Ga naar inhoud

Geen A segmenters en ook geen B segmenters meer???


Wasmachineman
 Delen

Aanbevolen berichten

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2117627313/slagveld-voor-middenklasse-ene-na-andere-betaalbare-compacte-auto-verdwijnt

De betaalbare compacte middenklasser staat op het punt van uitsterven. Ford en Volkswagen maakten onlangs bekend dat ze binnen enkele jaren gaan stoppen met de productie van respectievelijk de Fiësta en de Polo. De autokoper zal daardoor aangewezen zijn op kleine elektrische stadsautootjes of zich helemaal geen eigen auto meer kunnen veroorloven. „Voor een grote groep mensen gaat autorijden steeds meer een luxe dan een gewoonte worden.”

Het verdwijnen van de twee modellen heeft grote gevolgen. De Polo en de Fiesta zijn al decennia belangrijke spelers in hun klasse; het zogeheten B-segment. Auto’s met een vanafprijs rond de twintig mille. Een in ons land zeer populaire klasse. Drie auto’s uit de verkooptop tien behoren ertoe, waaronder de bestverkochte auto van Nederland: de Peugeot 208.

Volkswagen-baas Thomas Schäfer vertelde deze zomer aan het Britse tijdschrift Autocar dat een nieuwe generatie Polo er waarschijnlijk niet komt. Het model zal in 2025 uit productie gaan. Ford bevestigde vorige maand in 2023 al met de Fiesta te gaan stoppen.

Schäfer legde uit dat om te voldoen aan de nieuwe, strengere EU7-uitstootnorm de productiekosten met ruim 5000 euro per auto zullen stijgen. De goedkoopste Polo kost nu 26.000 euro.

Met 5000 euro daarbovenop denkt de ceo dat het model te duur zal worden voor de autokoper.

Dit besluit heeft niet alleen gevolgen voor de Polo. Op het onderstel ervan maakt de Volkswagen Groep meer middelgrote auto’s zoals de Audi A1 en Seat Ibiza. Over hun toekomst is nog niets gezegd, maar Schäfer liet al doorklinken dat ook deze modellen door het nieuwe beleid zullen worden getroffen.

Het zou niet de eerste keer zijn dat de goedkopere keuze bij de dealer wegvalt. Waar het tot vorig jaar nog mogelijk was een splinternieuwe auto voor rond de 10.000 euro te kopen, is dat nu onmogelijk. Toyota, Peugeot en Citroën produceerden twee generaties aan zogenoemde supermini’s. De Aygo, 107 en C1 waren in ons land razend populaire opties voor mensen die op zoek waren naar een nieuwe auto en maakten deel uit van het A-segment.

Het moederbedrijf van Citroën en Peugeot – Stellantis – stopte echter vorig jaar met de modellen. Volgens automarktkenner Clem Dickmann heeft het grotendeels verdwijnen van het A-segment dezelfde reden als waarom nu de bijl in de B-klasse gaat. Fabrikanten kunnen er niet voldoende meer op verdienen en schrappen de modellen.

De besluiten op de hoofdkantoren van Ford en Volkswagen hebben niet alleen gevolgen voor de kopers van nieuwe auto’s. Ze dreunen ook door op de occasionmarkt, waar deze modellen zeer gewild zijn.

Als de vraag naar occasions enigszins gelijk blijft, zitten we over een paar jaar met enorme krapte op de markt. Ook door het streven van de overheid om vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s te laten verkopen, zal het aanbod van betaalbare auto’s enorm afnemen”, legt analist Clem Dickmann uit.

Waar gaan we straks dan in rijden? De Nederlandse importeur van Volkswagen meldt dat er aan een elektrisch model maatje Polo wordt gewerkt. Een prijs daarvan is nog niet bekend. In het huidige Volkswagenaanbod is de ID3 met dik 31 mille het goedkoopste elektrische alternatief.

Gelijkwaardige modellen van Peugeot en Opel kosten grofweg hetzelfde. Wat is nog een mogelijkheid voor iedereen met een kleinere beurs? Volgens analist Dickmann ligt dat aan waar iemand woont. Hij ziet de groei van kleine stadskarretjes als de Birò of de Opel Rocks-e als een zijsprong voor stedelingen.

„Het is nu al heel handig als je in de stad woont om zo’n wagentje te hebben, en als ’normale auto’s’ moeilijk te krijgen worden, zie ik dat soort karretjes als een realistisch alternatief. Maar woon je buiten de stad, dan heb je daar vrij weinig aan”, duidt hij. „De marktontwikkelingen zorgen voor een tweedeling in mobiliteit. Voor een grote groep mensen gaat autorijden eerder een luxe dan een gewoonte worden.”

Voor mensen voor wie een stadsautootje niet praktisch is, of die simpelweg niet genoeg budget hebben om meer dan 20.000 euro voor een auto te kunnen neerleggen, ziet Dickmann de toekomst somber in.

„Een nieuwe auto wordt gewoon veel te duur voor heel veel mensen. Ik denk dan ook dat waar het mogelijk is veel meer mensen gebruik gaan maken van deelauto’s.”

Het verdwijnen van B-segment auto’s stelt automobilisten als Lana Aziz (34) voor een lastige keuze. „Ik heb wel echt een auto nodig voor mijn werk, vertelt ze terwijl ze blij naar haar trouwe vierwieler kijkt. „Maar nu moet ik een veel duurdere nemen. Daardoor moet ik op andere uitgaven gaan bezuinigen.”

Lana kart elke dag met haar vier jaar oude Polo over de Nederlandse snelwegen. Haar leasecontract komt echter bijna ten einde en ze kan alleen maar uit duurdere modellen kiezen. Het gaat dan om hybride auto’s. Voor het milieu mooi, maar Aziz heeft liever een goedkoper model. „Met de huidige staat van de treinen kies ik eerder voor een auto. Maar misschien dat ik toch moet overwegen een jaartje zonder eigen auto te leven, en dan maar gebruikmaken van een deelauto”, zegt ze.

  • Confused 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik las het vanmorgen ook, en ik ben bang dat het verhaal klopt. Dat zou in elk geval verklaren waarom van de Fabia geen combi meer gemaakt wordt en Vag geen enkele station meer in het B-segment heeft. Op zich wel bijzonder dat een fabrikant stopt met produceren waar ie goed in is, en de consument probeert te dwingen om EV aan te schaffen, terwijl die EV's massaal last hebben van software problemen. (De E-Up is voor zover ik weet de enige EV van Vag die redelijk probleemloos is)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, de aanschaf wordt iets duurder.  Een Twingo EV heb je echter voor 23K.  190Km  WLTP is zat voor woon-werkverkeer. Het onderhoud van een EV is veel minder en de levensduur langer. Het lijkt me goed om dat ook even in het sommetje mee te nemen.  Maar stel nou eens dat je eerst 13K neerlegde voor een autootje dat 10 jaar meeging, en het is nu 23K voor één die 15 jaar mee gaat en 3000 euro minder in onderhoud doet dan is het verschil iets van 25 euro per maand.   

Lana had er voor gekozen om 4 jaar een auto te leasen. Dan rij je natuurlijk wel mooi een relatief nieuw autootje zonder dat je daarvoor hoefde te sparen.....  Maar had Lana dat misschien ook anders kunnen doen? En had ze daar op die andere manier misschien niet 75 euro per maand op kunnen besparen?  Dan heb je al voor 12 jaar dat verschil......  Als Lana graag een nieuw shiny autootje heeft dan heb ik ook al een beeld bij de afschrijving op phones en zo nog wat dingetjes.  

Ik ben pas zielig. Ik rij rond in een oude aftandse skoda die ik onlangs maar heb laten reviseren. Ziet er vast niet zo hip uit als dat lease-wagentje van Lana. Arme ik. Maar ja, ik ben zo'n sloeber die wel spaart voor z'n volgende auto..... 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Skoody Boo Ik denk dat het verhaal van Lana eigenlijk niet zo relevant is, waar het om gaat is dat kleinere auto's die op fossiele brandstof rijden al binnen enkele jaren gewoon niet meer gemaakt lijken te worden. Dat betekent dus ook dat je dan moeilijk nog een kleine occasion gaat vinden in de jaren nadat die omschakeling is begonnen.

Je ziet nu ook dat er al jarenlang veel NL overheidsgeld in subsidiëring van EV's gestoken wordt, maar dat er nauwelijks EV's als occasion te vinden zijn, doordat die direct de grens over gaan, om daar verkocht te worden. Wat levensduur betreft: in Nederland duurt het volgens mij ondertussen 17-18 jaar voor een auto naar de sloperij verdwijnt, dus die periode is wel veel langer dan 10 jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een reden dat er geen kleine auto’s meer gemaakt worden is erg simpel: te weinig of geen marge meer voor fabrikant en dealers. Hoe groter de auto hoe meer marge erop zit. Simpel dus ze willen gewoon meer verdienen en ons naar een groter segment sturen daardoor. Dus ook minder voorraad van dat kleine meuk en onderdelen etc. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Cordoba zei:

@Skoody Boo Ik denk dat het verhaal van Lana eigenlijk niet zo relevant is, waar het om gaat is dat kleinere auto's die op fossiele brandstof rijden al binnen enkele jaren gewoon niet meer gemaakt lijken te worden. Dat betekent dus ook dat je dan moeilijk nog een kleine occasion gaat vinden in de jaren nadat die omschakeling is begonnen.

Voor occasions zal er een tijd een gat vallen, dat denk ik ook wel. Maar of het totaalplaatje van onderhoud en afschrijving nou echt zoveel hoger uitvalt dat valt nog te bezien. 

17 uren geleden, Cordoba zei:

@Skoody Boo Je ziet nu ook dat er al jarenlang veel NL overheidsgeld in subsidiëring van EV's gestoken wordt, maar dat er nauwelijks EV's als occasion te vinden zijn, doordat die direct de grens over gaan, 

Ja, dat stel je  nou als een gegeven, maar interessanter is dan de oorzaak waarom die auto's de grens over gaan.  

17 uren geleden, Cordoba zei:

@Skoody Boo Wat levensduur betreft: in Nederland duurt het volgens mij ondertussen 17-18 jaar voor een auto naar de sloperij verdwijnt, dus die periode is wel veel langer dan 10 jaar.

Het rekenvoorbeeldje berust ook niet op data, maar dat een EV langer meegaat en minder onderhoud nodig heeft staat wel vast, dus er zijn wel een factoren die tegen de hogere aanschafprijs opwegen. 

Maar als de impact daarvan wat tegenvalt dan is dat natuurlijk een sterk argument in een pleidooi voor een hoger minimum loon, hogere uitkeringen en/of beter openbaar vervoer. 

17 uren geleden, Cordoba zei:

@Skoody Boo Ik denk dat het verhaal van Lana eigenlijk niet zo relevant is,

Het laat wel zien dat "niet kunnen betalen" relatief kan zijn.  Private lease is heel vaak geen financieel voordelige oplossing, en een mooi voorbeeld van geld knoeien. 

3 uren geleden, Wasmachineman zei:

Nog een reden dat er geen kleine auto’s meer gemaakt worden is erg simpel: te weinig of geen marge meer voor fabrikant en dealers. Hoe groter de auto hoe meer marge erop zit. 

Per auto? Procentueel?  

En waarom is dat dan zo?  Alle auto's worden duurder. Een paar jaar terug kon je een Dacia Sandero nieuw krijgen voor 13000 euro. Om dan nu geen auto meer tot 20.000 te kunnen maken dan praat je over een verhoging van dik 50%.   Maar grotere auto's zijn lang niet 50% duurder geworden.  Als er dan te weinig marge is dan kan je toch gewoon de prijs iets verhogen zonder dat je bij die 20.000 euro uitkomt?  

Met andere woorden: als er nog altijd genoeg marge te halen zou zijn met auto's voor 17.000 (en dat lijkt mij waarschijnlijk omdat ze dan nog steeds meer in prijs gestegen zijn dan grotere auto's), dan laat de auto-industrie toch een stuk markt liggen van mensen die tussen de 17.000 en 20.000 euro kunnen neerleggen? 

Of er is natuurlijk gewoon sprake van een non-probleem:  jonge mensen willen helemaal niet zo nodig een auto bezitten. Misschien nog wel in omgekeerde-vlaggen-land, maar verder....   Misschien is het probleem wel niet voornamelijk een probleem van niet kunnen betalen, maar meer van niet zo nodig hoeven te hebben. 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kosten om een grote auto te maken, zijn niet heel veel meer dan om een kleine auto te maken, en de techniek van een kleine auto doet niet heel veel onder voor die van een grote auto. (De Sandero is typisch een voorbeeld van een goedkope auto met oude techniek, en milieutechnisch is dat ook niet meer interessant door hoger verbruik)

Als je met een kleine EV een serieuze range wil halen, heb je veel (zware) accu's nodig, en hoe kleiner de auto hoe meer impact dat heeft op het ontwerp en de aanschafprijs. Daarnaast zie je dat steeds meer mensen voor een wat kleinere (zuinige) auto kiezen, dus het aantal grote auto's dat meebetaald aan de techniek die ook de kleintjes gebruiken wordt ook kleiner. Ik heb al jaren het idee dat ik nu mijn laatste ICE rij, maar voor een EV wil ik wel minimaal 350 km range onder alle omstandigheden en een kofferbak van 500 liter, en dan is er toch niet zo heel veel keuze meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Cordoba zei:

Ik heb al jaren het idee dat ik nu mijn laatste ICE rij, maar voor een EV wil ik wel minimaal 350 km range onder alle omstandigheden en een kofferbak van 500 liter, en dan is er toch niet zo heel veel keuze meer.

https://www.bydauto.nl/?utm_term=elektrische wagen&utm_campaign=NB_Elektrische Auto&utm_source=adwords&utm_medium=ppc&hsa_acc=2463037611&hsa_cam=18584048380&hsa_grp=147553869012&hsa_ad=628062835563&hsa_src=g&hsa_tgt=kwd-1102197285&hsa_kw=elektrische wagen&hsa_mt=p&hsa_net=adwords&hsa_ver=3&gclid=Cj0KCQiA7bucBhCeARIsAIOwr-8tY02kbI5qvk8vK327Gp-tKRffM-8XKGFcGox07XVyP4pT7dttAeQaAv7FEALw_wcB

China 🇨🇳 heeft jouw auto @Cordoba 🙈

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-12-2022 om 20:14, Cordoba zei:

De kosten om een grote auto te maken, zijn niet heel veel meer dan om een kleine auto te maken, en de techniek van een kleine auto doet niet heel veel onder voor die van een grote auto. (De Sandero is typisch een voorbeeld van een goedkope auto met oude techniek, en milieutechnisch is dat ook niet meer interessant door hoger verbruik)

Als je met een kleine EV een serieuze range wil halen, heb je veel (zware) accu's nodig, en hoe kleiner de auto hoe meer impact dat heeft op het ontwerp en de aanschafprijs. Daarnaast zie je dat steeds meer mensen voor een wat kleinere (zuinige) auto kiezen, dus het aantal grote auto's dat meebetaald aan de techniek die ook de kleintjes gebruiken wordt ook kleiner.

o.k. 

Op 6-12-2022 om 20:14, Cordoba zei:

Ik heb al jaren het idee dat ik nu mijn laatste ICE rij, maar voor een EV wil ik wel minimaal 350 km range onder alle omstandigheden en een kofferbak van 500 liter, en dan is er toch niet zo heel veel keuze meer.

Ja, dat bereik....   MG MG5 Electric Long Range long range doet 230 km worse case.  Buiten de vakanties heb ik daar voldoende aan.  Die vakanties zijn in de zomer, dus dan is het vaak al 300Km.  Komt in de buurt van jouw 350. Maar het is er nog niet.  

Maar misschien is het ook een kwestie van de gewoontes wat aanpassen. Ik zie het voor ons wel gebeuren dat de vakanties er anders uit gaan zien. Net als dat je vroeger bijna elke dag vlees at, maar dat doe je nu ook niet meer.  En de kinderen reizen veel liever met de trein. 

 

 

23 uren geleden, Wasmachineman zei:

https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/test-mg-5-electric/

Er komen 5 elektrische stations aan binnenkort waarvan bovenstaande MG hoge ogen gaat gooien…

Ik heb de long range overwogen.  De standard range is het net niet.  Het is wel fijn dat er EIN-DE-LIJK gewoon een station is.  Onbegrijpelijk dat de auto-industrie alleen maar EV's maakt die bereik knoeien aan die aapje-op-de-rots-uitstraling......   Ik wil gewoon een praktische gezinsbak die efficiënt is met energie: een station dus.  Welke marktonderzoeker denk dat ik daar de enige in ben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, Skoody Boo zei:

Maar misschien is het ook een kwestie van de gewoontes wat aanpassen. Ik zie het voor ons wel gebeuren dat de vakanties er anders uit gaan zien. Net als dat je vroeger bijna elke dag vlees at, maar dat doe je nu ook niet meer.  En de kinderen reizen veel liever met de trein. 

Dit is wel een beetje de kern van de maatschappij op dit moment...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Skoody Boo Die 350 km is een bewust gekozen getal: ik ga nog wel eens naar bierruilbeurzen (ik verzamel bierglazen) en dan rij ik soms 150 km enkele reis, en vanwege zaalhuur zijn die ook nog wel eens in de 'middle of nowhere', dus weinig of geen laadpalen ter beschikking om te laden voor de terugreis. Dat betekent dan direct dat je op de terugweg een extra stop moet inlassen om op te laden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, Cordoba zei:

@Skoody Boo Die 350 km is een bewust gekozen getal: ik ga nog wel eens naar bierruilbeurzen (ik verzamel bierglazen) en dan rij ik soms 150 km enkele reis, en vanwege zaalhuur zijn die ook nog wel eens in de 'middle of nowhere', dus weinig of geen laadpalen ter beschikking om te laden voor de terugreis. Dat betekent dan direct dat je op de terugweg een extra stop moet inlassen om op te laden.

Dat is natuurlijk zo.  Maar er zijn er waarbij de accu in een half uur naar de 80% gaat.  Dan is een stop van 6 minuutjes genoeg.  En dat hoeft dan alleen in de winter, en de zomer haal je het dan net wel. 

Maar ik snap je punt hoor. Ik kom ook eerder op een plug-in hybride uit. Enerzijds vanwege het bereik in de vakanties, maar ook omdat ik bij lange na de panelen niet heb om een EV te voeren, en daarbij: salderen gaat binnenkort ook niet meer.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach de kilometer range waar we NU over praten is over enkele jaren al weer meer geworden.
Als men op dit moment ergens mee bezig is dan is het wel de inhaalslag om deze te verbeteren of verbeterde alternatieven te ontwikkelen.

Kijk maar eens bij die MG4 en 5
Worden met twee verschillende soorten accu geleverd !
En verschil hierin is het maximale aantal kilometers !
Dus ga er maar van uit dat over een 3 jaar de maximale range weer vergroot is.
JA de range van een brandstof wagen zullen we niet zo vlug halen, maar daar moeten wij zelf ook een schakelaar in reizen voor moeten maken.
En ja blijft het punt van de prijzen van een EV
Als die niet naar beneden gaan dan zullen velen mensen prive dit niet kunnen bekostigen !
En ben je blij als je via je werkgever er één kunt leasen, zoals nu ook het merendeel van de EV wagens word gereden.

EN zoals ik al eens gezegd heb, ikzelf kan voor 95% van mij ritten makkelijk met een EV uit de voeten.
En voor die overige 5% zal ik me moeten aanpassen kwa planning van de rit(ten)
En ik denk dat dit voor grootste deel van de leden hier geld !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is de vraag of de capaciteit van de accu echt serieus gaat toenemen: de benodigde grondstoffen zijn wereldwijd maar beperkt beschikbaar en als de hele wereld over moet stappen van ICE naar EV, zal de neiging zijn om minder zeldzame stoffen te gebruiken per auto, dus misschien wel minder accucapaciteit. Daarnaast betekent minder accu's ook minder gewicht, dus minder verbruik per afgelegde km.

Wat de range betreft: mijn 2e auto was een Golf I op benzine met een 40-liter tank. Brandstofverbruik 1:11,2 of bij heel zuinig rijden 1:11,5 dat betekent een range van pakweg 450 km, dus dat was niet geweldig. De Golf diesel die ik daarvoor had kwam een stuk verder, die had een verbruik van 1:19,2 en daar meermaals meer dan 700 km op een tank gereden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja misschien dat ik minder problemen heb met die range dan anderen doordat ik vloegel een ruime 20 jaar motorfiets reed.
En met die kleine tankjes moest je ook wat meer tanken dan de gemiddelde automobilist ...
En tijdens vakantie's moest je vaak de eerste pompstation pakken want bij de volgende kon het wel eens zo zijn dat je er duwend naar toe moest.
Wat dat betreft mogen we in nederland niet klagen met het aantal pompstations (brandstof) en eigenlijk ook niet al voor het laden van de EV voertuigen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10-12-2022 om 00:01, Cordoba zei:

Het is de vraag of de capaciteit van de accu echt serieus gaat toenemen: de benodigde grondstoffen zijn wereldwijd maar beperkt beschikbaar en als de hele wereld over moet stappen van ICE naar EV, zal de neiging zijn om minder zeldzame stoffen te gebruiken per auto, dus misschien wel minder accucapaciteit.

Dat is waar, maar het is in ieder geval nog lang niet uitontwikkeld. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe