Ga naar inhoud

Het wisselen van een lambdasonde.


Cordoba
 Delen

Ga naar oplossing Opgelost door Cordoba,

Aanbevolen berichten

Sinds een weekje een paar foutcodes en een branden MIL lampje, in eerste instantie de foutcode gewist maar toen ik na een aantal dagen ging checken toch weer foutcodes (maar geen brandend lampje op het dash), en nog enkele dagen weer een lampje en af en toe even haperen van de motor. Om een lang verhaal kort te maken: tijd om lambdasonde 2 te wisselen, dus vanmiddag een ander exemplaar opgehaald bij de automaterialenzaak:

IMG_20230405_175217_HDR.thumb.jpg.0c6bdc2ba7439fbfc379ed47f68e6caa.jpg

Op advies van een ervaren sleutelaar ook direct een speciale dop aangeschaft voor lambdasondes: deze heeft een uitsparing voor de kabel van de sonde.

IMG_20230405_175147.thumb.jpg.fa5162be355c1edd2007e6b170df8b80.jpg

Vanavond direct geprobeerd de lambda te wisselen, na goed kijken en wat klooien de stekker van de oude lambda losgekregen. Diverse malen geprobeerd met ratel en ander hulpstuk uit de doppendoos de oude sonde los te krijgen, maar geen beweging. In eerste instantie direct uit het werk, met een vervelend hete motor (op de rand van verbrandingen) omdat ik had gelezen dat bij warme motor de sonde makkelijker los te krijgen zou zijn. Het is een 'onbereikbare' plek omdat je tussen motor en schutboord door naar beneden moet net boven de assen. Zelfs met de telefoon geen beeld van de plek te krijgen, dus puur op gevoel sleutelen, en je kunt niet veel kracht zetten en maar een kleine slag maken als je er beweging in krijgt.

Iemand een tip om de oude lambda los te krijgen? Zou het een optie zijn om deze kort te bevriezen om zo de boel los te krijgen? Heb jij toevallig een tip @EdK?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-4-2023 om 21:15, Cordoba zei:

Heb jij toevallig een tip @EdK?

Koelen cq bevriezen is vaak een probleem om dit goed te kunnen doen.
Je auto het vriesvak inrijden schijnt niet te passen...
Wat ik en me collega veel doen is heet stoken, vaak heb je 2 verschillende materialen waardoor je 2 verschilende uitzettingen van materiaal hebt en waardoor je de boel relatief makkelijk(er) losdraait !

Vloegel als je van de motorfiets een uitlaaat moest vervangen en de bouten/moeren bij het blok losmoesten , was de kans op afbreken vrij groot.
Wat we/men dan deed was ff goede rit maken en dan meteen de dopsleutel na de rit erop en losdraaien.
In 9,9 van de keren kwam de boel dan zonder te breken los !

Kijk wel uit want iets heets vastpakken resulteerd in meeste gevallen dat je blaren op je handen krijgt bij niet opletten !!!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt @EdK. Ik heb een paar kleine overjarige spuitbusjes (ca. 12-14 cm hoog, ca. 5 cm diameter) met medicinale stikstof (bedoeld om bijv. wratten te bevriezen). Het verbranden heb ik van de week ook al mee staan vechten, een uur na een ritje van 18 km, maar doordat ik tussen schutbord en motor bij de parafan blind naar beneden de lambda moet zoeken/voelen, kom je al snel tegen hete motordelen aan met blote huid.

Voorlopig is er ook nog de mogelijkheid dat het loshalen van de stekker en na de mislukte wissel weer koppelen, het probleem (voor even?) heeft opgelost, mogelijk dat slecht contact in de stekker het echte probleem was, en niet de lambda zelf (of eigenlijk de verwarming ervan). Komende dagen opnieuw uitlezen en checken (uitlezen geeft veel eerder foutcode dan wachten op branden lampje).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe