Ga naar inhoud

Camera,sensoren of toch spiegels.


Fabia123
 Delen

Ga naar oplossing Opgelost door EdK,

Aanbevolen berichten

Veel auto's hebben tegenwoordig sensoren of camera,s maar wat is nu handiger.

Spiegels hebben een dode hoek. Sensoren zien niet of je bij een waterkant staat, en bij een camera lijkt het of je door een beslagen ruit kijkt.

Wat vinden we van de verschillen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden, Fabia123 zei:

bij een camera lijkt het of je door een beslagen ruit kijkt.

JA als je hem niet periodiek schoonmaakt dan zal je beeld minder worden.
Ik heb met de Fab 3 combi ook de achteruitrijsensoren erbij gekregen , maar door de vele valse meldingen die je vaak krijgt door gras of op een hellingstaan en achteruit weg willen en dan die meldingen krijgen begonnen me de keel uit te hangen.
En toen ik dus vernam dat me media unit ook geschikt was voor achteruitrij camera ben ik me daar eens op gaan oriënteren en uiteindelijk dus een OEM versie met kabelboom aangeschaft.
Was bedoeling om deze uiteindelijk zelf in te bouwen maar doordat ik voor verlaging toendertijd toch naar Antera moest heb ik hem tevens prijsopgave laten doen voor het monteren.
En dat was een bedrag dat ik zoiets had, voor dat geld ga ik zelf niet lopen klooien.....
En sinds ik die camera heb kan ik alleen maar zeggen dat het een goede aanvulling is, en in mijn ogen beter dan die sensoren.
En bij een volgende wagen zal ik zeker kijken of deze van fabriek is mee te bestellen en anders of deze weer achteraf is in te bouwen !

Maar zoals met vele dingen, het blijft een hulpmiddel en je spiegels blijven gebruiken is zeker aan te raden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezond verstand blijft altijd het belangrijkste, de rest zijn allemaal hulpmiddelen om te rijden/parkeren. Continue focus houden wat er om je heen gebeurt en niet laten afleiden. 
Camera achter gebruik ik erg vaak, ideaal. Maar dode hoek sensoren helpen ook prima mocht ik niet goed opletten met het wisselen van rijbaan. Hoe meer hulpmiddelen hoe leuker ik het vind eigenlijk. Adaptive cruise control gebruik ik dagelijks, ook erg fijn als je dat bent gewend. Zonder dit alles kan ik best rijden maar de hulpmiddelen eerder genoemd zorgen wel voor een veiliger verkeersbeeld. Ongetwijfeld! 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je ziet dat de trend van camera's voor bijvoorbeeld bijzondere voertuigen weer richting spiegels verschuift, dat heeft vooral te maken met de beperkingen van camera's. Met een spiegel kun je bijvoorbeeld een betere inschatting van de afstand maken, omdat je met 2 ogen in de spiegel kunt kijken en dus vergelijkbaar met zoals je normaal kijkt. Een camerabeeld is gewoon niet geschikt om een diepte/afstandsinschatting te maken, als je dat dan nog combineert met last van vuiltjes op de lens, beperking in lichtomstandigheden, begrijp je wel waarom men toch weer richting spiegels gaat, ondanks de extra luchtweerstand ten opzichte van spiegels.

Zelf nooit een auto gehad met PDC of camera, maar van de garage wel een paar keer een leenauto met het hele circus meegehad, en ik vond het vooral irritant. Bijvoorbeeld als ik op het werk de parkeerkelder in wil, moet ik links houden om door het raam met de pas het hek te openen, maar de PDC's beginnen gelijk al te piepen vanwege de muur links. Vergelijkbaar bij inparkeren naast een pilaar, direct alarmfase 3. Voor iemand die een goed gevoel voor ruimtelijke afmetingen heeft, is PDC vooral irritant, voor iemand die regelmatig parkeerschade maakt, misschien wel nuttig. Ik kan de irritatie van Ed dan ook goed begrijpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Enyaq heeft ook een noodstop, o.a. als er voetgangers of fietsers van de zijkant komen (buiten je zicht). Maar ook als je inparkeert met een stoeprand achter je. Nader je te snel (en dat is zeg maar inparkeer langzaam...) en de rand is net te hoog? Dan gaat hij VOL in de ankers. Alles in de auto schiet naar achter zeg maar, zo hard remt hij. En dat bij 2km uur of zo.

In zo een geval dus een beetje zonde...

Buiten dat nog altijd blij met alle foefjes om rondom 'zicht' te hebben.

Daarbij heb ik naast PDC rondom (incl. melding als je van rijbaan wisselt), ook de camera achter, voor en de in de spiegels. Dat werkt prima, alleen zit er altijd een irritante balk in het scherm daar waar je wilt zien wat er gebeurd.. (hopelijk opgelost in ME3)

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-1-2023 om 13:36, EdK zei:

JA als je hem niet periodiek schoonmaakt dan zal je beeld minder worden.
Ik heb met de Fab 3 combi ook de achteruitrijsensoren erbij gekregen , maar door de vele valse meldingen 

Ik heb ook sensoren aan de voorkant, en valse meldingen heb ik bijna nooit. Maar je hebt dus achter sensoren en een camera en beide werken ?

Op 15-1-2023 om 13:36, EdK zei:

JA als je hem niet periodiek schoonmaakt dan zal je beeld minder worden.
 

Zijn daar ook reinigingssysteem voor zoals bij koplampsproeiers?

Op 15-1-2023 om 15:05, Cordoba zei:

Vergelijkbaar bij inparkeren naast een pilaar, direct alarmfase 3

Herkenbaar. Hoge grassprieten zien de sensoren als gevaarlijke opstakels. Ik merk wel dat ik bij inparkeren dichter bij opstakels durf te komen omdat de sensoren toch wel waarschuwen. 

22 uren geleden, PC-fre@k zei:

De Enyaq heeft ook een noodstop, o.a. als er voetgangers of fietsers van de zijkant komen .

In zo een geval dus een beetje zonde...

Buiten dat nog altijd blij met alle foefjes om rondom 'zicht' te hebben.

Daarbij heb ik naast PDC rondom (incl. melding als je van rijbaan wisselt), ook de camera achter, voor en de in de spiegels. Dat werkt prima, alleen zit er altijd een irritante balk in het scherm daar waar je wilt zien wat er gebeurd.. (hopelijk opgelost in ME3)

Dus de Enyaq herfst rondom wel sensoren maar een camera alleen achter. Helpen de sensoren aan de zijkant ook om bomen, palen enz op te merken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing
1 uur terug, Fabia123 zei:

Maar je hebt dus achter sensoren en een camera en beide werken ?

Ja, en dat werkt op zich prima.
Kan met splitscreen beide in beeld brengen of ( wat ik toepas) alleen het camerabeeld

1 uur terug, Fabia123 zei:

Zijn daar ook reinigingssysteem voor zoals bij koplampsproeiers?

Je kunt in de oem versie in sommige gevallen meerdere uitvoeringen kiezen.
Je hebt ze met vaste lijnen en meedraaiende lijnen in beeld ( zelf de vaste lijnen )
En dan met of zonder lens sproeierkop ( en heb dus die MET lenssproeier.
De lens word besproeid op moment dat ik me achterruit sproei, dan komt er tevens een flinke straal op de lens en dat werkt werkelijk waar.
Alleen in meeste gevallen bij de leveranciers die de OEM camera's leveren worden de koppelingen en de slang niet meegeleverd.
Dus die heb ik gescoord bij de dealer aan de hand van de manual die op forum.nl staat
De slang die heb ik toendertijd gekregen tegen verzendkosten van één van de leden daar die een 2 mtr over had.

En heb het door Antera uiteindelijk voor ergens rond de 80 eurie toen in laten bouwen in combinatie dat hij de verlagingset van Corné op mijn wagen ombouwde..

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Fabia123 zei:

Dus de Enyaq herfst rondom wel sensoren maar een camera alleen achter. Helpen de sensoren aan de zijkant ook om bomen, palen enz op te merken?

Ik heb juist wel rondom camera's (aanvullende optie). 4 in totaal. Daarmee kan je als je het een beetje door hebt op paar cm van de stoep parkeren zonder een paaltje te raken.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Fabia123
Nog even een aanvulling !
Onlangs hield mijn camera ermee op, althans ik had geen helder beeld meer!
Lens schoongemaakt en geen verbetering, met de instellingen bezig geweest maar minimale verbetering.
Dus had zoiets van hij heeft de geest gegeven en dus weer bij de leverancier besteld waar ik hem vorige keer ook had besteld.
https://www.cars-equipment.com/en/shop/rear-view-cameras-17/oem-6v0827566g-rvc-rear-view-camera/

Betaald met paypall en pakket werd verzonden, maar om één of andere reden kwam pakket maar niet aan, terwijl de track trace aangaf dat het ergens in Amsterdam moest liggen...
Contact opgenomen per mail met verkoper en die is erachter aan gegaan maar kwam ook niet verder na meen 2 weken van mailen en bellen ( volgens zijn mail )
Verleden week kreeg ik weer mail van verkoper dat het pakket weer bij hem was aangekomen omdat pakket niet was af te leveren.
Verkoper wilde het nogmaals verzenden op zijn kosten maar heb koop gecanceld omdat om één of andere duistere reden de camera weer begon te werken en het nu na een maand nog steeds gewoon doet.
Verkoper maakte geen probleem hiervan en had gister via paypall het bedrag weer netjes op de rekening staan.

Nu heb je verschillende verzend mogelijkheden en deze was gegaan per tsjechie Post , en verkoper adviseerde ook om volgend keer te kiezen voor DHL of Fedex .
Kosten zijn dan wel hoger maar totaal ben je nog steeds goedkoper uit dan een set hier in NL kopen (OEM)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe