Ga naar inhoud

Plots allerlei problemen...


Ignace_D
 Delen

Aanbevolen berichten

Mijn Superb combi kreeg in de zomer van 2021 een nieuwe accu, omdat de oude was versleten. Sindsdien ging de auto vlot, zonder veel problemen. 

Enkele weken geleden echter merkte ik het volgende: 

  • De keyless access deed het niet als de auto even stil had gestaan. Eens je weer gereden had, kon je bij het verlaten van de wagen de wagen wel weer op slot doen. 
  • De in- & uitstapverlichting binnenin de wagen gaat niet aan als de deur opengaat, maar gaat wel aan als de deur eenmaal dichtgaat
  • Het storingslampje van de airbag is aangesprongen
  • Af en toe geeft hij bij het starten van de auto aan dat Carplay moet geactiveerd worden bij een dealer, terwijl dat normaal altijd werkt. Wordt de auto stilgelegd en start je hem later terug opnieuw, is dit opnieuw werkend, zonder problemen
  • Af en toe geeft hij aan dat de 12v accu leeg is
    • 2 maal gaf hij nu aan dat de radio uitgeschakeld werd omdat de 12v spanning zo laag was dat er stroom gespaard moest worden. 

Verder doet de wagen het feilloos, maar de elektronica problemen zijn toch best irritant. De problemen doen zich nu een dikke maand voor en ik heb steeds kunnen starten zonder problemen. Als de auto stationair draait, geeft hij een accuspanning aan van 12,6v, nadat hij enkele uren in koud weer had gestaan. Ik zie dus geen signalen van een defecte accu; al zeker niet omdat deze nog maar een dik jaar oud is. Er is niets aangepast aan de wagen voor de problemen zijn begonnen. Hij staat steeds binnen, dus een marter of dergelijke zou ik betwijfelen, maar het kan natuurlijk steeds... 

 

Ziet één van jullie een mogelijke oorzaak? Ik hoor het graag! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst is je voorstellen normaal op een forum. Wil je dit doen in de rubriek "wie ben ik"?

Dat de accu een waarde van 12,6V aangeeft terwijl de motor draait is vrij laag. Dit zou eerder 14,6V moeten zijn.

Dit is hoogstwaarschijnlijk de reden van al je electrische problemen.

Mijn vermoeden is dat de dynamo of spanningsregelaar die op de dynamo zit kapot is. Laat dit controleren door de garage.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, VAG-man zei:

Allereerst is je voorstellen normaal op een forum. Wil je dit doen in de rubriek "wie ben ik"?

Dat de accu een waarde van 12,6V aangeeft terwijl de motor draait is vrij laag. Dit zou eerder 14,6V moeten zijn.

Dit is hoogstwaarschijnlijk de reden van al je electrische problemen.

Mijn vermoeden is dat de dynamo of spanningsregelaar die op de dynamo zit kapot is. Laat dit controleren door de garage.

Gebeurd! Daar had ik vorige nacht geen tijd meer voor 😉

Ik dacht dat dit stationair een goede spanning was? Dit uiteraard zonder toeren te maken... 

De reden waarom ik er hier eerst mee kom, is omdat geen zin heb om mijn wagen wéér dagen tot weken kwijt te zijn en mezelf blauw te betalen... Dat deed ik al genoeg in het verleden helaas... 😑

Link naar reactie
Delen op andere sites

In algemeen meet je de spanning bij koude motor bv in de ochtend als er nog niet is gereden ( stilstaande motor ) en hier na nog eens met draaiende motor
Maar zoals VagMan al zegt is die spanning al redelijk laag !
Is bij het inbouwen van die nieuwe accu , de accu ook ingeleerd ??
Helaas is dit tegenwoordig nodig zodat de boordcomputer weet welke accu erin zit en hoe deze het best op te laden....

Want de punten met storingen die je nu aankaart hebben voor deel te maken met slechte accu !
En dat je airbag lampje blijft branden kan ook na nieuwe accu blijven, dan moet deze bij dealer gereset worden !

Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minuten geleden, VAG-man zei:

Top netjes.

Nee dat is geen goede spanning en als je toeren maakt mag er nagenoeg geen verschil zijn. De spanningsregelaar is daarvoor bedoeld.

dus, spanningsregelaar laten vervangen dan maar? 

 

21 minuten geleden, EdK zei:

In algemeen meet je de spanning bij koude motor bv in de ochtend als er nog niet is gereden ( stilstaande motor ) en hier na nog eens met draaiende motor
Maar zoals VagMan al zegt is die spanning al redelijk laag !
Is bij het inbouwen van die nieuwe accu , de accu ook ingeleerd ??
Helaas is dit tegenwoordig nodig zodat de boordcomputer weet welke accu erin zit en hoe deze het best op te laden....

Want de punten met storingen die je nu aankaart hebben voor deel te maken met slechte accu !
En dat je airbag lampje blijft branden kan ook na nieuwe accu blijven, dan moet deze bij dealer gereset worden !

De accu is ingeleerd toen ze geplaatst werd. Ik zou het raar vinden als daar iets misging, want de accu deed het prima gedurende ruim een jaar... Het lampje van de airbag kwam ook pas sinds kort, toen de elektro-problemen begonnen. 

 

Conclusie, afspraak maken bij de officiële dealer, Spanningsregelaar en dan dynamo laten vervangen en batterij opnieuw laten aanleren...? In die volgorde, om elk stuk apart uit te sluiten... Ik voel de rekening alweer komen! 🤯

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou ze bij de dealer eerst eens een de accu laten testen !
Hebben ze ook apparatuur voor !
Is die defect dan vervangen !
Is die goed dan inderdaad dynamo/spanningsregelaar laten checken !
Vele dynamo's hebben tegenwoordig hun spanningsregelaar in de dynamo ingebouwd zitten.....
Maar een dynamo is ook te testen !
In almere zit een toko die vele op de plank heeft liggen voor auto / motor / boten etc en kunnen ook testen !
Weet alleen die naam van die toko niet meer.

Lees net ook je voorstel verhaal en over het continu branden van het lampje
Als de wagen wat storingen heeft gehad dan moet de boordcomputer wel op storingen gereset worden
Gebeurt dit niet dan zal het lampje blijven branden !!
Maar goed je hebt al een aardige history achter de rug en dat vanwege koelvloeistof verbruik.....

Zou toch eens naar een VAG dealer rijden en de wagen eens laten uitlezen op storingen !
Dat oude baasje waar je het over hebt zal veel weten maar vermoed dat hij niet de storingen met bv VCDS kan uitlezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de nieuwe accu het perfect deed, en het na een jaar opgeeft, is wel typerend voor een niet (goed) ingeleerde accu, het accumanagement gebruikt dan niet de volledige capaciteit van de accu waardoor de nieuwe accu minder lang meegaat. (Net als wanneer er een iets te kleine maar goedkopere accu wordt geplaatst)

Zoals EdK al aangeeft, is het raadzaam om gewoon eerst de dynamo (incl. spanningsregelaar) te laten testen bij een gespecialiseerd bedrijf.

Of de dynamo, of de accu is niet in orde, of er is ergens een extra systeem aangesloten dat de accu leegtrekt tijdens parkeren.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe