Ga naar inhoud

Zo onhandig was het starten van je auto vroeger


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-0ad4dcc2b2a06aad3f808a46b6fcd466.jpeg

De allereerste auto die in de Škoda-fabriek in Mladá Boleslav is gemaakt, de Voiturette A uit 1905, had een grote handslinger aan de voorkant. Simpeler en duidelijker kan niet, denk je wellicht, maar in de praktijk viel dat een beetje tegen. Check de volgende korte video maar waarin de eeuwenoude Škoda gestart wordt:

Nog geen teken van leven

Om de auto van vroeger te kunnen starten, moest er heel wat gebeuren. Eerst moest je de benzinekraan opendraaien. Vervolgens zette je de hendel voor de ontstekingsvervroeger op het stuurwiel in de juiste stand. Toen was je er nog niet, want je moest ook aan de chokehendel (handgas) trekken. En pas hierna draaide je de contactsleutel om. Maar zelfs dan gaf de motor nog geen teken van leven. Je moest naar de voorkant van de auto lopen, bukken en de handslinger beetpakken. Poeh, je zult maar last van je rug hebben.

Een zwaar karweitje

Denk nu niet dat een simpele draaibeweging volstaat om de motor te laten lopen. Dat moest precies op het juiste moment gebeuren. En dan ook nog met een plotselinge ruk aan de handslinger. Een zwaar karweitje dat bovendien niet zonder risico was; de kans bestond dat de slinger terugsloeg en je vingers braken of kneusden. Het is maar goed dat de auto’s van toen een lage compressieverhouding hadden zodat er geen enorme kracht op de handslinger stond.

Waar je ook op moest letten, was dat de versnellingsbak in zijn neutraal stond. Anders bestond de kans dat je door je eigen auto overreden werd. Ai. Wanneer de motor uiteindelijk liep, moest je als de wiedeweerga achter het enorme stuur kruipen om ervoor te zorgen dat de motor niet alsnog afsloeg.

Startknop ouder dan je denkt

Al in de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw maakte de handslinger plaats voor een startknop. En weer later, namelijk in de jaren 40, kon je de auto starten met een pedaal naast het gaspedaal, zoals bij de vooroorlogse Škoda Rapid en de ‘Tudor’, de bijnaam van de Škoda 1101/1102.

Een verhaal apart is de Škoda Hispano-Suiza, de dienstauto van de eerste Tsjechische president, Tomáš Masaryk. Die was uitgerust met twee accu’s, die elk hun eigen startknop hadden.

Lopen en wegrijden

Het starten van je auto werd pas echt Simply Clever met de Škoda 1000/1100 MB die vanaf 1964 werd geproduceerd. Wie wilde wegrijden, stak simpelweg de sleutel in het contact en draaide deze om. Lopen en wegwezen. Simpeler kan niet. Tenminste, dat dacht men toen …

Ware metamorfose

Ook de contactsleutel zelf heeft een ware metamorfose ondergaan. Eerst leken het wel fietssleuteltjes die bovendien gemakkelijk na te maken waren. Later volgden sleutels die maar op één manier in het contact konden worden gestoken, zodat je vooral in het donker goed moest kijken of je de juiste kant had om de auto te kunnen starten.

Škoda-sleutel wordt nóg slimmer

Vanaf begin jaren 90 werden de contactsleutels van Škoda uitgerust met een startonderbreker. Die verhinderde dat de motor kon worden gestart met de verkeerde sleutel of een schroevendraaier. Eind jaren 90 introduceerde Škoda een nóg slimmere contactsleutel. Hij werd inklapbaar, zodat hij geen gat kon maken in je broekzak.

Tegenwoordig hoef je de contactsleutel niet eens uit je broekzak te halen. De startknop van het KESSY-systeem weet of je de sleutel bij je draagt en het enige wat jij nog hoeft te doen, is het portier openen, achter het stuur gaan zitten en de startknop indrukken.

Wie een elektrische Škoda Enyaq iV rijdt, vindt dit waarschijnlijk nog te omslachtig. De bestuurder hiervan zet de versnellingshendel in D van drive en zoeft gewoon weg. Ze moesten eens weten vroeger.

Lees ook: Vergeten Škoda: de driewieler van Laurin & Klement

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe