Ga naar inhoud

Nieuwe leveringsprobleem door brand in fabriek?


Damienp
 Delen

Aanbevolen berichten

Dag,

 

Ik bestelde mid febr 2021 een nieuwe Skoda octavia Combi bij Delorge in Hasselt (BE).

Na 12maanden wachten, eindelijk goed nieuws gekregen dat de auto ging toekomen deze maand.

1 week voor levering kreeg ik van Skoda uit de melding, dat de wagen klaar staat voor levering maar er is een probleem bij de deuren.

Nu zou de fabriek in Tsjechie deels zijn afgebrand (afdeling deuren) waardoor ze nu opnieuw geen idee hebben wannneer ze de wagen uberhaubt kunnen leveren. (officiele communicatie van Skoda uit)

Nog mensen met dit probleem? 

Na Covid, chiptekorten,... nu brand in de fabriek en opnieuw leveringsproblemen... Wat is het volgende? Door oorlog?,....

 

gr

 

Damien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het bijzonder dat het probleem alleen maar voor de Octavia geldt. Stel dat mallen en dergelijke verloren gegaan zijn bij de brand, dan moet er via de digitale bestanden toch vrij snel nieuwe mallen te maken zijn?  Ik denk dat voor het machinepark dat nodig is, ook wel een apparaat uit de productie van een ander model geleend kan worden, dus dat mag toch ook niet meer dan een aantal weken vertraging opleveren? Mijn inschatting is dat voor de Octavia al een half jaar terug is aangegeven dat die productie flink teruggeschroefd zou worden vanwege capaciteitsproblemen van de totale Skoda-fabrieken, ik denk dat daarom de prioriteit voor het oplossen van de productieproblemen bij de Octavia op een laag pitje staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Communicatie en levertijden zijn in eigenlijk alle takken van techniek op het moment slecht. Ik denk niet dat de levertijden van Skoda in het algemeen slechter zijn dan van concurrenten, maar in augustus/september waren er al volop geluiden dat de levertijden van een Octavia dramatisch zou worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach in de beroepstak waar ik me in bezig hou hebben we nu ook al langere tijd problemen met levertijden.
Normaal gebruiken wij voornamelijk ABB spullen, maar zijn met bepaalde artikelen overgestapt naar andere merken.
En ook wij kunnen met geen enkele benadering zeggen wanneer bepaalde onderdelen worden geleverd.
En kunnen dus ook niet tegen een klant zeggen van die data komen wij eindelijk de spullen plaatsen.
En ja zeer vervelend, voor onze klant maar ook voor ons zelf.

Want er valt in bepaalde gevallen dus geen planning te maken , en de planning die er al was die word continu aangepast...
En af en toe komt er onverwachts een partij met onderdelen weer binnen, maar dat is dan ook vaak niet eens de volledige bestelling die is geplaatst..
Maw het is continu schipperen in de werkplaats de planning en voor ons al buitenmonteurs.

EN zo is het in vele bedrijfstakken het geval op dit moment.... en dus om terug te komen op levering van je dealer.
Die weet er denk ik ook geen touw aan vast te knopen, en wacht wel tot hij is afgeleverd en gaat dan communiceren met zijn klant...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Ik zit ook op skodaforum.nl

Ik lees hier ook dat er problemen zijn met levering van Skoda Octavia. Ik heb van de dealer vernomen dat de levering zeker 1 jaar zal duren ( besteld Januari 22). Ik heb mail naar Skoda gestuurd met de vraag over info van levering. Zie reactie 

Geachte heer ..... 

Wij hebben uw bericht ontvangen en danken u hiervoor.
Wij begrijpen het ongemak dat gepaard gaat met de vertraging van de geplande leveringstermijn van uw SKODA OCTAVIA
We kunnen u verzekeren dat wij elke dag ons uiterste best doen om ervoor te zorgen dat de fabriek de door ons bestelde voertuigen zo snel mogelijk levert, zodoende dat uw officiële concessie uw voertuig zo snel mogelijk aan u kan leveren.
We willen u alvast informeren dat er op dit ogenblik een aantal problemen zijn die de leveringen van de meeste fabrikanten wereldwijd beïnvloeden (COVID en fabriekssluitingen, problemen met de levering van onderdelen en halfgeleiders in het bijzonder).
Wij blijven al het mogelijke doen om de leveringen te bespoedigen.
Wij hebben nog geen informatie over de productie- en leveringsdata van uw voertuig
Wij voorzien geen commerciële gestes noch vervangwagens tot de levering van het voertuig.
Uw officiële SKODA garage zal u verder op  de hoogte houden met betrekking tot de datum van de levering van uw voertuig wanneer zij deze informatie ter beschikking hebben.
Wij verontschuldigen ons voor dit ongemak en hopen dat wij op uw begrip kunnen rekenen.


Met vriendelijke groeten,

afbeelding


Customer Care Advisor

Tel: +32 2 754 02 73
customercare@skoda.be

D'Ieteren Automotive SA/NV
Leuvensesteenweg 639
3071 Kortenberg 

 

aangepast door WA02
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel succes alvast 🙂 Maar je zal hem volgend jaar zeker en vast niet hebben.

Ik ben al 13maanden aan het wachten en heb gisteren het nieuws gekregen dat hij er in de zomer normaal zal zijn.
Mensen die vanaf heden een nieuwe octavia bestellen kijken ze naar begin 2024

Geloof dus aub niet alle verkooppraat WA02

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren  bij dealer langs geweest.  Mijn nieuwe Skoda staat voorlopig op de lijst om geleverd te worden in maart 2023. Echter worden er veel privé anulatie gedaan door de steeds langer uitlopende wachttijden van bepaalde modellen.( Niet door LM). De klanten die wachten op een nieuwe Skoda willen geen grote kosten meer doen aan hun huidig voertuig . Dit zorgt voor grote problemen. Deze eigenaars hoopte om deze extra kosten te vermijden door hun nieuwe auto op tijd te hebben. Ikzelf zal nog 2 andere voorbanden moeten steken in afwachting  van de nieuwe Octavia. Weet iemand een goede 2de hands dealer van autobanden ? Graag in de grote regio rond Antwerpen ( België).  205 55 r16

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-3-2022 om 09:50, Damienp zei:

Dag,

 

Ik bestelde mid febr 2021 een nieuwe Skoda octavia Combi bij Delorge in Hasselt (BE).

Na 12maanden wachten, eindelijk goed nieuws gekregen dat de auto ging toekomen deze maand.

1 week voor levering kreeg ik van Skoda uit de melding, dat de wagen klaar staat voor levering maar er is een probleem bij de deuren.

Nu zou de fabriek in Tsjechie deels zijn afgebrand (afdeling deuren) waardoor ze nu opnieuw geen idee hebben wannneer ze de wagen uberhaubt kunnen leveren. (officiele communicatie van Skoda uit)

Nog mensen met dit probleem? 

Na Covid, chiptekorten,... nu brand in de fabriek en opnieuw leveringsproblemen... Wat is het volgende? Door oorlog?,....

 

gr

 

Damien

Er zullen honderdduizenden auto's minder gebouwd worden in Europa”

Naast het chiptekort dreigt nu ook de oorlog in Oekraïne zware gevolgen te hebben voor de Europese auto-industrie. Er zullen mogelijk 700.000 auto's minder gebouwd worden nu fabrieken in Oekraïne gesloten zijn, schat analist Colin Langan van Wells Fargo. Het land is een belangrijke producent van kabelbomen. Dat zijn op maat gemaakte strengen elektrische kabels voor verschillende autotypes die in autofabrieken eenvoudig geplaatst en aangesloten kunnen worden.

Volkswagen en BMW hebben door toeleveringsproblemen al eigen fabrieken stilgelegd. Ook de fabriek van VDL Nedcar in Born, waar auto's voor BMW worden gebouwd, ligt om die reden stil. Mercedes-Benz bouwt minder auto's dan voorheen in een Duitse fabriek.

De Duitse auto-onderdelenleverancier Leoni is een van de bedrijven met een fabriek in Oekraïne waar de kabelbomen worden geproduceerd. Het Beierse bedrijf verlaagde door de sluiting zijn jaarverwachtingen voor omzet en winst en waarschuwde dat de verloren productie door de gesloten fabriek dit jaar niet ingehaald kan worden. Leoni probeert wel de productie in andere fabrieken te verdubbelen, maar het kan enkele maanden duren voor dat lukt.

In Oekraïne staan zeventien fabrieken die kabelbomen maken. Daarmee is het land erg belangrijk voor de Europese auto-industrie. Alleen Roemenië en Marokko hebben er - van de landen met lagere lonen - meer.

De nieuwe verstoringen in de auto-industrie kunnen ook de industriële productie in de eurozone nadelig beïnvloeden. In januari, dus voor de Russische inval in Oekraïne, bleef die nog stabiel. Toen groeide de productie in Duitsland en Frankrijk zelfs nog omdat er meer computerchips beschikbaar kwamen. In Italië daalde de industriële productie echter. 

Info HLN 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zucht, tja, ik had een half jaar geleden ook al de volgende auto uitgezocht, maar die wordt niet gemaakt, dus tja.  Covid net voorbij, dan hoop je dat het chip-tekort ook weer wordt ingelopen, en dan gaat zo'n Putin wat gedragsproblemen vertonen.....  

Was het nou t.a.v. de Oekraïne nou niet beter geweest om enigszins onopgemerkt daar wat spulletjes neer te zetten - niet uitlenen maar voor een symbolisch bedragje "verkopen" -  voordat de Russen binnenvielen en tegelijkertijd te beloven dat ze niet bij de Navo zouden komen?  Dat zo in december die Poolse MIGs van Gdanks naar Odessa waren gevaren, en dat de Oekraïeners daar hun eigen blauw-gele vlaggetje op hadden geschilderd in plaats van een NAVO symbooltje?

Had mij heel mooi geleken.

Nou is het oorlog, en we helpen Oekraïene precies zo weinig dat Poeten net niet te gefrustreerd raakt waardoor er juist maximaal  burgerslachtoffers vallen. En bij de NAVO komen ze toch niet, net zo min als bij de EU. Wat heeft dit nou voor nut? 

Naast dat het nou nog langer gaat duren dat de volgende auto gemaakt gaat worden, en/of de prijs flink omhoog zal gaan is er een andere delen van de wereld een hongersnood op komst die nog meer slachtoffers gaat vergen dan er nu in de Oekraïene zijn gevallen, en dan zijn de Covid-slachtoffers ook nog niet verdrongen.  Het gaat dus ook nog een hele tijd duren voordat het me - terwijl het toch echt kut is - gaat lukken om m'n luxeprobleem als een echt probleem kan beschouwen. 

Misschien is dat nog het meest irritant. 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Skoody Boo zei:

dan hoop je dat het chip-tekort ook weer wordt ingelopen, en dan gaat zo'n Putin wat gedragsproblemen vertonen.....  

Chip tekort zou zeker 2jaar gaan kosten voor het was ingelopen....
En wat betreft die gedragsproblemen, Dit is het gedrag van een tuinkabouter, alleen een heel gevaarlijke tuinkabouter....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangetende brief die in donderdag kreeg. Volgens dealer zou iedereen in ( België) zo een brief krijgen.

Paraplu werk?? Gaan ze de prijzen houden bij levering? Of deze opslaan?

 

20220318_201017.thumb.jpg.c8faf30008d8ad81e4808f641c5cc711.jpg

aangepast door MarcoO2
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, WA02 zei:

Gaan ze de prijzen houden bij levering? Of deze opslaan?

Tsja dat zal ergens in je bij bestelling getekende contract in de kleine lettertjes moeten staan !!
En die lettertjes zullen bepalend zijn voor je !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gelezen dat de kabelbomen uit de Oekraïne kwamen.  Wegtransport in de Oekraïne lijkt me nu redelijk onmogelijk, dus dat ligt vast wel stil.  

Het valt me wel op dat de overmacht van de Oekraïene-oorlog fraai wordt aangewend om het tekort aan micro-processoren te vergoeilijken, terwijl daar de auto-industrie gewoon niet goed heeft gepland. Eerst volstrekt ongefundeerd als een gek kosten snijden, en later zeggen "ja maar de Oekraïene-oorlog...."  

Link naar reactie
Delen op andere sites

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/vws-skoda-sees-ukraine-war-supply-bottlenecks-impacting-2022-operations-2022-03-22/

Info over productie!!

Karsten Schnake

Board Member for Purchasing at ŠKODA AUTO & Head of Project COMPASS at Volkswagen AG

1 d

Congratulations to my team at ŠKODA AUTO a.s. and the team at Grupo Antolin Turnov s.r.o. for performing a small miracle: achieving within eight weeks what would ordinarily take up to nine months. Together, the crisis team managed to partially restore door panel production, effectively mitigating the negative impact on customer deliveries. Here’s the background: A fire broke on the premises of our partner Grupo Antolin in Mladá Boleslav at the end of January, and we immediately began analysing the impact it would have on ŠKODA OCTAVIA production. Let me just say that the predictions were not optimistic.   Straight away, we established an interdisciplinary crisis team to come up with options for alternative production technologies, facilities, production management and all the related production processes. All of this with one common goal: to keep our customers satisfied. Thanks to all the colleagues involved, we achieved the unimaginable; we will be able to start finishing the incomplete ŠKODA OCTAVIAs and delivering them very soon. I sincerely thank everyone from the team and our partner, Grupo Antolin, for their tireless efforts and commitment!  #teamwork #purchasing #octavia

Link naar reactie
Delen op andere sites

Today, we had our annual press conference about 2021 and an outlook on the current year. All in all, we achieved in the second year of Covid a solid Operating Profit of 1.083 bn EUR (RoS 6.1%), an improvement of 43% compared to 2020. Depite 13% less vehicles due to the lack of parts we improved the revenues by 4%. Thanks to all Skodians and partners for this achievement! In more detail: after a very successful first half we suffered from the lack of parts (especially semiconductors) in the second half of the year. Despite the success of our vehicles and high customer demand (especially for our first electronic Enyaq iV) we had to stop production for several weeks. But, what strikes me after 6 months with ŠKODA was the great teamwork from the board level down and a lot of simply clever ideas to face the numerous challenges in these demanding times. This spirit we will need in 2022, too. With the war in Ukraine another disastrous humanitarian und economic crisis strikes us. Difficult to predict the future. But with our team culture, the robustness of our business model, our gained experience in times of crises and our NEXT LEVEL ŠKODA - STRATEGY 2030 as our guiding star we will continue to shape our transformation to a more sustainable and digital company and steer through the crisis. Today, we also launched our NEXT LEVEL EFFICIENCY PROGRAM PLUS with which we will continue to increase the robustness of our company significantly. But, we also invest wisely in our future: As a first glimpse to see the future of the brand we showed today the attached photo of our new product design language called „modern solid“. Every crisis is a starting point for something new! And we have huge plans to bring ŠKODA to the next level with ambition and pride. Watch out for more… #annualpressconference #teamwork #Skoda #modernsolid

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 3 weken later...

@Damienp Hallo damienp,  

Ik zit exact in dezelfde situatie als u. Eerst was er mij gezegd dat de auto zou geleverd worden in september 2021.  Ik heb mijn Skoda Octavia Limo besteld in de tweede week van februari 2021. Ik heb kort daarna mijn officiele leveringsdatum gekregen en dat was december 2021. Later kreeg ik opnieuw een uitsteldatum februari 2022. Niet zoveel later kreeg ik opnieuw een uitsteldatum voor december 2022 en nu opnieuw een officiele uitsteldatum april 2023... <_<  2 jaar en 2 maanden wachten op een bestelling lijkt mij beetje onacceptabel. 

Ik krijg net zoals u allerlei redenen van de uitstel. Ik heb telefonisch contact opgenomen om meer informatie te krijgen en de verkoper heeft contact opgenomen met Skoda Import en bevestigde mij dat de datum alweer veranderd is en de levering tussen oktober-november 2022 gaat zijn. Wat moet je nog geloven? :blink: 

Met vriendelijke groeten,

ShaZZa

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, ShaZZa_anti_kit zei:

@Damienp Wat moet je nog geloven? :blink: 

Niemand. Zie het gewoon niet als een harde belofte maar als een indicatie (wat het ook is). In deze tijden zijn harde leverdata gewoon niet te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem is echt wereldwijd en in allerlei takken. Op het werk moest een simpele relaisgestuurde klep worden vervangen, na verschillende keren vragen bij het installatiebedrijf wanneer dat ging gebeuren, stond er vanmorgen ineens een monteur op de stoep met een andere klep. Na een paar maanden was duidelijk geworden dat hetzelfde type klep een levertijd had van meer dan een jaar, waarop besloten is om voor een ander merk/model te gaan.

Ook bij het verwarmingsysteem van het gebouw: pomp moet vervangen worden, maar omdat er wat electronica in zit, zeer lange levertijden: chips worden vooral gebruikt voor andere toepassingen zoals auto's omdat dat meer opbrengt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...
  • 1 maand later...
Op 11-3-2022 om 15:37, Damienp zei:

Heel veel succes alvast 🙂 Maar je zal hem volgend jaar zeker en vast niet hebben.

Ik ben al 13maanden aan het wachten en heb gisteren het nieuws gekregen dat hij er in de zomer normaal zal zijn.
Mensen die vanaf heden een nieuwe octavia bestellen kijken ze naar begin 2024

Geloof dus aub niet alle verkooppraat WA02

Ik moet je gelijk geven . Tot op heden steeds uitstel. Nu het bericht gekregen  juli 2023......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe