Ga naar inhoud

Wanneer is je auto aan de beurt.


Fabia123
 Delen

Aanbevolen berichten

Auto's hebben onderhoud nodig.

Bij de meeste auto's maakt olie verversen deel van dat onderhoud. De laatste decennia verviel de 1000 beurt en kon je steeds meer kilometers maken tussen twee olie wissels. 

Tot nu.

Bij mijn Fabia was dat om de 30000 km bij aanschaf, maar ik kreeg te horen dat dit terug is gedraaid naar 15000 km.

De reden: oudere olie geeft minder smering en dat geeft dan weer extra slijtage bij kettingen en andere bewegende delen zoals turbo's. Zo om mij heen hoorde ik van andere autobezitters die met andere merken rijden bij andere garages zitten hetzelfde verhaal.

Is de auto industrie van gedachte veranderd? Is bovenstaande herkenbaar?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoor al langere tijd geluiden dat 30k eigenlijk voor veel auto's (turbo's) een iets te lang interval is, waardoor turbo's regelmatig met slechte smering rondrijden en daarom vaker bij relatief lage km-standen kapot gaan (vaak de lagers). Ook hoor ik al langere tijd geluiden dat een onderhoudsinterval van 2 jaar voor het tijdig opsporen en verhelpen van kleine lak-/roestproblemen te lang is om dit snel en goedkoop op te lossen. Ik ben nog uit de tijd dat onderhoudsbeurten een heel ander interval hadden, mijn eerste Golfje had een onderhoudsinterval van 7500 km, en dat was toen al vrij lang, voor veel auto's lag dit op 5000 km. Overigens gaf zo'n kort interval ook wel eens verwarring, zo is het gebeurd dat ik bij de dealer binnenstapte om een nieuw onderhoud af te spreken, maar de receptionist dacht dat ik terugkwam voor een klacht over het vorige onderhoud. (ik reed in die periode zo'n 1200 km/week)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook mijn eerste service beurt stond gepland op 30K of 2 jaar en melde zich netje aan op de maxidot.
Vervolgens zat ik ergens rond de 55K toen ik weer een melding kreeg voor servicebeurt, deze even uitgesteld omdat ik ook tegen me 1e APK zat en dit dan combineer.
En in November j.l kreeg ik opeens weer een melding dat ik voor inspectiebeurt langs moest komen !
Wel dit koste dan niet echt een vol vermogen, was net geen 200 eurie incl leenwagen.
Maar ook bij de balie maar eens gevraagd waarom nu opeens bij 15K/1jaar de melding ?
Heel verhaal en ook vanwege olie verversen etc etc
Maar kijk op de bon en vroeg hem waarom er dan nu geen olie was ververst ?
Nee we hebben deze alleen bijgevuld !!
Ohh dus gratis ?? want staat niet op de bon !!

Wel kort samengevat kreeg ik niet echt duidelijk waarom er opeens van 30K naar 15K word overgegaan !
Maar hoor het inderdaad wel steeds meer !
Weet dan ook nog niet wat ik ga doen na de volgende 15K beurt wat dan eigenlijk weer een 30K beurt is !!?
Maar denk dat ik ze de melding gewoon weer op 30K laat zetten !

Bij me RR en me Yeti had ik ook alleen maar 30K beurten en nooit problemen gehad met beide wagens......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Andere optie is dat je 'm terug laat zetten op 30k km, en dan tussendoor zelf een keer olie wisselen. (of in een DHZ-garage) Dan heb je niet de idiote kosten voor simpel onderhoud, maar wel weinig kans dat je turboproblemen krijgt door te lang interval.

Ik heb 'm 2 jaar zelf terug laten zetten naar jaar/15k interval, maar was ontevreden over de uitvoering: behalve de olie gingen ze elk jaar ook alle filters (incl. interieurfilter) vervangen die ze anders om de 2 jaar doen, zodat onderhoudskosten in één klap ongeveer verdubbelen. 😡

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe het onderhoud altijd zelf. Zeker als het alleen de vloeistoffen betreft. Maak altijd gebruik van LL-olie die officieel 30k mee kan, maar deze ververs ik altijd na 1 jaar. Dan heb ik ca. 20k tot max. 25k gereden. Mijn laatste 3 cylinder diesel heb ik zo naar de 460k gereden en deze rijdt na 4 jaar nog steeds rond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Cordoba zei:

en dan tussendoor zelf een keer olie wisselen

Maar waarom ?
De dealer heeft het nu deze keer bij de 15K ook niet gedaan !
Dus blijkbaar is dit dus nog steeds geheel niet nodig !?
Hebben alleen bijgevuld, alhoewel dit niet op de nota stond ( en een één of ander O ringetje van 25cent wel )
Heb eigenlijk altijd bij me Skoda's altijd zelf maandeloijks even het oliepijl bijgehouden, bandenspanning gecontroleerd
Koelvloeistofpeil controle en eventueel bijvullen.

En voor ik een lange rit ga maken zoals ik jaarlijks naar Wales rij voor de hobby , dan gaat de motorkap ook van te voren open en worden alle vloeistof nivo's bekeken en bijgevuld. Word de bandenspanning op juiste druk gezet etc en gaat er een doppenset / flesje olie en koelvloeistof mee in de wagen met wat oude lappen voor het geval dat ....

En afkloppen maar onderweg nog nooit panne gehad op een lekke band na dan.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat om de 2 jaar zelf even olie wisselen, minder gedoe is als een turbo met problemen? Eventueel koop je zo'n oliepompje bij Aldi/Lidl pompt de oude olie in lege can, en vullen met verse olie. Met zo'n methode zul je niet alle rommel er uit trekken, maar het zal een stuk beter zijn dan de olie gewoon 2 jaar laten zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Cordoba zei:

Omdat om de 2 jaar zelf even olie wisselen, minder gedoe is als een turbo met problemen?

 

9 uren geleden, EdK zei:

De dealer heeft het nu deze keer bij de 15K ook niet gedaan !

Om de twee jaar of dus de 30K , word bij mij die olie gewoon wel gedaan in een beurt
En dus niet bij me 15K of dus 1 jaar , op wat bijvullen na dan !?
En zoals gezegd, 7 jaar met Yeti gereden en elke 30K voor beurt, en nooit problemen gehad met TSI blok.
RR was een 1,4 zonder de turbo , naderhand werden deze pas met het 1,2TSI blok geleverd.

En zelf lopen knoeien met zo'n pompje !
Gebruiken die dingen ook op werk om olie in vertragingsbakken te wisselen van slagbomen en vuilwaterpompen. En inderdaad krijg je nooit alles er uit en het blijft knoeien met olie hoe je ook je best doet.
Bakken hebben alleen een vulplug en geen aftapplug.
Als we wel eens complete revisie moeten doen aan zo'n bak dan boren we tegenwoordig zelf een gat in bodem en tappen deze met draad en gaat er een M10 bout in.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe