Ga naar inhoud

Cornerlights


EdK
 Delen

Aanbevolen berichten

Sinds 20 Feb 2012 mijn Skoda Octavia Elegance Business Line in ontvangst genomen.

Helaas viel me 1 ding op wat door eigen zeggen van de dealer ook niet opgelost kan worden (vind het persoonlijk vreemd) dat Corner Lights (Mistlampen die aangaan bij insturen van een Bocht) niet in combinatie met Xenon met AFS mogelijk is.

Vandaag bij de dealer geweest om dit aan te laten zetten, men geeft aan dat ze een foutmelding kregen op de verlichting en dit dus niet actief kregen.

Vindt het erg vreemd dat dit niet eenvoudig aangezet kan worden omdat Corner Lights (mistlampen) iets heel anders is dan de Corner Light van AFS

Ik zie berichten van mensen die dit wel hebben aangezet, ook welke codes er gebruikt moeten worden, helaas kan/wil mijn dealer het niet doen maar uit eerdere ervaringen wil ik deze optie toch wel graag hebben.

Ik hoor graag of iemand mij kan helpen, en of het veel moeite is om dit aan te zetten en/of het een risico is (gezien de foutmelding die de dealer kreeg)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cornerlights gaat via je mistlampen en heeft dacht ik niets te maken met je Xenon.

De codes die je hier op het forum aantreft hebben betrekking op VCDS en de dealer gebruik VAS. Dit zijn 2 verschillende software pakketen.

Als je VCDS codes doorspeelt aan je dealer kan die er niet veel mee. Sommige dealers zijn ook niet zo handig of hebben te kennis of tijd niet om het in te stellen.

Je kan een oproep plaatsen of iemand in je omgeving bereid is om je te helpen met cornerlights, het is natuurlijk wel voor eigen risico.

Bij @hobbel de bobbel heb ik het geactiveerd en dat was zo gebeurd.

aangepast door Witte Yeti
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Hobbel de Bobbel heb ik alleen een vinkje gezet bij Byte 14 - Bit 7

post-117-0-98975800-1318347809_thumb.jpg

Wat de invloed is van Byte 12 - bit 4 en Byte 17 - Bit 0 weet ik niet.

post-117-0-75049600-1318347937_thumb.jpg

post-117-0-97811800-1318347957_thumb.jpg

Bij Hobbel de Bobbel heb ik alleen een vinkje gezet bij Byte 14 - Bit 7

post-117-0-98975800-1318347809_thumb.jpg

Wat de invloed is van Byte 12 - bit 4 en Byte 17 - Bit 0 weet ik niet.

post-117-0-75049600-1318347937_thumb.jpg

post-117-0-97811800-1318347957_thumb.jpg

Byte 12 bit 4 zorgt ervoor dat de bochtverlichting niet onbeperkt aan blijft staan. Dit b.v. met het weg zetten van de auto met het stuur gedraait en andere dingen te gaan doen. Wet alleen niet meer welk kanaal die tijd in gesteld kon worden maar dat kan je dan zelf wel terug zien

Byte 17 bit 0 bepaald of je mee draaiende koplampen hebt of echt aparte lampen als bocht verlichting

aangepast door Antera
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

De stuurhoeksensor zit gewoon in de Fabia. Anders zou je electronische stabilisatie systeem niet kunnen werken.

De auto moet immers weten naar welke hoek deze draait, om de andere wielen te kunnen remmen.

Het enige wat ontbreekt is de juiste codering voor de lampen. De sensor wordt in VCDS ook herkend. (lenkesensor)

Als je nu de cornerlights activeerd, krijg je een lampstoring, omdat de module geen specifieke lamp kan aansturen. Daar zit de fout. Niet in het ontbreken van de sensor.

Net zoals het Coming home en Leaving home.... Coming home werkt wel, als je voor het verlaten van de auto een seintje met groot licht geeft. Dit zou ook middels het uitrekken van de sleutel moeten kunnen.... maar ook hier ontbreekt de juiste label file in VCDS.

Leaving home.... werkt in het geheel niet... tenminste... ik heb het nog niet voor elkaar gekregen op de Fabia GL.

De labelfiles voor de GL zijn ook nog niet geheel in kaart gebracht. Ross-Tech heeft nog wat te doen voor ons.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal mee eens, precies zoals ik het ook zie. Had al eerder ergens genoemd dat het volgens mij onmogelijk is om die functies te laten werken zonder stuurhoeksensor. Ook geloof ik niet dat ze er 2 plaatsen (als deze dus niet gebruikt zou worden) terwijl ze ook de info van 1 sensor kunnen delen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Nog grappiger, in het meest recente intructieboekje van de Fabia staat:

Mistlampen met "CORNER-functie"

De mistlampen met "CORNER-functie" zijn bedoeld voor een betere

verlichting van de omgeving in de buurt van de wagen bij het afslaan,

inparkeren enzovoort.

De mistlampen met "CORNER-functie" worden afhankelijk van de stuurhoek resp.

na het inschakelen van het knipperlicht1) aan de hand van de volgende voorwaarden

geregeld:

● de wagen staat stil en de motor draait of rijdt met een snelheid van max.

40 km/h,

● de dagrijverlichting is niet ingeschakeld,

● dimlicht ingeschakeld. £

1) Bij een conflict tussen de beide inschakelvarianten, bijvoorbeeld als het stuurwiel volledig naar links

is verdraaid en het rechterknipperlicht is ingeschakeld, heeft de richtingaanwijzer de hoogste prioriteit.

Verlichting en zicht 45

Bediening Veiligheid Aanwijzingen voor het rijden

Raadgevingen voor het

gebruik

Raad en daad Technische gegevens

Een storing in het systeem van de mistlampen met "CORNER-functie" wordt aangegeven

door het branden van het controlelampje .

Let op

Als de mistlampen zijn ingeschakeld, is de "CORNER-functie" niet actief.

Ofwel, het MOET kunnen met een Fabia (al dan niet model 2012).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, mij is dat dus nog steeds niet gelukt. Maar als je bovenstaande leest zou je denken dat het nu standaard is (niks inschakelen dus). Als het bij mij in VCDS aanzet krijg je een storing op de verlichting. De sensoren zijn er.. Dus er mist vast ergens een bitje. Ben nu dus op zoek naar een Fabia waarbij dit werkt om de verschillen te bekijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

we snijden hem de berm wel in en halen de modules uit zijn wagen en geven jouw adres op waar hij ze weer kan ophalen ( jouw oude )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tjah, ik had min of meer de moed al opgegeven. Adjego e.d. zijn er ook al mee bezig geweest bij de buren.

Ik heb dus DRL, werkend (met draad uiteraard) en mistverlichting, werkend (dus met draad). Cornerlights activeren in VCDS (en de 2 andere settings die erbij horen) resulteert in een error op de verlichting. Eerst dacht men dat ik de stuurhoeksensor mis, maar dat kan dus echt niet i.v.m. o.a. start-stop. Dus misschien dat hier toch ergens een module voor nodig is die ik niet heb. Vandaar dat ik op zoek ben naar een Fabia waarbij het wel kan en dan onderzoeken welke module er in zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als cornering lights in de module staat dan is de module goed en dat blijkt wel want bij het activeren krijg je het lampje in je dash na het sturen vermoed ik. Dit betekend dus dat hij ze wel aanstuurt maar niet ziet en ze dus ook niet werken. Daardoor mis je dus ergens vermoedelijk een stuurdraad naar deze lampen toe. Heb het al 1x eerder mee gemaakt dat wel de lampjes aanwezig waren maar niet de bedrading

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal ik een keer foto's maken van de lampjes (en de achterkant)?

En, heeft het type lichtschakelaar hier nog mee van doen? Ik heb geen AUTO stand of zo he (volgens mij de andere types ook niet, maar ok)

Wat ik nog even terug vond is dat de Ambition 'mistlampen voor' heeft, en de Dynamic en Elegance 'mistlampen voor met cornering functie' hebben.

Dit waren de instellingen:

In groep 09:

byte 12 bit 6 "turn/cornering lights installed/active"

byte 21 bit 2 "cornering/turn lights via turn signal active"

byte 21 bit 7 "front fog lights (with turn lights) installed"

Maar als je de eerste aanzet (en verder niks doet/beweegt/knippert) krijg je al direct de melding dat er een lamp defect is.

Zal zo nog eens in ETKA kijken of die onderdeelnummers overeen komen van de lampen.

(spiek net even bij de buren, je hebt daar zelf al gezegd dat het niet kan Antera :P - andere boordnet module is mogelijk het probleem)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ronald heb je al eens in die nieuwe Ibiza PDF gekeken die ik laatst heb geplaatst ?

Meen dat er daar ook wat van in stond !

Downloads

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle instellingen zijn te doen, alleen werkt het niet. Helaas staat er niet meer info in die PDF Ed. Ik weet welke je bedoeld. Zal wel Ross-Tech eens benaderen om mijn modules door te geven. Heb ik mijn steentje in ieder geval bijgedragen :)

Hieruit maak ik op dat er 2 verschillende lampen zijn. Die er dus ook totaal anders uitzien. (zelfs met DRL en FOG naast elkaar dus).

http://www.briskoda.net/forums/topic/126712-turn-on-corner-lights-and-auto-lock-doors/

Maar zou daar dan zoveel verschil in kunnen zitten dat het wel, of juist niet mogelijk is? Fabia zoeken met Cornering dus :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe