Ga naar inhoud

Navigatie stuurwielbediening


bakkertje
 Delen

Aanbevolen berichten

Ola all,

Ik heb iets eigenaardigs ontdekt aan m'n Superb. De auto is in de fabriek gebouwd zonder carkit en hier is achteraf door de dealer de premium carkit ingebouwd. (zou eigenlijk een Mobridge worden maar vanwege de vele problemen is een originele ingebouwd)

Als je de carkit af fabriek laat leveren krijg je een stuurwiel waarmee je de telefoon kunt bedienen. Bij mij zit er dus een stuurwiel in waarmee dit in mindere mate kan. Ik kan de bediening via het maxi-dot doen, maar geen gebruik maken van bijvoorbeeld de spraakbesturing.

Nu zijn de knoppen op de plaatjes na hetzelfde en vraag ik me af of het mogelijk is om de functies te activeren via VCDS. Ik heb namelijk liever functies als telefoonopnemen op m'n stuur dan bronwisselen en ook de spraakbediening lijkt me wel handig..

Iemand een idee of dit mogelijk is? Deze vraag gaat uiteraard ook naar de dealer ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, die functies zijn aan te zetten met behulp van VCDS. Vraag is dan alleen wel of de CANBUS opdrachten worden gesnapt door jouw premium carkit. Bij mij zit er een module tussen die canbus leest en doorgeeft aan de Sony. Echter het inschakelen van de Push-to-talk werkt niet, als ik dat doe heeft de knop verder geen functie meer. Met een beetje geluk is dat bij jou anders aangezien je de rest wel origineel hebt.

Bij de Fabia bevind de instelling zich onder module 9, long coding, Byte 15, Bit 0.

post-2-0-19931100-1314739982_thumb.jpg

Om je een voorbeeld te geven, zal vergelijkbaar zijn met Superb (hooguit andere positie).

Verder is de kans groot dat jij ook nog het één en ander kan instelling binnen je navigatie (via VCDS).

@Erik, met die gedachte kunnen we de naam van dit forum beter aanpassen, dan blijft er er niet veel over hè.

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Captain Hook: mijn ervaring met de dealer hier in de regio is dat ze dit soort dingen inderdaad absoluut niet snappen / begrijpen en PC-Freak wel :notworthy: (misschien toch een eigen kabel kopen)

Ik hoop dat het inderdaad kan werken, zeker omdat ze een originele Premium carkit in hebben gebouwd. Zouden de knoppen ook om te wisselen zijn? Dus met een telefoonsymbooltje ipv het rondje?

Welke aanpassingen aan de Amundsen+ moet ik dan aan denken Ronald?

Hij moet toch nog een keertje terug voor de stoelverstelling, dan kunnen ze dat meteen meenemen ;-)

aangepast door bakkertje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is zo'n Chinese kloon, zo te zien een nieuwere variant omdat hij werkt met 11.1 beta.

Nadeel is eigenlijk alleen dat je geen nieuwere versies kan gebruiken en dat als je dat toch doet je module wordt gewist (heb al een OPEL module gesloopt...).

Als jullie meerdere mensen kunnen mobiliseren denk ik dat het zelf aanschaffen i.p.v. markplaats voordeliger is en je dan een kabel heb die werkt met 11.3 bijvoorbeeld (de huidige laatste versie). Reden waarom ik een originele heb is dat ik dan gewoon alle versies kan gebruiken en dus ook alle modules zodra ondersteund gebruikt kunnen worden. Mijn kloon kabel kon maar een deel van de instellingen uitvoeren omdat de auto modules te nieuw waren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blijf het een vreemd verhaal vinden... waarom zou het type kabel iets uitmaken? Dat ligt toch puur aan de software???

Een kabel is een kabel. Puur een elektrische verbinding van connector in de auto naar een RS-232 of USB plug. De software bepaalt hoe of wat? Of zit er soms nog additionele elektronika in die 'kabel' met een of 't ander stukje firmware?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de vraag bij de dealer neergelegd daar gaat ie de 16e naartoe voor de stoel verstelling.

Ben benieuwd. Ik heb verder niet echt een idee wat er nog meer te tweaken is met VCDS voor de Superb, dus als er nog tips zijn dan hoor ik het graag ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blijf het een vreemd verhaal vinden... waarom zou het type kabel iets uitmaken? Dat ligt toch puur aan de software???

Een kabel is een kabel. Puur een elektrische verbinding van connector in de auto naar een RS-232 of USB plug. De software bepaalt hoe of wat? Of zit er soms nog additionele elektronika in die 'kabel' met een of 't ander stukje firmware?

Als dit net zo als met de garage gaat? Ik heb zo'n kabel gehad, heb nu de originele, sta als ITer op de loonlijst en ben er van op de hoogte dat de kabel een stuk hardware bevat. Printplaat, niet alleen kabel dus. Zo'n vreemd verhaal is dat niet aangezien vrijwel alle data verbindingen tegenwoordig een (soms micro) stukje hardware vereisen. Zoals gezegd heb ik die van de Opel al eens gesloopt, bewijs dus... (heb hem nog dus als je wilt komen kijken ;)).

Dusja, de kabel bepaald precies welke versie je kan gebruiken.

Kloon = alleen die versie waar hij voor gemaakt is

Origineel = Alle versies, na flash van kabel kan je alleen die versie of hoger gebruiken.

De kabel kost inderdaad zoveel geld, hij wordt ook verkocht in Nederland. Ik dacht iets van 400 euro met software, handleiding, etc.

De dealer zou er ook voor je naar moeten kunnen kijken, zij hebben het ook ingebouwd toch?

Wat er verder voor de Superb mogelijk is kan ik niet exact zeggen omdat ik er zelf geen heb. Maar kijk het VCDS subforum eens door, krijg je een beeld van wat mogelijk is. Bij de Superb zal dat lijstje nog wel wat langer zijn :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dat is dus weer de non-technische spraakverwarring! Noem het dan geen kabel!

Het is dus een interface device met waarschijnlijk wat microcontrollers en embedded firmware, dat noem ik geen kabel... ;)

Als IT-er moet je dat toch weten :) Een RS-232 kabel of een SATA kabel is puur een elektrische verbinding, punt. Maar als er signaal niveau aanpassing, c.q. transmissie interfacing plaats vindt, is het geen gewone kabel meer...

Toch blijf ik het krom vinden:

Garages doen alleen dat wat ze willen/kunnen/mogen van Pon/VAG. Geen stap meer en veel dingen beginnen ze gelijk te roepen "nee, dat mag niet" "dan verlies je je garantie" "zoek het maar uit"

Terwijl men zou juist de klant ter wille kunnen/moeten zijn en zich eens wat consument vriendelijker moeten opstellen en juist meehelpen de meerwaarde er van in te zien, c.q. zelfs te 'verkopen'. Dat zou ik pas service noemen, nu is het meer een gevecht. <_< Al die mogelijkheden zitten er niet voor niks in!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Amen to that Hook

Het verschilt ook nog aleens tussen de verschillende dealers. Vaak hebben ze maar 1 of 2 mensen die er überhaupt "verstand" van hebben.

Ik denk dat daarom veel dealers het daarom niet aandurven. Je kunt immers ook dingen stuk maken.

Eigenlijk zou je meer instellingen zelf moeten kunnen doen via je maxi-dot, of bij aflevering een wensenlijstje..?

De dealer in Utrecht wil er in ieder geval al naar kijken, dat is alweer stap 1.. Of ik dan meteen een hele lijst aan wensen mee kan geven betwijfel ik..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elke garage bepaald volgens mij zelf de grens. Sommigen weten niet hoe het werkt of weten het niet te vinden en doen het om die reden niet. Anderen willen het niet doen omdat ze wellicht de boel slopen en ze dan PON op hun dak krijgen. Vervolgens zit er ook nog eens een boel tijd in om het uit te zoeken (en voor je denkt dat mijn handleidingen universeel zijn, die zijn alleen geschikt voor VCDS) dus zullen ze niet staan te springen om het voor je te doen.

Mijn garage had er geen enkel bezwaar tegen om wat standaard instellingen door te voeren zoals speedlock, anti carjack, selective door locking (of hoe men dat noemt). Needle sweep heb ik maar niet gevraagd, geen idee of zij dat kunnen wijzigen maar vind het niet iets dat de dealer zou moeten regelen. Zoiets als je bios tweaken...

Eigenlijk ook de reden waarom er bij de aanschaf al een paar afvielen, ze wisten niet je de parkeersensoren kan inregelen zodat er wel een trekhaak gemonteerd kan worden. (in het boekje staat dat dit NIET mogelijk is)

:ot: Ook al ben je IT-er, dan hoef ik toch niet uit te leggen dat er ergens een ALU in zit? Ik hou het liever simpel zodat 9 van de 10 personen het in 1x begrijpt. Google maar eens op VCDS Kabel, voor ieder wat wils. En ja, jij mag op interface googlen maar kijk dan niet verbaasd op als je weinig Nederlandse onderwerpen tegen komt. Iedereen heeft het over een kabel, dus heb ik het ook over een kabel. En dat er dan 16 contacten aan de ene kant en maar 4 aan de andere kant hoef ik ook niet uit leggen neem ik aan? Dan had men begrepen dat het geen gewone kabel is. De rest van het technische geleuter vind je op de website van Roos Tech (VCDS), voor de mensen die vooraf de ins en outs willen weten voor ze zich in een discussie mengen.

Je snapt wel dat het eigenlijk nooit goed is (IT-ers, garage, enz) het hangt er vanaf wat men verwacht...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan natuurlijk ook vragen of ik even met de Superb naar Culemborg kan rijden, daar woont volgens mij iemand die er wel verstand van heeft en een kabel heeft ;) Misschien wil hij wel wat aanpassingen voor me doen.

aangepast door EdK
Grote Typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Garantie dit en dat, kan ik niet, wil ik niet....

Nou Bakkertje, dat is best mogelijk. Kijken kan altijd, mocht ik het niet vertrouwen klik ik alleen zelf niet op "Do it!". Vinkje zoals in de screenshot getoond is echter niet zo spannend dus dat durf ik als niet-garage wel aan ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ai, ik ben er zo een die dan gewoon klikt. Daar heb ik ook m'n bijnaam bakkersan aan overgehouden. Op de afdeling durfde niemand de zonering van de FC-San switches aan te passen (is ook eng in een java aplet). Dus ik met m'n grote waffel zeg kom hier, doe ik het wel. Het gevolg was dat de switch ging rebooten en de hele SAP omgeving op z'n plaat ging (op woensdagmiddag). Ik kan je vertellen dat men daar niet echt blij mee was..

Tegenwoordig zit ik dan ook maar niet meer aan de knoppen, is beter voor mezelf en voor onze klanten.. :notworthy:

Anyways, als de dealer er de 16e niet uitkomt of niet durft te klikken :lol: wil ik graag van je aanbod gebruik maken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Vandaag is ie bij de dealer geweest en wat denk je? Ze hebben het niet aangezet. Eerst kwam er een bluf verhaal dat het niet zou kunnen, later bleek dat de persoon die er iets van snapt vrij was vandaag. Hij moet nog een keer terug voor de elektrische stoel, de motor is defect, dan gaan ze ook nog eens kijken naar het stuur.

@pc-freak, als je mij de locatie / code kunt geven, dan kan ik dat meegeven aan de dealer om naar te kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bit 0, zoals je kan zien.

Hou er rekening mee dat het er bij de dealer wel een tikkie anders uit ziet en het bij mij (Fabia GL) niet werkte. Maar ik heb dan wel een aftermarket Sony NAV ;)

>> Verplaatst naar VCDS aangezien dit uiteindelijk een VCDS aangelegenheid is geworden. Tijdelijk een link achtergelaten.

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Nou vandaag was het eindelijk zover.. De stelmotor van de stoel is vervangen en ik had gevraagd naar de stuurwielbediening te kijken.

Bij het ophalen was het in eerste instantie die functies zitten in de maxi-dot meneer.. <zucht>

Nog een keer uitgelegd wat de bedoeling is, toen is er een monteur meegelopen en hebben we samen door de instellingen gelopen van de testkast. Nou ja, test tablet is het meer.

Na 15 minuten zoeken was de instelling nog niet gevonden en hebben we het maar opgegeven. Ik snap nu ook de opmerking van als ze het kunnen vinden.. ;) Ik kan me goed voorstellen dat de dealer hier niet veel meer tijd in kan steken, voordat je het weet zit je uren te zoeken. Ook ikzelf had niet zoiets van laten we net zolang zoeken tot de A2 vol staat met auto's ;)

@PC-Freak, als je een keer tijd en zin hebt zou ik graag een keer langskomen om nog even in alle rust te kijken (ik heb nog wel wat meer vcds-achtige wensen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe