Ga naar inhoud

Pas op met huisdieren! Zo snel warmt je auto op in de zon


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-20ec737f292a97e222fdb4802bda7115.jpeg

Wist je dat bijna de helft van alle Nederlandse huishoudens een huisdier heeft? Katten en honden zijn het populairst. Op de derde plaats staan siervissen. Egels (zoals op de foto) komen niet voor in de top 10, ook al mag je de Afrikaanse witbuikegel gewoon houden als huisdier. Boven de 30 graden kan zo’n egel oververhit raken – onthoud die temperatuur.

In de auto wordt het heel snel heel heet

Hoe hoog de temperatuur in een auto oploopt, hangt af van de kleur, of hij in de zon geparkeerd staat of in de schaduw, en natuurlijk van de buitentemperatuur. Op een stralende zomerdag (35 graden) kan het snel gaan: al na 20 minuten warmt het interieur op tot 50 graden Celsius. Ook als je dan ‘even snel’ een Italiaans schepijsje gaat kopen, kun je je huisdier beter thuislaten.

Op een mooie lentedag (21 graden, half bewolkt) rent de binnentemperatuur ook rap omhoog. Na amper 10 minuten is het al 30 graden in de auto – de egel! Na 20 minuten wordt 37 graden gemeten, na 40 minuten is de temperatuur in de auto het dubbele van de buitentemperatuur en na een uur geeft de thermometer 45 graden aan. Een raam op een kier zetten helpt weinig.

Extreme temperaturen en airco’s

Hoe warm de geparkeerde auto vanbinnen ook wordt, de airco van je ŠKODA weet er raad mee. De ontwerpers van nieuwe modellen testen de koeling en verwarming in speciale klimaatkamers. Daarin variëren de temperaturen van -40 tot +60 graden Celsius. Dat zijn het koudste punt in Noorwegen en het warmste punt in Chongqing, de heetste stad in China. 

Elk ŠKODA-model beschikt trouwens over hetzelfde aircosysteem, ongeacht het land waar de auto verkocht wordt. Alleen de software is regiospecifiek. In landen met een tropisch klimaat, zoals China en India, draait de ventilator in het begin sneller, zodat er meer lucht verplaatst wordt. Auto’s in Europa reageren trager.

Auto afkoelen voor vertrek

Een van de grote voordelen van de volledig elektrische ENYAQ iV is dat je hem voor vertrek kunt opwarmen of afkoelen. Dan stap je altijd in een behaaglijk interieur. De plug-in hybride OCTAVIA iV en SUPERB iV hebben deze begerenswaardige functie ook.

Breekt jou het zweet uit wanneer je leest over 35 graden en vraag je je af of de airco van jouw auto nog optimaal koelt? Maak dan nu meteen een werkplaatsafspraak voor Airco Service. Dan wordt de airco in jouw ŠKODA goed nagekeken, leeggehaald en weer afgevuld. We moeten niet hebben dat je oververhit raakt.

Lees ook: Last van hooikoorts? Rijden in een ŠKODA met Air Care helpt

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe