Ga naar inhoud

Ervaringen met jumpstarters?


Cordoba
 Delen

Aanbevolen berichten

Beste medeforummers, ik overweeg de aanschaf van een jumpstarter voor mijn Fabia (1.2 TSI motorcode CJZ) omdat de originele accu ondertussen de 6 jaar is gepasseerd, en wat ik zo lees is dat al vrij bejaard voor een auto met start-stop systeeem. Hoewel start-stop bijna altijd actief is, en maar een enkele keer aangeeft dat het geblokkeerd is, en de accu volgens de garage nog goed is, ben ik bang dat ik een keer onverwacht met een accu kom te staan die er geen zin meer in heeft. Dat soort dingen gebeurt natuurlijk vaak op de meest ongelegen momenten, dus vandaar dat ik dat wil ondervangen door de aanschaf van een jumpstarter. Ik zou natuurlijk op voorhand de accu kunnen vernieuwen, maar misschien kan ie ook nog een paar jaar mee, en dan is dat een beetje zonde, dus vandaar de jumpstarter.

Bij mijn zoektocht heb ik wat apparaten gevonden die wel de naam jumpstarter hebben, maar die verder weinig voorstellen zoals bijvoorbeeld van Carpoint, als je daar dan ook de reviews van bekijkt, blijken die vaker niet dan wel de job te klaren, en met een apparaat van 7A is dat natuurlijk niet vreemd.

Ik heb een paar apparaten gevonden, die ik serieus overweeg (of misschien hebben jullie betere suggesties), en hoor graag jullie mening/ervaring:
- bij HBM heb ik deze gevonden, en dan gaat mijn interesse naar de 20A versie (art. 9911) voor 119,99 die dan ook gelijk mijn bandencompressor kan vervangen.
- vanmiddag liep ik even bij de Halfords binnen, en daar had men deze Noco net binnen die 500A kan leveren, maar dit is alleen een startbooster voor 129 euro.

De Noco moet zeker genoeg capaciteit hebben, maar heeft als nadeel dat het alleen een startbooster is, het HBM-apparaat is ook een bandencompressor en heeft daardoor als voordeel dat je de bandencompressor met enige regelmaat gebruikt, en dan dus ook regelmatig het apparaat zult bijladen, wat je bij de Noco misschien makkelijk vergeet doordat je hem eigenlijk bijna nooit gebruikt, en zeker in de zomerperiode dus makkelijk vergeet om op te laden.
 

NOCO-GB20-Boost-Sport-Portable-Lithium-Battery-Car-Jump-Starter-Booster-Pack-For-Jump-Starting-Gas-Main_1.jpg


 

hbm-3041-4.jpg-1200x600-3a8e4ebc88.jpg
Link naar reactie
Delen op andere sites

De accu is nu 6 jaar en je verwacht denk ik terecht dat die hooguit nog maar een paar jaar meegaat. Je moet dus binnenkort toch aan een nieuwe accu. Als het én om de centjes én de angst om stil te staan gaat, zou ik geen compressor kopen maar een nieuwe accu. 
Als je ook graag een compressor hebt, daar over kan ik je niet adviseren.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Compressor heb ik al, dus hoeft niet persé, het is meer de combi die dan wel weer handig is. Een goede booster gaat veel langer mee, dan een paar jaar, dus dat is ook een investering voor de langere termijn. Daarnaast hou ik er niet van om zaken af te danken zolang ze nog functioneren (tegenwoordig schijnt dat iets met milieubewustzijn te maken te hebben).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb nu ongeveer een 1/2 jaar een nieuwe accu in de wagen zitten.
En achteraf weet ik nu waar ik op moet letten dat hij minder word
Zodra het start/stop bij warm weer en weinig verbruikers niet aanspreekt dan kun je het beste gaan vernieuwen als dit frequent voorkomt.
Zelf ook bovenstaande punt en nog geen 3 maanden later wilde ik s.morgens van huis weg en kon ik de acculader er aan hangen omdat hij niet wilde starten.

Dus als ik over enkele jaren dit verschijnsel weer ervaar dan gaat er meteen diezelfde week een nieuwe in omdat ik nu gewoon weet dat hij op zeer korte duur er geheel mee ophoud.
En dan kun je een booster hebben maar dat is ook geen garantie dat hij start.
Heb er namelijk één ( goede ) maar kreeg me wagen ermee niet meer gestart terwij me buurman hem ervoor en erna nog eens voor zijn diesel gebruikt heeft en de wagen wel gewoon starte !

Dus cordoba zou lekker nieuwe accu erin zetten, is zeker milieu verantwoord hoor en niet doen is uitstel van ellende die je toch krijgt....
Zie het als preventief vervangen net zoals dit met noodverlichtings armaturen ook behoort te gebeuren bij instellingen en bedrijven...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb jij al een nieuwe accu in de Fabia Ed?😲

@VAG-man Hoe vaak wissel je dan een accu? Ik heb als ik me niet vergis in meer dan 40 jaar autorijden in totaal 3 keer een accu gewisseld (of laten wisselen), en niet omdat ik mijn auto's maar kort rij.

aangepast door Cordoba
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Cordoba zei:

Heb jij al een nieuwe accu in de Fabia Ed?😲

JA, van de zomer hield hij er ook mee op.
Kon niet meer starten etc.
Uiteraard op een zondag en kon nergens een Accu vandaan toveren.
Ja via een accuwacht en met belachlijke prijzen.
Dus de maandag toen maar vrij genomen en gaan rondbellen en bij me bandenman een accu gescoord !
En ja starte meteen weer maar ook start stop systeem deed weer goed waar hij laatste tijden wel eens faalde

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien de leeftijd van de auto en start/stop niet echt supervroeg, maar dan lijkt mijn accu toch wel echt bejaard voor een auto met start/stop. Bij mijn vorige Fabia haalde de accu net de 12 jaar niet, ik weet niet wat het is maar ik doe altijd heel lang met de accu's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

JA me eerste Fabia daarna de RR en de Yeti heb ik ook nooit een accu voor gekocht.
En in Yeti is hij ook een 7 jaar meegegaan voor ik hem weer verkocht.
Maw voor mij was dit ook een vroege aankoop van een accu..... Maar goed het zij zo...
In voorjaar / begin zomer ben ik ook toe aan een 4 stuks banden !
De 4 seizoens zitten nu op de 3,8mm, dus als ik kijk naar wintertijd en dus winterbanden dan zouden ze gewisseld moeten worden.
Maar goed 2 tiende minder, daar kom ik ook de winter nog wel mee door en hoop deel van de lente en zomer....
Kan ik lekker op gemak rondkijken voor nieuwe set Vredesteins

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Cordoba zei:

Heb jij al een nieuwe accu in de Fabia Ed?😲

@VAG-man Hoe vaak wissel je dan een accu? Ik heb als ik me niet vergis in meer dan 40 jaar autorijden in totaal 3 keer een accu gewisseld (of laten wisselen), en niet omdat ik mijn auto's maar kort rij.

Dat ligt eraan. Soms 15 jaar niet soms 2x in 5 jaar. Ligt aan in wat voor 5e-hands auto ik heb gekocht.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

We weten allemaal dat het SS word ingebouwd door de fabrikanten om zo aan de milieu eisen te voldoen !
En we weten ook dat de accu hierdoor zwaarder belast word !
Of plaatst men uit winstoogmerk eigenlijk gewoon te lichte accu's in de wagens ?
En dit natuurlijk ook voor deel vanuit het oogpunt, hoe lichter de wagen hoe minder milieubelastend ......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat korter meegaan van accu's tegenwoordig zit volgens mij vooral in het bijlaadsysteem, waarbij de accu eigenlijk nooit volledig opgeladen wordt, en dat heeft te maken met milieuvriendelijk zijn van de auto. (zeggen ze, accu's waarvan de levensduur halveert is volgens mij ook niet gunstig voor het milieu)

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Cordoba zei:

accu's waarvan de levensduur halveert is volgens mij ook niet gunstig voor het milieu

Ja maar dat is vanuit jouw oogpunt !
Dat ziet de fabrikant geheel anders , en hij krijgt dus zijn milieu label die voor hem gunstig uitvalt en wat hij zo naar jou kan verkopen....
En ja dat je meer accu's verslijt dat is hun probleem dus niet !!
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het heeft denk ik eerder te maken met de vele electrische componenten in een moderne auto. Ook het start & stop systeem zal niet meewerken. Misschien dat de mens nu ook meer korte stukjes in de auto rijdt, terwijl vroeger de fiets werd genomen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe