Ga naar inhoud

Zo verliep de eerste botsproef 50 jaar geleden


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-c74d238d1839a6b724c595da60730d5b.jpeg

De eerste ŠKODA die uit naam van de wetenschap tegen een muur werd gebotst, was een gele ŠKODA 100. Dat gebeurde 50 jaar geleden, in juni 1972. Een succesvolle crashtest was een vereiste om het model te exporteren naar westerse landen.

De botsproef werd uitgevoerd door het ÚVMV – het Tsjechoslowaakse onderzoeksinstituut voor motorvoertuigen. De overblijfselen van de testbaan bij het vliegveld van Praag liggen er nog, maar de betonnen barrière is inmiddels weggehaald.

Sissende stoomraket duwt de testauto’s

De medewerkers van het ÚVMV moesten de testbaan en de benodigde apparatuur destijds grotendeels zelf bedenken en bouwen. Hun meest spraakmakende creatie was de stoomraket op wielen die de testauto naar de vereiste snelheid moest duwen.

De werking van de duwraket was rechttoe rechtaan: de tank werd gevuld met water, waarna elektrische verwarmingsspiralen het water in stoom veranderden. Wanneer de temperatuur en de druk precies goed waren, werd het mondstuk achterop geopend en kwam de raket in beweging. Je hoorde dan een zeer luid gesis. De auto werd krachtig naar voren geduwd en een rail in het asfalt geleidde de hele boel rechtdoor. Ongeveer 5 meter voor de betonnen muur eindigde de rail en remde de raket af, terwijl de testauto rechtdoor schoot.

Het was lastig om de testsnelheid precies goed te krijgen. De auto moest met 48,3 km/h tegen het vaste obstakel worden gereden. Iets sneller mocht ook. Er waren ingewikkelde formules die rekening hielden met het gewicht van de auto, de hoeveelheid water in de tank en de stoomdruk, maar de ingenieurs vertrouwden ook op hun ervaringen. Om te toetsen of ze de 48,3 km/h zouden halen, deden ze vooraf een testrit maar dan in de tegenovergestelde richting van de testbaan – het uiteinde van de rails zónder betonblok.

Maak kennis met FODRŠAMARUPUSOPR

Van de duwraket bestonden twee versies. De eerste kwam moeilijk op temperatuur als het koud was, dus kreeg de tweede een geïsoleerde watertank. De afwerking was ook fraaier, met een bliksemschicht op de zijkant en een naam achterop. Hiervoor werden de eerste twee letters van de namen van de teamleden op een rij gezet en zo ontstond de FODRŠAMARUPUSOPR. Weet je trouwens hoe je zo’n S met markant dakje typt? Zo typ je ŠKODA.

ŠKODA’s eerste botsproef was een succes

Wanneer is een botsproef succesvol? Bij de eerste crashtest met de ŠKODA 100 was het essentieel dat de stuurkolom geen gevaar zou vormen. Om dat te toetsen, werd de test vastgelegd met een hogesnelheidscamera op klassieke 35mm-film. Maar pas nadat de film was ontwikkeld en verwerkt, wisten de ingenieurs of de verplaatsing van de stuurkolom tijdens de impact binnen de norm was. En dat was-ie! De ŠKODA 100 doorstond de test.

Lees ook: 200 tests om voetgangers en fietsers te beschermen

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad bij die eerste botsproeven ging het vooral over de stuurkolom of die bij een frontale aanrijding naar binnenkwam (tegen het borstbeen van de bestuurder), daardoor kreeg je de zogenaamde gedeelde stuurkolom, waar bij een frontale aanrijding de stuurkolom halverwege weggetrokken werd door een staalkabel. Overigens was het in die periode ook de VW kever die van de oude modellen zonder veiligheidskooi het beste scoorde op veiligheid (beter dan de 2CV en de R4 die vergelijkbaar waren qua modelleeftijd)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe