Ga naar inhoud

Xenon verlichting - hoogteverstelling


j0p3Y_NL
 Delen

Ga naar oplossing Opgelost door VAG-man,

Aanbevolen berichten

Hallo. 

In november heb ik van mijn Škoda Superb de koplampen in hoogte laten afstellen. Ze stonden zó dichtbij dat het onveilig was op snelwegen, je zag alleen wat kort bij was. Na afstellen scheelde het dag en nacht, veel verder zicht. 

Enkele weken geleden apk en kleine beurt laten doen. Na afloop blijkt de hoogte van de lampen weer op het oude niveau te staan, wederom gevaarlijk. Zojuist foto van gemaakt, zie hieronder. 

Het keurstation geeft aan niks veranderd te hebben. Ook degene die de beurt gedaan heeft, geeft aan niks aan de lampen gedaan te hebben. Ik heb met Škoda gemaild, die herkennen het niet dat na apk de hoogte weer in de oude stand staat. Ik dacht, misschien gebeurt dat standaard bij uitlezen boordcomputer. 

 

Iemand die dit herkent? 

Ik kan wel weer bijstellen, maar als dat random ongedaan gemaakt wordt, is dat niet handig. 

IMG-20230414-WA0000.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Ik herken het ook niet.

Zelf heb ik een Superb van 2010 ook met xenon. Na de koop van deze auto was ik ook totaal niet tevreden over de reikwijdte van de lampen. Tijdens een APK heb ik dit aangeven. De lampen horen op 1% afbuiging te staan en deze stonden op 3%!

Is de automatische hoogte afstelling van de lampen heel? Zelf heb ik de bedieningsknop van de lampen altijd op AUTO (de dimlichten gaan automatisch aan als het begint te schemeren of bij veel regen) staan. Nu komt het, als mijn auto in de garage (redelijk donker) staat en ik start de motor dan springen meteen de dimlichten aan en kiezen deze automatisch de positie door eerst binnen en naar buiten te draaien en vervolgens de hoogte te bepalen.

Verder kun je in VCDS een basisinstelling voor de lampen vastleggen. Misschien dat dit het probleem oplost als de automatische hoogte regeling wel goed werkt.

Op de voor- en achteras heb je ook nog een hoogteregelsensor. Deze bepaald ook de hoogte van je xenon-lampen als je bijvoorbeeld een caravan achter de auto knoopt. Als beide kapot zijn kun je daardoor ook problemen hebben.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat VAG-man aangeeft: als er iets met het APS-systeem van de koplampen is, gaan deze automatisch naar de laagste stand om verblinding van tegenliggers te voorkomen. Dus het kan zijn dat het APS-systeem nu niet goed werkt, dat kan gewoon een kapotte zekering zijn, maar kan ook een kapotte stelmotor zijn. 

Zover het in te schatten is op basis van de foto in de openingspost: ik heb niet het idee dat het licht heel kort voor de auto staat gericht.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe