Ga naar inhoud

Dagje Wadvissen


EdK
 Delen

Aanbevolen berichten

Een ieder zal het wel kennen, met het bedrijf of met vrienden een daggie wadvissen.
En het was al wat jaren terug dat ik met bedrijf vanuit Harlingen dag op wad had gedobberd en geen enkele vinger kon opsteken van hoeveel ik er had gevangen.
En de verhalen waren ook dat het steeds minder werd met de vangsten ...

Maar goed ik had de 60 bereikt en had totaal geen intentie om dit lustrum te vieren.
Maar paar neven dachten daar toch anders over en toen ik bij één van hun nog wat elektra zou afmaken ehhhh zat t huis vol met vrienden en familie .................voor mij.
Heb tot hun verbazing toch lekker me gereedschap gepakt en de dingen die ik had gepland gewoon gedaan.
Uiteraard probeerde men dit tegen te houden, maar ja het stond in mijn planning !!!

En was ook maar uurtje werk, en daarna een leuke dag gehad met veel Indisch eten waar je mij altijd mee kunt verrassen !
En als Terschelling liefhebber een mooie pentekening gehad van West.
En dan een dagje zeevissen ! Alleen was de datum nog een probleem want het lach compleet door de corona op zijn gat.
Maar goed 6 augustus was er een boot die weer zou uitvaren in Den Oever en zijn er met een 8 man en een jonge schone dame heen gereden.
10 uur was de afvaart en was het net 1 uur opgaand water dus gunstig TIJ.
Oud schip uit begin 1900 en met nog een 8 andere die hadden geboekt het ruime sop gekozen.
En de schipper vertelde voor vertrek dat we ook nog met een net gingen slepen en dus gegarandeerd buiten de soep en broodje bal en de natjes we ook gerookte vis zouden eten en vis mee zouden hebben naar huis.

Na een 3/4 uur varen zaten we op de hoogte van het monument op het wad, en nu rij ik wekelijks wel 1 keer over de dijk heen en er word hard gewerkt aan de verhoging.
Maar dan zie je het alleen vanaf de weg en nu zag ik het vanaf de zeekant....
Jonge jonge wat word daar een werk verstouwd....

Maar goed een 3/4 uur varen en ging het anker uit, de eerste lijnen het water in en  en  en  mmmmm word een karige visdag...
Dus na een uurtje gingen we verkassen en ging het sleepnet ook maar meteen uit en na een half uurtje slepen werd deze weer opengehaald en de vangst was echt verrassend.
Zaten toch een ruime 100 schollen van mooi formaat in.

Maar goed net was binnen en boot ging voor anker en de lijnen gingen weer uit.
En na nog geen 10 min had ik de eerste mooie grote schol binnen als eerste !
Dit gaf hoop voor een betere vangst als de keren er voor ....

Maar goed heb die dag een 7 mooie schollen naar boven gehaald en een 2 kleinere die ik weer netjes heb terug gezet.
De andere hadden blijkbaar wat minder ervaring in het vangen van vis, want die bleven allen hangen op 1 of 2 stuks, maar allen wel van mooi formaat.

En dan op bepaald moment de schoongemaakte schol die in de rookton op het dek gingen , niet alles maar een 2 stuks voor een ieder en de rest zou verdeeld worden (nat) onder degene die graag meenamen naar huis.
En dan onder het genot van een biertje een gerookt scholletje en dan ook nog eens schitterend mooi weer.....
Wat kan het leven dan mooi zijn !!
Maw een geslaagde dag uit, en uiteraard afgesloten in een visrestaurant in Den Oever waar we dan weer soorten vis genuttigd hebben die we niet gevangen hebben.....

Dus voor degene die vloegel ook wel eens gingen wadvissen maar laatste jaren ook geheel noppes vingen misschien een aanleiding na mijn verhaal om het ook weer eens te proberen....

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nope
Tsja en dan zijn er van die gasten die denken dat ze wel kabeljauw zullen vangen...
Dus maar verteld dat ze dan eerst maar eens met EB flink moeten gaan graven en dan in dat gat een wrak moeten plaasten
En dat er dan heelllllllllllllllll misschien een kans is op een Kabeljauw aan hun haak...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was inderdaad een schitterende dag.
Niet te koud en niet te warm !
Moest wel met een sweatshirt aan op water in de ochtend uren. Maar al had je niets gevangen dan was het gewoon heerlijk daar op het Wad

En ja Indisch eten, heb geluk dat ik een oom in familie heb die Indo is.
Dan een collega / vriend waar ik regelmatig bij hem en zijn familie over vloer kom
En ja als je dan op visite komt dan is het eerst eten.........
Dus dat indische eten is er met de paplepel ingegoten, en de 2 keer dat ik in indonesia was voor het vliegeren, tsja dat was 24 uur genieten ...
En ook in NL was het met toernooi vechtvliegeren zo dat de mannen de wedstrijden speelde maar de vrouwen die verkochten voor echt weinig dan maaltijden op het veld.
Want tsja ze mochten NIET vechtvliegeren want er zou maar een dame beter zijn dan één van de heren ..... oeiiii

Maar goed we hebben 2 goede toko's hier in dorp en als ik op klus ben en we hebben overnachting niet in hotel dan zoeken we vaak eerst naar een Toko en is die niet te vinden dan een Surinaamse tent omdat hun gerechten vaak dicht tegen het Indo food zitten ! (javaanse keuken) en vinden we niets ..tsja dan maar de lokale chinees

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe