Ga naar inhoud

Dit ‘magische oog’ garandeert een optimale productie


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-935907f50bdc5cbcf547dc52f009ad29.jpeg

Het camerasysteem is ontwikkeld door het Škoda FabLab, een groep knappe koppen bij Škoda, en houdt de lopende band van de fabriek continu in de gaten. Het is aangesloten op een computer die gebruikmaakt van kunstmatige intelligentie oftewel Artificial Intelligence (AI). Op die manier kan het onregelmatigheden in de productie opsporen en bijtijds onderhoudswerkzaamheden adviseren.

Altijd in een perfecte conditie

Miroslav Stejskal van de centrale technische dienst bij Škoda Auto legt uit: “Deze vernieuwende manier van voorspellend onderhoud zorgt ervoor dat onze productielijn altijd in een perfecte conditie verkeert. Het systeem weet wat de basisvoorwaarden voor een optimale productie zijn en kan deze toetsen aan de omstandigheden die op dat moment gelden. De kunstmatige intelligentie maakt het vervolgens mogelijk bepaalde patronen te herkennen en veranderingen meteen op te merken. Hierdoor kunnen we bij onregelmatigheden direct ingrijpen en blijft de efficiënte van de productielijn intact.”

Meteen actie ondernemen

De basis wordt gevormd door de beelden die de camera maakt van de aan slijtage onderhevige onderdelen, zoals liggers, bouten en bekabeling. Zodra de computer die op de camera is aangesloten, hierin onregelmatigheden detecteert, geeft hij dit door. Hierdoor kunnen de Škoda-werknemers onmiddellijk actie ondernemen, zodat de productie geen vertraging oploopt.

Blauw licht voor extra nauwkeurigheid

Het blauwe licht dat de camera verspreidt, ziet er niet alleen fancy uit, het zorgt ervoor dat de camera een nauwkeurig en betrouwbaar onderscheid kan maken tussen bijvoorbeeld scheuren en krassen en vervolgens de juiste diagnose kan stellen. Ondertussen leert het systeem steeds meer bij. Als een versleten bout doeltreffend is vervangen, weet de het systeem dat en wordt het in zijn geheugen afgevinkt. Maar niet voordat het nauwkeurig gecontroleerd is.

Verder optimaliseren

Škoda is een van de eerste bedrijven in Tsjechië dat gebruikmaakt van de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie om onderhoud te kunnen voorspellen. Het systeem is actief op de productieband van de Škoda Enyaq iV en Škoda Octavia in de hoofdfabriek in Mladá Boleslav. Om het camerasysteem verder te optimaliseren, heeft het Škoda FabLab een deel van de lopende band nagebouwd. Hier kan geëxperimenteerd worden met onder meer verschillende camera-instellingen.

Lees ook: Sssssst, deze Škoda-medewerkers haten geluid

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze onderhoud aan de productiemachines eerst niet (goed) monitoorden kan dit inderdaad wel iets opleveren. Als je de machines wél goed monitoort (zonder AI), dan kun je ook behoorlijk nauwkeurig problemen voorspellen, en is de toegevoegde waarde van zo'n AI-camera systeem zeer beperkt. Ook met zo'n AI-camera bewakingssysteem wil je niet ineens halverwege een productiedag de boel stilleggen voor onderhoud aan één van de productieapparaten. Alleen als de voorspellende waarde van het 'magic eye' beter is dan van een gewone goede monitoring (zoals die bijvoorbeeld bij onderhoud in de grote luchtvaart al een halve eeuw wordt gebruikt) levert het magic eye echt een voordeel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke is dat toen ik begon met werken er altijd werd verteld dat onderhoud ter aller tijden zijn geld zou opbrengen.
En ja toen kwamen de getallen mensen op kantoren die wilde scoren en werd het onderhoud bijna verbannen, want was veel te duur en was allemaal niet zeker dat het ze geld opbracht.
En het was goedkoper om het stuk te laten gaan en dan maar repareren....
En nu de laatste jaren is er weer een hang naar onderhoud plegen, men is er eindelijk weer achter dat dit toch echt wel zijn geld oplevert...
Ook wij zien het terug, steeds meer kleine en grote klanten die bellen om een onderhouds contract.
En dan is hieronder alleen weer een groep die denkt dat wij nog een contract aanbieden op een installatie van 20 jaar zonder onderhoud......
En daar beginnen we niet aan ......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet alleen het uitvoeren vna onderhoud, maar ook registreren als je onderhoud doet, of dit correctief of preventief is, en bij preventief onderhoud ook een inschatting hoelang het onderdeel nog mee zou kunnen zonder onderhoud. Bij de levensduur tussen onderhoudsbeurten moet je dan ook wel de juiste criteria aanhouden/selecteren. Als bijvoorbeeld een slijtagegevoelig mechanisch onderdeel goed is voor 10.000 geproduceerde auto's en die machine produceert 1000 auto's per maand dan niet onderhoud voorschrijven in de vorm van 10 maanden maar als 10.000 geproduceerde auto's: als de productiesnelheid omhoog of omlaag gaat doe je dan nog steeds op het juiste moment onderhoud als je het aantal geproduceerde auto's als criterium neemt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe