Ga naar inhoud

Startproblemen


Rinze81
 Delen

Aanbevolen berichten

Beste leden.

Ik heb sinds 1 jaar een skoda. Dit is een fijne auto met weinig km op de teller. Nu heeft de auto de laatste tijd problemen met starten. Het is maar de vraag of ie meteen start. Soms moet ik wel 10 x starten tot deze aanslaat. Dan pruttelt ie wat en dan duurt het een paar seconde tot ik ook heg gaspedaal kan gebruiken. Heb de bougies vervangen maar dat hielp niet. Waar zou dit probleem in kunnen zitten? Ook heeft de auto last van tijdens het rijden dat de deuren zomaar op slot gaan. Deze kan ik dan wel weer openen met de knop in de deur zodat alle deuren van slot gaan maar dit gebeurd wel een keer of 6 per rit. De achterklep wil dan ook niet meer open alleen met het knopje op de sleutel. Heeft dit daar ook iets mee te maken of zijn dit 2 losse problemen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst welkom en zou leuk zijn als je je even voorstelt in Wie ben ik op forum !

Tsja de deuren die tijdens rijden auto sluiten is een instelling !
Afhankelijk welke Fabia je hebt dus de 1 , 2 of de 3 is het in te stellen met een VCDS kabel en software of bij de latere modellen dmv menu instellingen !
Velen laten dit juist inschakelen zodat de wagen rondom op slot zit en je niet berooft kan worden als je bv bij een rood verkeerslicht staat te wachten.

Je start problemen kan meerdere redenen hebben !
Bv een brandstoffilter wat vervuild (verstopt) is.
Maar eens uit laten lezen op storingen zou misschien meer duidelijk maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reactie. Ja ga zo eens kijken voor het voorstellen😉. Uitlezen kon de garage niet. En de anwb ook niet elke keer als ik hun bel start ie direct. Dus dan zeggen ze we kunnen niets doen. Heb ook al gekeken naar de brandstoffilter maar deze zit er bij mij niet in 🤷‍♂️

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt een Fabia van de 1e serie (bouwjaar 2004) lees ik. Natuurlijk heeft jou auto een brandstoffilter. Deze hoeft niet onder de motorkap te zitten, maar kan ook voor het linker achterwiel langs de dorpel zitten bijvoorbeeld.

Ik weet niet hoe lang je met een tank brandstof doet, want als je E10 tankt ontstaan er na een bepaalde tijd waterdruppels in het systeem. Kun je achterkomen wat voor type motor je hebt?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem met het slot kan wel degelijk een probleem zijn, dat is dan meestal een probleem met één van de microswitches in het portierslot (vaak bestuurdersportier). De instelling die EdK noemt, vergrendelt alle deuren zodra je 15 km/u rijdt (en blijven vergrendelt tot je de motor uitzet).

Dat slotprobleem is waarschijnlijk op te lossen door Frank van slotreparatie in Apeldoorn.

 

Voor het startprobleem kun je het beste de auto uit (laten) lezen op foutcodes, ook als de auto start en er geen lampjes branden kunnen er nog steeds veel foutcodes in de ECU (computer motorregeling) te vinden zijn. In dit geval kan het bijvoorbeeld zo zijn dat er een injector is die lekt, waardoor de lucht-brandstofverhouding niet klopt bij het starten, en de brandstof ook niet mooi verneveld wordt.

Wat de motor betreft: als je je kenteken invult op bijvoorbeeld de kentekencheck van autoweek, zie je daar ook vaak de motorcode (3 letters) bij vermeld, en daar kun je weer heel veel mee, als je een 1.4 16V motor met 75 pk hebt, kun je bijvoorbeeld motorcode BBY of BKY hebben, heb je motorcode BKZ dan heb je bijna dezelfde motor maar de 100 pk versie. Die motorcode staat ook in vrij grote letters op de sticker die in de kofferbak naast het reservewiel zit.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is hetzelfde blok als ik in mijn vorige Fabia (2003) had, dat is dus een echt VW-blok met 75 pk, en 16 kleppen. In principe een betrouwbaar blok dat lang meegaat, volgens mij heb ik al eens km-standen boven de 400.000 km langs zien komen voor dit blok. Ik heb die van mij 4,5 jaar terug ingeruild met bijna 200k km en deze rijdt nog steeds rond in NL.

Mijn advies zou zijn om de auto uit te (laten) lezen op foutcodes. Als je dat laat doen door een garage, zorg dan dat je de NUMMERS van de foutcodes krijgt, vaak geven garages de beschrijving die vaak maar half klopt, waardoor je op het verkeerde been wordt gezet, zorg dus dat je de nummers van de foutcode krijgt. Met die foutcode kun je bijvoorbeeld op de site van Gerrit Speek (OBD - VCDS en dan in de linker smalle kolom naar 'foutcodelijst' scrollen en die aanklikken, dan kun je lezen wat een foutcode inhoudt, en wat de oorzaken kunnen zijn en wat je er aan moet doen. Je kunt ook zelf een scantool aanschaffen, of via een dongle naar je telefoon of bijvoorbeeld een goedkoop apparaat als bijv. deze die ik zelf heb aangeschaft. Met garages die soms 20-50 euro vragen voor het uitlezen, is het geld voor zo'n apparaat snel terug verdiend.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reactie. Ja zo.n apparaat is misschien wel de moeite waard om dan eens aan te schaffen. Dat wordt misschien een wat verlaat kerstkado.

https://www.bol.com/nl/p/achate-obd2-scanner-auto-uitleesapparatuur-boordcomputer-obd-storing-detector-plug-play/9300000018933984?referrer=socialshare_pdp_androidapp

 

Zou dit ook een goed alternatief kunnen zijn ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De BBY is een veel voorkomende motor.

O.a. in de VW Polo en Audi A2, maar ook Seat gebruikte ze.

Het startprobleem kan o.a. iets met de penbobines zijn of een smerige gasklep of brandstoffilter Zoals gezegd laten uitlezen is het devies en je er liefst met de originele software van Rosstech = VCDS. Andere Chinese rommel zou ik niet aan beginnen. Sterker nog je kunt extra storingen krijgen.

Ik weet niet waar je woont, maar ik heb originele VCDS.

De foto van jou is inderdaad het brandstoffilter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@VAG-man Als het doel alleen uitlezen is, is VCDS een hele dure oplossing (met originele Rosstech), een uitleesapparaat dat geschikt is voor VAG is goed genoeg.

@Rinze81 Het alternatief dat je gevonden hebt, is zo te zien alleen geschikt voor foutcodes die universeel zijn voor alle automerken, dus nogal beperkt in de mogelijkheden. De foutcodes die auto's genereren zijn voor een deel universeel (voor alle merken identiek), maar er zijn ook heel veel foutcodes die specifiek zijn voor een bepaald automerk, of groep automerken. Voor een Skoda moet je dus een apparaat hebben dat ook geschikt is voor de merk-specifieke foutcodes van de Vaggroep (VW, Audi, Seat en Skoda) en er daarbij opletten dat het apparaat geschikt is voor het bouwjaar van jouw auto. Dat is ook precies de reden dat ik destijds een apparaat gekocht heb, dat zowel alle codes van de Vaggroep uitleest, maar ook voor alle automerken het universele stuk aankan: als ik een ander merk auto ga rijden, is het apparaat nog steeds nuttig, zo heb ik ook al eens de Volvo van mijn nichtje uitgelezen op foutcodes. Hier een linkje voor alternatieve Vagtools, en hier een alternatieve (en iets duurdere) site.

Link naar reactie
Delen op andere sites

https://www.wimwagemans.nl/uncategorized/skoda-startprobleem/

 

Ik heb dit artikel gevonden en dit lijkt heel erg sterk op het probleem dat ik ook ondervind. Nu hebben ze het over een stekker van een paneel dat ze schoonheden gemaakt. Heeft iemand enig idee over welke stekker en welk paneel het hier gaat? Of is dit werk qat alleen bij de garage gedaan kan worden ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door je gehele wagen zitten stekker verbindingen.
De één zit in de wagen en de ander buiten de cabine.
En die dus buiten de cabine zitten hebben een grotere kans op inwerking van water/vocht wat dan weer corrosie op stekkers veroorzaakt.
En als je dus een storing ergens aan hebt is en jezelf de oorzaak wil zoeken dan zijn dit met de zekeringen vaak de eerste punten waarna je kijkt.
Bijvoorbeeld een slechte massa verbinding kan al heel rare storingen veroorzaken...

En ja het stukje tekst wat op jouw storing lijkt volgens jou, men is daar beetje onduidelijk mee en zou ook niet directe antwoord weten

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, EdK zei:

En ja het stukje tekst wat op jouw storing lijkt volgens jou, men is daar beetje onduidelijk mee en zou ook niet directe antwoord weten

@Rinze81 dit had ik ook al aangegeven om op je laatste bericht een antwoord te geven....

Misschien dat @Cordoba of @VAG-man misschien weten wat men bedoeld en waar dit zit !?

En anders eens even kijken hier op forum in downloads naar wat schema's van je fabia en dat je hiermee verder kan komen.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Stekker waar dit over gaat is van het instrumentenpaneel, die zit dus bij het instrumenten (achter het stuur). In dit geval ging het over de startblokkering, en ik heb uit de problemen van Rinze niet gelezen dat de auto start en direct weer afslaat (=startblokkering). Eerste advies is echt uitlezen in plaats van 1000 euro uitgeven aan een nieuwe ECU. Als je twijfelt aan de sleutel kun je proberen of de reservesleutel wel direct start, dat hadden ze in het voorbeeld ook kunnen doen, dat had een hoop geld bespaard van een onterechte sleutelwissel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uitlezen is een goede, alleen het probleem is dat dat alleen kan als de auto niet start. Heb de anwb er al eens bij geroepen en toen die kwam hup startte de auto en hebben ze hem.wel uitgelezen, maar niets gevonden. Zelfde verhaal bij de garage.... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe