Ga naar inhoud

ŠKODA presenteert FABIA RS Rally2


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-41088eb9c0f7a846a5cb4fe2d70b71a1.jpeg

ŠKODA Motorsport heeft een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan zijn successen in de rallywereld. Na maanden van ontwikkeling en uitgebreide tests heeft ŠKODA Motorsport de compleet nieuwe ŠKODA FABIA RS Rally2 geïntroduceerd.

“Stilstand ​​betekent achteruitgang, en dat geldt vooral in de autosport. Daarom hebben we bij de ontwikkeling van de nieuwe FABIA RS Rally2 de ervaring die we met het vorige model hebben opgedaan, toegepast op de nieuwe auto en elk onderdeel geoptimaliseerd. Met als doel de meest succesvolle rallyauto ter wereld nog verder te verbeteren. De vierde-generatie FABIA bood ons een perfecte basis voor de FABIA RS Rally2,” aldus Michal Hrabánek, hoofd van ŠKODA Motorsport.

De nieuwe auto gaat uitkomen in de Rally2-categorie, als opvolger van de zeer succesvolle ŠKODA FABIA Rally2 en Rally2 evo, die de afgelopen acht jaar met meer dan 450 verkochte exemplaren de bestverkochte rallyauto’s zijn geworden; de bestverkochte en ook de meest succesvolle. Dankzij een uitgebreid klantenprogramma zijn ŠKODA Motorsport en privéteams erin geslaagd om met deze auto's  liefst 1.710 overwinningen (tot 30 april 2022) en twaalf wereldkampioenschaptitels in rijders- of teamcategorieën te behalen.

De ŠKODA FABIA RS Rally2 is gebaseerd op de nieuwe FABIA productieauto, die in 2021 op de markt kwam. Als Rally2-auto moet ŠKODA’s nieuwe rallywapen net als zijn voorganger voldoen aan de reglementen voor die categorie. Dat betekent dat hij wordt aangedreven door een 1,6-liter turbo-benzinemotor die is gekoppeld aan een sequentiële vijfversnellingsbak en vierwielaandrijving met mechanische sperdifferentiëlen op beide assen.

Bij ŠKODA Motorsport waren ingenieurs, technici, monteurs en coureurs met jarenlange ervaring betrokken bij het testprogramma. Andreas Mikkelsen, Jan Kopecký, Kris Meeke en Emil Lindholm kropen maandenlang achter het stuur van de testauto, om hem vervolgens in zoveel mogelijk verschillende omstandigheden aan de tand te voelen.

Next-level veiligheidsniveau

Het chassis van de nieuwe-generatie FABIA productieauto, op basis van het MQB-A0-platform van de Volkswagen Groep, zorgt voor een hoog veiligheidsniveau. Het belangrijkste doel was de veiligheid van zijdelingse crashes aanzienlijk te vergroten, wat werd gerealiseerd via de stoelbevestigingen, het deurkruis van de rolkooi en de deurpanelen. In totaal dichten zes lagen koolstofvezel en Kevlar het schuim in de richting van de cockpit af om de coureur en navigator te beschermen tegen scherpe elementen.

Top aerodynamica

Een ander belangrijk gebied waarop de technici en ingenieurs van ŠKODA Motorsport zich samen met hun collega's van ŠKODA Technical Development concentreerden, was de aerodynamica van de auto. "Het belangrijkste ontwikkelingsdoel was meer downforce en tegelijkertijd het verbeteren de algehele aerodynamische efficiency van de auto,” legt Lukáš Vojík van de aerodynamische afdeling van ŠKODA AUTO Technical Development uit. Twee belangrijke onderdelen zijn de volledig nieuwe achtervleugel en de verbeterde luchtstroom over het dak. Hierdoor creëert de FABIA RS Rally2 twee keer zoveel downforce als de huidige rallyauto.

Perfecte balans

Tijdens de ontwikkeling werd tevens aandacht besteed aan de balans van de auto. De langere wielbasis en de overall grotere afmetingen gaven de ingenieurs nieuwe opties om de hoofdcomponenten van de auto optimaal in de auto te plaatsen. “Om het meeste uit deze lay-out te halen, zijn we in vergelijking met de vorige ŠKODA FABIA Rally2 helemaal opnieuw begonnen. Zo hebben we bijvoorbeeld de brandstoftank kunnen herpositioneren. In de motorruimte hebben we gebruikgemaakt van de grotere ruimte tussen de chassisbalken. We hebben ook de versnellingsbak, koppeling en het vliegwiel opnieuw ontworpen om minder energietraagheid en meer efficiency te creëren. Ook krijgt de nieuwe generatie ŠKODA FABIA Rally2 een grotere en efficiëntere intercooler, die niet onder de motorkap van de huidige auto had gepast,” vat Jan Krasula, projectleider voor de ontwikkeling van de ŠKODA FABIA RS Rally2, samen.

Betrouwbaar is key

Wat niet is veranderd in de nieuwe auto, is de bekende betrouwbaarheid van ŠKODA. “Het is de gouden regel in de autosport: om als eerste te finishen, moet je eerst finishen. Een betrouwbare rallyauto geeft coureurs het vertrouwen om op de limiet te rijden. De betrouwbaarheid van de auto's zit in ons DNA en ook de nieuwe FABIA RS Rally2 is daar opnieuw het bewijs van,” aldus Aleš Rada, hoofd Racing Car Development bij ŠKODA Motorsport.

Meer informatie over de ŠKODA FABIA RS Rally2 is beschikbaar in de Engelstalige persmap op ŠKODA Storyboard. 

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe