Ga naar inhoud

Euro 7


Fabia123
 Delen

Aanbevolen berichten

Vermoed zo maar dat het ze te duur word om voor bv de Fabia een nieuw euro7 blok te ontwikkelen.
Van de Polo wil men ook al de productie gaan stoppen omdat men er te weinig aan verdiend is de reden.
Tsja dan komt de Fabia en de Ibiza er ook aan !
En nu is het verhaal om euro 7 als reden aan te voeren natuurlijk een mooie reden.

Maar las afgelopen week ook al een stukje over de ID2 !
Die dus kleiner word dan de 3 en min of meer de vervanger van de Polo moet gaan worden
En dus de Fabia en de Ibiza zullen op zelfde platform dan op markt gaan komen.
Men praat dan ook nog eens over prijzen van 25K voor de ID2.
Wat we daar voor gaan krijgen ?? Daar mogen we naar gissen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Fabia123 zei:

Voor die 25 mille krijg je vermoedelijk een overdekte zeepkist met een accu

Ach dan zit je in iedergeval droog............

Link naar reactie
Delen op andere sites

De auto industrie heeft jarenlang niet al te veel gedaan om de uitstoot en brandstofverbruik van auto's serieus te verbeteren (hoewel met motorfietsen helemaal ongeveer niets is gebeurd, en daar niemand over mekkert).

Even uit het hoofd:

- VW is eigenlijk bij de overstap van luchtgekoelde naar watergekoelde motoren direct al voor motoren gegaan die met loodvrije benzine konden rijden (jaren 70), en zo waren er meer europese autofabrikanten

- tweede helft 80-er jaren kwam de katalysator (2-weg) met in het kielzog de 3-weg katalysator en ook (mechanisch geregelde) brandstofinspuiting voor auto's in de gewone versie (dus niet meer alleen voor GTI/GSI enz), hoewel dat ook niet bij alle merken even vlot geïntroduceerd werd.

- in de jaren 90 kreeg je de euro-normen en begonnen auto's zuiniger te worden (1:15 was geen bijzonder zuinige auto meer)

- rond de eeuwwisseling kreeg je steeds meer standaard de turbomotoren, waardoor je én een kleiner blok (gewichtsbesparing) en een efficiëntere verbranding kreeg, waardoor je weer een stap in het brandstofverbruik kon zetten.

- met de nieuwe euronormen, uitstooteisen en WLTP verbruikscijfers zie je dat er nu weer wat geleidelijke verbetering is van het brandstofverbruik, en ook dat auto's wat lichter in gewicht worden door betere techniek.

 

Om de tekst hierboven met wat cijfers te staven, wat gegevens van enkele mijn eerdere auto's:

- Golf D uit 1979, gereden van 1980-1985, brandstofverbruik (diesel) 1 liter/19,2 km (over ca. 120k km)

- Seat Ibiza 1991 (mijn 2e Ibiza), gereden 1991-1994, brandstofverbruik (benzine) l liter /15 km (over ca. 50k km), 3-weg kat, mechanische injectie

- Seat Cordoba 1996, gereden van 1999-2010, brandstofverbruik 1 liter/17 km (over ca. 140k km), 3 weg kat, electronisch geregelde injectie

- Skoda Fabia 2016, gereden van 2018-heden, brandstofverbruik 1 liter/19,9 km (over ca 55k km), 3 weg kat, electr. injectie (ECU), start-stop systeem, turbomotor

 

Kortom de brandstofbesparing is er wel, maar als je kijkt naar hoe lang het duurt voor er serieus brandstof wordt bespaard, het is bijvoorbeeld niet zo dat een huidige ICE-auto minder dan 50% van de brandstof nodig heeft van een auto van 50 jaar terug.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@CordobaDat motorfietsen nog steeds "vuile" motoren hebben wist ik niet. Maar er zijn meer voorbeelden: Zeeschepen.

Als je er een van dichtbij ziet varen kan je ruiken hoeveel bagger er uit de schoorsteen komt.  Ik denk dat zeeschepen aan de Euro -1 normen voldoen.

Ik las eens ergens dat de 27 cruiseschepen van een Amerikaanse rederij net zoveel bagger uitstoten dan alle personenauto's in Europa.

Ik denk niet dat alle schepen in 2025 aan de Euro 7 norm hoeven te voldoen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel Fabia mbt Zeeschepen kun je beter zeggen dat het op alle schepen betreft incl de pleziervaart.
En wat word hier tegen gedaan ?
Wel binnenkort kom je met een brandstof aangedreven boot A'dam niet meer in !
Alles zal elektrisch moeten worden incl de rondvaartboten !
En denk nu niet dat dit niet het geval is ! Want wij hebben onlangs in de binnenstad van A'dam een pilot gestart met een 15 palen waar boten kunnen laden.
Het laadpunt ( Wcd 230V ) is met een app aan en uit te zetten, en aan die app zitten je bankgegevens !
Nadat je de boot hebt ingeplugd en de app hebt geactiveerd zal de boot geladen worden en nadat je de aansluiting hebt uitgezet dan zal de elektronica / software het aantal verbruikte KWh met je verrekenen.

Binnenvaart mag steeds minder op eigen aggregaat draaien in havens en langs steigers, dit vanwege geluidsoverlast en uitstoot !
Ook hier leveren wij kasten met 400V aansluitingen waarop ze verplicht moeten draaien als men stroom wil. Toch op aggregaat draaien is word gezien als een milieudelict en derhalve zo beboet !
En kan je vertellen dat deze pittig aan de prijs zijn !
Tevens is op zelfde basis een watertappunt erbij geplaatst waar men kan bufferen !

De cruiseschepen die over ijsselmeer en de rivieren varen krijgen ook steeds meer faciliteiten
Dit gaat alleen kwa vermogen ff verder...., alles is 400V en begint met een 32A wcd dan een 63A aansluiting en dan een powerlock met een vermogen van 400A !
Tevens dan een waterbufferpunt waar men per kuub buffert en dan word er op zo'n cruiseschip veel gescheten en ook dit kunnen ze lozen via een aansluitpunt.
Algemeen is dit gratis alleen monitoren we wel hoeveel vuilwater er geloosd word !
Die hoeveelheid krijgt men via de app op de rekening te zien met een bedrag van 0 eurie.
Deze nota's moeten ze aan de overheid kunnen overleggen als daar om gevraagd word.

En ja er is nog veel te verbeteren in de nautische tak, maar ook hier is er zeker al het één en ander gaande, waar wij als bedrijf zeker van profiteren.

En @Cordobawat betreft de motorfietsen !
Lees deze link even ! Ook de motorfiets moet zeker aan normen voldoen !
Oké lopen iets achter tov de auto !  Euro5 geld momenteel voor de motorfiets
En vanuit me verleden weet ik wel dat ik met mijn zwaarste motorfietsen ( in CC /PK ) stukken zuiniger reed dan al me auto's die ik nu heb gehad

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@EdK Motorfietsen lopen gewoon gigantisch achter, ze zitten nu op het punt van katalysatoren, dat is 30-35 jaar later dan auto's!! De reden dat ik motorfietsen noemde, is omdat ze dezelfde weg gebruiken, een beetje dezelfde functie hebben als een personenauto, maar er wel behoorlijk afwijkende regels gelden.

@Fabia Schepen zijn inderdaad ook gigantisch vervuilend, maar op sommige plekken probeert men daar wat aan te doen, zoals de rondvaartboten in A'dam, en bijv. Heineken die de bulk van zijn bier vanaf Alphen a/d Rijn met o.a. elektrisch aangedreven containerschepen laat vervoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

MIjn laatste 2 motoren hadden toch echt al een katalysator hoor !
Dan is zeker 80% van de motorrijders recreatieve rijders ( mooi weer rijders )
En ja één grote afwijkende regel is dat er geen APK voor motoren is !
EN met een reden !!
De gemiddelde motorrijder onderhoud een motorfiets beter dan een rijdend koekblik !
En dit is de reden dat men er van terug gekomen is om de APK in te voeren op motorfietsen.
EN ja inderdaad gebruiken we dezelfde wegen op de motorfiets, want ook wij betalen belasting naar gewicht voor gebruik op deze wegen.
En ook de motorfietsen zijn druk bezig naar elektrisch over te gaan hoor ....
Dus ja blijf zeggen dat je toch een licht vertekend beeld hebt van motorfietsen....
En uiteraard is elk beetje uitlaatgas uit ook een motorfiets teveel en vervuilend .....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was er heilig van overtuigd dan motoren zelden of nooit een kat hebben Ed, maar blijkbaar heb ik de invoering van katalysatoren voor motoren gemist. 🤯

Wat het onderhoud betreft, er is ook een steeds grotere groep vrouwelijke motorrijders, en ik denk dat er daar maar weinig tussen zijn die zelf onderhoud doen, overigens ook bij mannelijke motorrijders zie je steeds minder dat men zelf onderhoud doet. Bij oldtimer auto's denk ik wel dat er over het algemeen goed voor het vervoermiddel wordt gezorgd, maar ik denk dat het bij motoren net zo verschillend is als bij gewone auto's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, Cordoba zei:

blijkbaar heb ik de invoering van katalysatoren voor motoren gemist. 🤯

Dat geeft niet hoor, je kunt niet alles weten en bijhouden !!
En zelf onderhoud doen door vrouwen en of mannen , ja mijn nichtje die ook motor rijd die kwam onlangs langs om bakkie te doen en toen ik haar achterband zag heb ik haar toch vriendelijk gevraagd om diezelfde dag nog even een achterband nieuw te laten plaatsen.
Want canvas kwam er nog net niet doorheen ! En ze was zich nergens van bewust dat het wel eens gevaarlijk kon zijn.
Dus vriendelijk uitgelegd wat er zo maar zou kunnen gebeuren..... afijn we hebben mijn lokale banden man even gebeld of hij heel toevallig haar maat een band had liggen.
En dit was geval, dus zijn we er uiteindelijk even langs gereden om deze te laten wisselen....

Maar haar broer heeft een BMW 4 cilinder 1200CC RR en weet ik wat nog meer.
Echt beest van motorfiets kwa vermogen !
Maar als je dan ziet een hoort wat er allemaal op zit aan elektronica.... tsja dan is er ook niet meer veel zelf aan te sleutelen.
Ook die gaan net als met de auto aan de laptop om alles uit te lezen etc...

Maar dat er besloten werd dat er geen APK op motoren kwam werd en kon er meer zelf aan de motor gesleuteld worden.
Waren degene die motor reden in algemeen technisch meer onderlegd.
Ook ik deed grootste deel van me onderhoud zelf, maar bepaalde dingen liet ik in een onderhodsbeurt gewoon doen door dealer.
Nu had ik een dealer waar ik goed mee overweg kon ! En toen ik op bepaald een nieuwe motor kocht en er van verzekering alarm op moest heb ik dit zelf gedaan.
Alleen dat mocht weer niet van de verzekering, dus deal gemaakt met de dealer dat ik op zijn brug een zaterdag kon sleutelen en de boel dus kon instaleren.

En ik dus een nota had met de prijs van het alarm en de prijs van monteur voor aanleggen ( was ik alleen )
En ja hij vond het zo netjes gedaan en bij aanleg waren er wat klanten die stonden mee te kijken wat ik aan doen was.
En werd ik op bepaald moment gebeld door de dealer of ik bij 3 motoren hetzelfde alarm wilde inbouwen voor hem.
Klanten hadden me dus bezig gezien en hadden gevraagd om die nieuwe monteur om het te laten doen..... ( lol )

Afijn met gesloten portomonee dit voor me dealer gedaan en ik had voor langere periode gratis onderhoud aan me motor....

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen flauw idee wat waterstof of een andere emissie loze brandstof per liter kost, en weet ook niet hoever je kunt rijden met een liter waterstof.

Wel denk ik dat een soort lpg tank in een benzineauto die dan ook op waterstof kan rijden veel autobezitters aanspreekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe