Ga naar inhoud

Jouw autoradio weet hoe snel je rijdt en reageert daarop


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-12e56755e7b4cfa9463eae429b9765a1.jpeg

GALA past niet alleen het volume van je liedje, audioboek of podcast aan, het verandert de frequentie van het geluid ook subtiel. Zo wordt meer bas toegevoegd bij lage snelheden en klinken er minder hoge tonen bij hogere snelheden. Deze functie maskeert de aanzwellende ruis die de motor, de banden en de rijwind veroorzaken als je sneller gaat rijden. Dankzij GALA merk je niet dat het omgevingsgeluid toeneemt en dus hoef je niet aan de volumeknoppen te zitten. Wij vinden dat Simply Clever.

Luidsprekers inbouwen is knokken om millimeters

De plaatsing van de luidsprekers is cruciaal voor de beste luisterervaring. Dat is letterlijk millimeterwerk. Dat de ŠKODA-interieurs zo ruim zijn, is voor een deel te danken aan de dunne deurpanelen. Maar hierdoor is er weinig plek voor de verschillende componenten. De luidsprekers concurreren met het raammechanisme, het deurmechaniek én het deurvak waarin een petfles past.

En omdat je luidsprekers niet zomaar overal kunt plaatsen, wordt de puzzel nog moeilijker. De woofer voor de lage tonen gaat in het stijfste, minst trillende deel van het portier en dat is de hoek bij het onderste scharnier. De speaker voor het middenspectrum wordt juist direct op het kunststof deurpaneel gemonteerd. De beste plaatsing vraagt een hoop uitproberen en luisteren van de technici.

De tweeter voor hoge tonen zat voorheen ook in de deur, maar die is verplaatst naar de voorste dakstijl. Dat klinkt zoveel beter. De laatste luidspreker zit op het dashboard en is misschien wel de belangrijkste. Zijn geluid kaatst via de voorruit in het interieur. Vooral stemmen (gezongen of gesproken) moeten van voren komen en niet van opzij.

Veiligheid wint van geluidskwaliteit

De strijd om de millimeters woedt tussen de verschillende teams van ŠKODA. De geluidsafdeling lobbyt bij de interieurontwerpers voor de optimale plaatsing van de luidsprekers, maar vaak resulteert dat in een compromis. Want als een medewerker van de afdeling veiligheid vindt dat de gyroscopische sensoren van de airbags daar moeten komen, dan heeft dat natuurlijk prioriteit.

Lees ook: Zo gaan de remmen van je auto langer mee

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe