Ga naar inhoud

Duurzame Dinsdag: zo groen is de ŠKODA KAMIQ


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-4935889554195b4f0ec2dffb46817d33.jpeg

De KAMIQ is de stedelijke SUV van ŠKODA. De hoge zitpositie zorgt voor optimaal zicht in druk stadsverkeer, zijn compacte formaat maakt parkeren in het centrum een peulenschil en met 1.395 liter aan bagageruimte zit je pinpas sneller aan zijn limiet dan de kofferbak. De KAMIQ Online Edition wordt bovendien binnen 10 dagen bij je thuis afgeleverd.

De KAMIQ is voor 85 procent recyclebaar

Speciaal voor Duurzame Dinsdag belichten we de duurzame kant van de ŠKODA KAMIQ. Zo is 85 procent van de gebruikte materialen recyclebaar na een lang autoleven. Voor nu is het goed om te weten dat het spuiten van de KAMIQ maar liefst 80 procent minder energie kost dan voorheen. Dat is te danken aan de nieuwe hypermoderne lakstraat in de fabriek in Mladá Boleslav.

Toen de stedelijke SUV in 2019 op de markt kwam, had ŠKODA het energieverbruik per geproduceerde auto al met 36 procent teruggebracht ten opzichte van 2010. Over 2010 gesproken, dat was ook het eerste volledige verkoopjaar van de SUV waarmee het allemaal begon: de ŠKODA YETI. Tussen 2010 en 2019 daalde de CO2-uitstoot per nieuw gebouwde auto zelfs met 60 procent. In het jaar dat de KAMIQ verscheen, draaide ŠKODA voor 58 procent op groene stroom en werd 42 procent van het afvalwater gerecycled.

Slimme vondsten die de KAMIQ zuiniger maken

In de ŠKODA KAMIQ zijn gerecyclede materialen toegepast in de vloerisolatie, de wielkastbekleding en de kofferbakmat. En hij heeft allerlei slimme vondsten die hem zo zuinig mogelijk maken. Zoals de standaard LED-koplampen die minder stroom verbruiken dan halogeenlampen en een veel langere levensduur hebben. Full LED koplampen zijn ook leverbaar. De onderkant van de auto is beschermd met panelen, wat goed is voor de stroomlijn en het brandstofverbruik. Nog een manier om de KAMIQ gestroomlijnder te maken, is met de optionele aerodynamische velgen.

Actieve cilinderuitschakeling helpt je rechtervoet

Wat het opgegeven brandstofverbruik betreft, zit er weinig verschil tussen de driecilinder 1.0 TSI (4,7 l/100 km) en de krachtiger 1.5 TSI (5,0 l/100 km). Dat is voor een deel te danken aan de actieve cilinderuitschakeling van de viercilinder 1.5. Het systeem dat op rustige momenten twee van de vier cilinders buiten werking stelt, bespaart tot wel 0,5 liter per 100 kilometer – afhankelijk van je rijstijl. Sowieso is je rechtervoet van invloed op het brandstofverbruik. Lees onderstaand bericht over zuinig rijden om je KAMIQ nog groener te maken.

Lees ook: Besparen in 2022? Zuinig rijden doe je zo!

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe