagiers en pakketten konden vervoeren over steile en smalle bergwegen. De zogenaamde ‘Černá Hora-Montenegro’-bussen waren heel smal en hoog. Het is ons te doen om de personenbussen, met een passagiersgedeelte dat ruimte bood aan vijf mensen. Samen met de bestuurder en bijrijder voorin, vervoerde de Černá Hora-Montenegro zeven personen. Tsjakka! Zeiden we tsjakka? We bedoelen natuurlijk Trekka – de Škoda Trekka uit de jaren 60! De voorloper van Škoda’s hedendaagse SUV’s werd ontwikkeld en gebouwd in Nieuw-Zeeland. Kopers hadden de keuze uit tal van carrosserievarianten. Zo was er een driedeurs pick-up met twee tot acht zitplaatsen. Ja, dat is er één meer dan de moderne Kodiaq, toch rekenen we dit antwoord ook goed. Lees ook: Zo blijf je op de hoogte van de Škoda Vision 7S De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel -
Škoda officieel partner WK Bolero UCI gravelbike in Nederland
Ons Skoda Nieuwsmeisje plaatste een topic in Autonieuws
Škoda partner van WK gravelbiken voor vrouwen en mannen, georganiseerd door de Union Cycliste Internationale (UCI)Škoda levert zeven geëlektrificeerde auto’s aan de organisatie van het event, dat op 11 en 12 oktober in Nederland plaatsvindtSamenwerking vergroot bekendheid Škoda bij verwacht miljoenenpubliek wereldwijdŠkoda Auto is voor het eerst officieel partner van het Wereldkampioenschap Bolero UCI Gravel. Dit WK gravelbiken, dat nu voor het vierde jaar wordt georganiseerd, vindt dit weekend plaats in Nederland, in de regio Zuid-Limburg. Het event staat bekend om het samenbrengen van de professionele mannen- en vrouwenelite én amateurrenners. Die laatste starten kort na de profs op hetzelfde parcours. Škoda voorziet de organisatoren van zeven elektrische auto’s, waaronder vijf volledig elektrische Škoda’s Enyaq. De eveneens elektrische Škoda Elroq maakt statisch zijn opwachting langs het parcours. Bezoekers van het WK gravelbiken kunnen zich dit weekend verheugen op een vol programma, en kunnen voor versnaperingen onder andere terecht bij het populaire mobiele café in de Elroq. Škoda is al vele jaren nauw betrokken bij de internationale wielersport. Deze samenwerking met de UCI onderstreept opnieuw Škoda’s ambitie om in Europa en in internationale groeimarkten hét merk bij uitstek te zijn voor actieve, functioneel ingestelde klanten. “Fietsen markeerde 130 jaar geleden het begin van Škoda. Sindsdien heeft onze onderneming een lange weg van innovatie en verandering afgelegd - en hetzelfde geldt voor fietsen”, verklaart Martin Jahn, bestuurslid van Škoda Auto voor Sales en Marketing. “De opkomst van het gravelbiken, waarbij rijden op de weg wordt gecombineerd met offroad avontuur, is daar een goed voorbeeld van. We zijn er trots op dat we deze spannende discipline ondersteunen en zo onze toewijding aan duurzame mobiliteit kunnen laten zien door een geëlektrificeerde vloot van Škoda-modellen te leveren. Dit partnership stelt ons in staat om nog meer in contact te komen met consumenten die graag nieuwe dingen uitproberen en er een actieve levensstijl op na houden.” WK Bolero UCI Gravel: professionals en amateurs samenbrengenGravelbiken is één van de snelst groeiende fietsdisciplines, die elementen van wielrennen en mountainbiken combineert. Dit jaar verwelkomt de vierde editie toonaangevende renners op een veeleisend parcours over natuurlijk terrein in de regio Zuid-Limburg, rond Beek en Maastricht. Naast de aantrekkingskracht van het rijden op natuurlijk terrein brengt het format de professionele mannen- en vrouwenelite samen met amateurs, die kort na de profs starten en hetzelfde parcours rijden in hun leeftijdscategorieën. Uitdagend parcours dwingt renners en techniek tot het uiterste De organisatoren hebben een gevarieerd parcours uitgezet: op zaterdag leggen de vrouwen 131 kilometer af en op zondag de mannen 180 kilometer. De route bevat vier beklimmingen van tussen de 500 en 1.500 meter lang, met een aantal steile hellingen. Het zwaarste gedeelte ligt in de buurt van de finish, waar de renners meer dan een kilometer moeten afleggen met een gemiddeld stijgingspercentage van 8%, voornamelijk op gravel. De regerend UCI wereldkampioenen gravel zijn onze landgenoten Mathieu van der Poel en Marianne Vos. Škoda praat met fans op locatie en op het scherm Škoda Auto levert zeven geëlektrificeerde modellen voor gebruik door de organisatie, waaronder vijf volledig elektrische Škoda’s Enyaq. De eveneens volledig elektrische Elroq wordt langs het parcours tentoongesteld. Bezoekers kunnen zich verheugen op een volledig programma inclusief giveaways en fan-activiteiten op twee Škoda-stands naast de start en finish. Er worden wedstrijden en spelletjes georganiseerd en er is een mobiel café in de Elroq, waar Škoda’s eigen duurzame Curiosity Fuel koffie wordt geserveerd. Er worden duizenden fans verwacht en miljoenen kijkers volgen de gebeurtenissen via live uitzendingen. Škoda’s jarenlange betrokkenheid bij fietsenDit voorjaar kondigde Škoda aan dat het de komende twee seizoenen partner is van twee topevenementen van de UCI: het WK mountainbike en het WK Bolero UCI Gravel. Hiermee breidt de Tsjechische autofabrikant haar toch al omvangrijke steun aan de wielersport verder uit. De oprichters van Škoda Auto, Václav Laurin en Václav Klement, begonnen in 1895 in Mladá Boleslav met de productie van fietsen. Wielrennen is één van de belangrijkste pijlers onder Škoda’s sponsoractiviteiten en in lijn daarmee is het merk partner van wereldberoemde wielerrondes. De belangrijkste zijn de Tour de France en de Vuelta. Daarnaast heeft Škoda Auto afgelopen jaar zijn samenwerking met organisator A.S.O. verlengd tot 2028. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel -
Kijk en daar doen we het voor @Turbos Enyaq! Fijn dat het voor jou ook geholpen heeft. Persoonlijk heb ik het zelf inmiddels al jaren niet meer nodig gehad, denk sinds eerste grote update 2,5 jaar geleden niet meer.
- 9 antwoorden
-
- lte
- handleiding
-
(en 2 meer)
Getagd met:
-
Als je een nieuwe Škoda Elroq of Enyaq gaat samenstellen, kun je als optie een warmtepomp aanvinken. Wat is het nut daar eigenlijk van en hoe werkt het? Als de temperatuur daalt, heeft dat gevolgen voor de actieradius van je elektrische auto. Hij komt iets minder ver op een volle batterij dan op een warme zomerdag. Een warmtepomp is dan handig. Hij zorgt ervoor dat het aangenaam warm wordt in de auto, zonder een grote hap te nemen uit je rijbereik. Verschil met gewone verwarmingVoor de duidelijkheid: een warmtepomp is géén must. Alle elektrische Škoda’s beschikken gewoon over een elektrische verwarming, dus je zult het nooit koud hebben. Maar die verwarming gebruikt veel energie uit het accupakket. De warmtepomp laat de batterij (grotendeels) links liggen en heeft andere trucs. Een warmtepomp maakt zelf geen warmte, hij verplaatst het. Zo kan hij de restwarmte van de elektromotor - die vrijkomt tijdens het rijden - gebruiken om het interieur op de juiste temperatuur te krijgen. Maar vaak is dat niet genoeg, want EV’s zijn zo efficiënt dat ze minder restwarmte produceren dan auto’s met een benzine- of dieselmotor. De warmtepomp heeft dan ook een tweede truc om warmte aan te dragen: hij verplaatst warmte van buiten de auto naar binnen. Dat werkt zelfs in de winter, als het behoorlijk koud is. Warmtepomp in je elektrische ŠkodaDe Škoda Enyaq en Elroq zijn allebei leverbaar met zo’n energiezuinige warmtepomp. Op bijna alle uitvoeringen van de Elroq kun je er voor 1090 euro eentje bestellen. Ook bij de Enyaq betaal je 1090 euro voor een warmtepomp en hij is voor elke uitvoering beschikbaar. Of je de warmtepomp nou wel of niet aanvinkt, het is sowieso een slim idee om voor vertrek het interieur van je elektrische Škoda op te warmen met stroom uit de laadpaal (via de MyŠkoda-app of het menu). Want het kost meer energie om een koud interieur op te warmen, dan een warm interieur behaaglijk te houden. Lees verder: Wat is het verschil tussen AC- en DC-laden bij een elektrische auto? De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
-
Škoda Rapid: deze roadtrip uit 1936 zou verfilmd moeten worden
Ons Skoda Nieuwsmeisje plaatste een topic in Autonieuws
Dit is het waargebeurde verhaal van vier vrienden die met een Škoda Rapid naar de Poolcirkel rijden en op de terugweg het goud pakken tijdens de Olympische Spelen van 1936. Škoda Auto bestaat 130 jaar en om dat te vieren duiken we in het archief. Daar vinden we een handgebonden fotoalbum met kiekjes, stickers, landkaarten en postzegels van een episch auto-avontuur uit 1936. Van deze roadtrip zou Hollywood een meeslepende film kunnen maken. Vier vrienden met belangrijke functietitelsDit verhaal start begin jaren dertig, in een jonge Tsjechoslowaakse Republiek die hard wordt getroffen door de Grote Depressie. De economie krimpt, de werkloosheid loopt op – op het dieptepunt zitten bijna een miljoen mensen zonder baan. Geen wonder dus dat, zodra deze moeilijke jaren voorbij zijn, vooral de jongere generatie snakt naar ontspanning en avontuur. Maak kennis met Vladimír Štůla, een 23-jarige rechtenstudent en de trotse eigenaar van een Škoda Rapid. Hij wordt vergezeld door drie vrienden, die zichzelf voor de grap belangrijke functietitels geven: Štůla treedt op als leider en chauffeur, Bohumír Pokorný als penningmeester, fotograaf en kleermaker, Bohumil Zahradník als accommodatiemanager en drukker, en Ladislav Týra als navigator, monteur en cameraman. Kortom, de sfeer zit er goed in wanneer het avontuur begint. Naar de PoolcirkelDe vrienden vertrekken op 25 juni 1936 vanuit Praag. Škoda Auto sponsort de reis met een bijdrage van 20.000 kronen, officieel bestempeld als “een subsidie voor een promotierit voorbij de poolcirkel en de Olympische Rally.” De route loopt via Duitsland en Denemarken richting Scandinavië. Via de hoofdsteden Stockholm en Oslo rijdt de Škoda Rapid door naar de Noorse havenstad Trondheim, en vandaar steeds verder naar het noorden. Op 11 juli kruist de auto de poolcirkel. Het noordelijkste punt van de expeditie is de havenplaats Liinakhamari, aan de kust van de Noordelijke IJszee – het eindpunt van de dan nog gloednieuwe Arctic Ocean Highway. Daar poseert het team in nette, formele kleding voor foto’s. Op dat moment maakt de haven nog deel uit van Finland, maar slechts drie jaar later valt de Sovjet-Unie het land binnen. Finland wordt gedwongen tien procent van zijn grondgebied af te staan aan de vijand, waaronder Liinakhamari – een conflict dat de geschiedenis ingaat als de Winteroorlog. Meedoen aan de Olympische ZomerspelenWe slaan de bladzijde van het fotoalbum om en volgen de Škoda Rapid op zijn weg terug naar het zuiden. Vladimír en kornuiten komen aan in het Finse stadje Tornio. Op 16 juli vertrekken ze daar voor hun deelname aan de Olympische Rally naar Berlijn. Een bewaard gebleven deelnemerslijst in het reisalbum toont dat de Škoda Rapid startnummer 43 draagt, uit een totaal van 154 auto’s. Dat startnummer prijkt ook als sticker op de omslag van het album. En het is niet de enige: de kaften zijn versierd met stickers van overnachtingsplekken onderweg. De rally voert het team via Letland en Litouwen naar de toenmalige Duitse grens. In Königsberg (het huidige Kaliningrad) treffen ze hun eerste controlepost – één van de zestig verspreid over Duitsland. Om punten te verdienen, mag elke equipe slechts één controlepost per dag aandoen, die bovendien minimaal 250 kilometer van de vorige verwijderd moet zijn. Uiteindelijk finishen ze op het legendarische AVUS-circuit in Berlijn, waar ook de Olympische marathon plaatsvindt. Gouden medaille en postzegelsMet 4.368 punten eindigt het team van Štůla aanvankelijk op de tweede plaats, achter een Duitse equipe die vanuit Athene is vertrokken. Maar tijdens de officiële sluitingsceremonie van de Olympische Spelen in Berlijn worden de Tsjechoslowaken alsnog als winnaars uitgeroepen – en ontvangen ze de gouden medaille. Bij terugkomst worden ze feestelijk onthaald door de Tsjechoslowaakse Automobielclub. De avonturiers ontvangen een trofee, persoonlijke bedankbrieven ondertekend door de directeur van Škoda, en zelfs postzegels met hun portretten om deze bijzondere prestatie te vereeuwigen. Lees verder: Škoda bouwt nu duizend keer zoveel auto’s als vroeger De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel -
Auto’s schetsen met de hoofdontwerper van Škoda
Ons Skoda Nieuwsmeisje plaatste een topic in Autonieuws
Hoe teken je een auto? Pak je tekenspullen erbij en leer van Oliver Stefani - Skoda’s eigen hoofdontwerper geeft 5 tips. Voor Oliver Stefani begon het in groep vier of vijf: schetsen in schoolboeken en thuis op papier. In het begin tekende hij geen auto’s: “Ik raakte geïnspireerd door superhelden, Disney-figuren en ook door Star Wars", vertelt hij. Boeken over deze onderwerpen liggen nog steeds op zijn bureau en blijven hem inspireren. Een auto-ontwerper communiceert door te schetsen: “Als we iets proberen uit te leggen, schetsen we het. Dat is effectiever dan duizend woorden.” En constant oefenen is de enige manier om scherp te blijven en jezelf te blijven verbeteren. "Ik heb in mijn leven nog steeds niet genoeg tijd besteed aan schetsen", verklapt de hoofdontwerper. Bekijk de video om te zien hoe Oliver Stefani te werk gaat. 5 tips van Oliver Stefani1. Begin met een warming-up "Als je gaat sporten, doe je een warming-up – bij tekenen is dat niet anders", legt Stefani uit. Begin met het schetsen van cirkels en daarna ellipsen. 2. Kom los met basisvormen "Dit is nog steeds onderdeel van de warming-up. Ik teken dozen in perspectief", vertelt Stefani. Het is belangrijk om je hele arm te ontspannen tijdens het schetsen. "De beweging komt vanuit de schouder.” 3. Teken de basisvorm van de auto Nu is het tijd om een auto te tekenen. Stefani begint met een zijaanzicht om de verhoudingen te bepalen: "Normaal gesproken passen er drie wielen tussen de voor- en achterwielen. Dat is de wielbasis. De hoogte van de auto is ongeveer tweeënhalf wiel – minder voor sportieve auto's", legt hij uit. 4. Voeg perspectief toe Dit is de moeilijkste stap. Stefani begint met een eenvoudige schoenendoos om het perspectief te bepalen. Vervolgens 'kleedt' hij de basiscontouren aan met wielen en vormen: "Ik schets heel grof – constant zoekend naar de juiste vormen met het potlood", zegt hij. 5. Verfijn de schets Gebruik je pen of potlood om details toe te voegen, maar houd het losjes, met veel lijnen. Stefani raadt aan om de schets te verbeteren door herhaling: "Teken hem opnieuw, misschien wel drie keer. Transparant papier helpt hierbij", legt hij uit. Verwijder bij elke schets onnodige lijnen. Het toevoegen van kleur of schaduw versterkt het uiteindelijke effect. Bekijk de video om alle tips en technieken te leren: Lees verder: Waarom Škoda zoveel tijd besteedt aan de stroomlijn van auto’s De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel