Ga naar inhoud

Fabia review NRC Bas van Putten / Merlijn Doomernik


Skoody Boo
 Delen

Aanbevolen berichten

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/01/14/gewone-mensen-kopen-een-auto-met-een-tank-a4078626

 

Recensie Auto

De Skoda Fabia: gewone mensen kopen een auto met een tank

Autotest Bas van Putten is tevreden in een Skoda met driecilinderbenzinemotor en handgeschakelde vijfversnellingsbak.
14 januari 2022
Leestijd 3 minuten
 
data80532953-092586.jpg
Foto Merlijn Doomernik 
 

Vertederende ervaring. Alsof de eeuw van haatzaaiende socials en dat virus maar een boze droom was. In de open inrichting die in het hoge noorden nog dat brave, kalme Nederland van vroeger lijkt, ben ik tevreden onderweg in een Skoda met driecilinderbenzinemotor, mechanische handrem en een handgeschakelde vijfversnellingsbak.

Waarom ik niet meteen ‘fossiele shit!’ en ‘schande!’ roep?

Ten eerste, omdat de Fabia zich aan de nieuwe tijd heeft aangepast zoals gerenoveerde jarendertighuizen zich met dubbel glas en warmtepompen naar moderne levensstijlen en milieuprioriteiten voegden. Hij is heel zuinig, slechter dan 1 op 20 wordt het nooit, en de productie is vooralsnog aanzienlijk minder milieubelastend dan de bouw van elektrische auto’s.

 

Ten tweede: de Skoda staat voor waarden die me dierbaar zijn – value for money en beschaafde onopvallendheid. Zijn naam is dodelijk verdrietig, maar het basismodel ‘Active’ voorziet met airconditioning, elektrische ramen, Skoda-paraplu in het linkervoorportier en dat fijne motortje voor 20.290 euro in alle redelijke noden.

Ten derde, omdat de kleine hatchback met benzinemotor voor veel mensen het dagelijks brood is. Betrokken lezers vragen mij weleens waarom ik nog zulke auto’s test, nu stekkerauto’s steeds goedkoper worden. Wel, omdat die voor de brede massa toch te duur of te beperkt inzetbaar zijn. De Dacia Spring van 19 mille is er met 3.350 euro staatssubsidie, zolang de voorraad strekt, inderdaad voor minder dan 16.000 euro: koopje. Heb je wel een auto met nul sterren in de Euro NCAP-crashtest, een achterbankje dat alleen geschikt is voor twee peuters, een actieradius van maximaal 200 kilometer en laadsnelheden uit het jaar nul. Enig wagentje, maar een modaal gezin met vakantieplannen heeft er niets aan. De volwaardige elektrische gezinsauto blijft een bovenmodaal privilege. Daarom kopen gewone mensen auto’s met een tank. Terwijl afgelopen jaar minder elektrische auto’s werden verkocht dan in 2020, nam de occasionverkoop een enorme vlucht. Vooral compacte hatchbacks in de Fabia-divisie bleken veelzeggend populair. Tot de meest verkochte occasions van 2021 behoorden de VW Polo en de Opel Corsa. In een land waar vooral hogere inkomens profiteerden van fiscale prikkels voor elektrisch rijden, lijkt de stekkerauto onderdeel te worden van het ongelijkheidsvraagstuk: de onderkant kan niet aanhaken. De stijgende gemiddelde leeftijd van het nationale wagenpark onthult een probleem dat Rutte 4 niet zal oplossen.

Stil en gerieflijk

De nieuwe Fabia wordt een bron van troost voor toekomstige tweedehandskopers. Binnen had je nooit een kleine Skoda achter hem vermoed. Hij voelt als een grote, stil en gerieflijk. En hij is de eerste Fabia die duur doet. Met verchroomde scrollwieltjes op het stuur voor volume en infotainmentmenu’s, een digitaal dashboard, premium audio, flatscreen-multimediatablet, een draadloze telefoonoplader.

Bij bling hoort design. Onder de koperkleurige, in de ronde ventilatieroosters doorlopende sierlijst is het dashboard bekleed met de stof van de stoelen. In boogvormige uitsparingen in de overkapping van het meterhuis zijn op zwart plastic exhibitionistisch uitvergrote Fabia-logo’s aangebracht. Halverwege het plafond tref ik twee chique leeslampjes.

Wat is er gebeurd in nuchter Tsjechië, waar ze voor jouw gerief praktische ijskrabbers in tankklepjes verstopten, waar simply clever het devies was? Is het grootkapitalisme eindelijk geland in Mladá Boleslav? Welnee. Dit is voor 28 mille de testauto met alle opties die NRC meekrijgt om het Skodaatje ons hart te laten stelen. Het is een ‘Business Edition’, dus ondernemende jongeren zullen hem in zaken zeker terugverdienen, maar de normale koper neemt de Active.

Niks erg. De bediening is beter voor elkaar dan bij de duurdere familieleden van het huis VW. Een cluster met normale knoppen voor de ventilatie en de achterruitverwarming scoort douze points. Bovendien is hij sneller dan je denkt. Ik zie het Skodaatje op de rollenbank soepel de 100 paarden overschrijden, zo fris komt dat motortje uit de veren.

Ten slotte is het stuur haast BMW-achtig royaal in diepte verstelbaar, wat het rijplezier ten goede komt.

Je zou bijna zeggen: wat kan het leven toch eenvoudig zijn.

Maar ik durf niet meer.

Ik hoor de reaguurders razen. Wat bedoel ik met eenvoudig? Weet ik wel hoe zwaar het voor veel mensen is? Hoe krijg ik dat Gewone Mensen uit mijn strot, terwijl iedereen Uniek is? Jij Met Je Privileges!

Kortom: lazer je televisie uit het raam, verwijder je sociale media, stap in je Fabia en kom gezellig ouderwets normaal doen in het hoge noorden. De koffie staat bruin, mensen.

SKODA FABIA BUSINESS EDITION

Motor driecilinderbenzine-, turbo, 999 cc

Vermogen 95 pk bij 5.000 toeren

Koppel 175 Nm bij 1.600 toeren

Aandrijving voor

Transmissie handgeschakeld, 5 versnellingen

Topsnelheid 195 km/u

Acceleratie 0 – 100 10,6 seconden

Verbruik gemiddeld 5,0 l/ 100 km (fabrieksopgave)

CO2-uitstoot 115 g/km

Energielabel A

Basisprijs 20.290 euro

Prijs testauto 28.400 euro

Een versie van dit artikel verscheen ook in NRC Handelsblad van 15 januari 2022
 
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, EdK zei:

Maar goed die minimaal 1 op 20 ........... geloof het helaas nog steeds niet

Die haal je wel op 80-wegen, of achter de vrachtwagen, en misschien nog als je je netjes aan de 100 houdt, maar gekker dan dat kan je het niet maken. 

 

1 uur terug, EdK zei:

Haalde het helaas niet in 3 minuten lezen, sorry heb er 4 minuten over gedaan......

Heel goed!  Voor je het weet wordt je geflitst! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Skoody Boo zei:

Heel goed!  Voor je het weet wordt je geflitst! 

Joh voor lezen ook al ??????

Had er onlangs weer eens één !! En als ik er dan één heb dan is t ook meteen dat je er rijkelijk van had kunnen eten in een restaurant.
Was heilig in veronderstelling dat ik 80 mocht rijden dus reed 86 op GPS
Word ik opeens staande gehouden door meneer motoragent.......
Meneer u rijd wel een beetje hard, heb u geklokt op 86
Mwah meneer agent 6 te hard dat valt toch nog wel mee !!??
U bedoeld 26 te hard..... het is hier max 60Km/u

Slikkkkkk kon er 280 euries voor aftellen !
Gebeurde op een maandag en zaterdag ochtend lag het bonnetje al op de mat..... hoe verpest ik ook uw weekend nog eens....
Maar goed de laatste was al weer enkele jaren terug, dus uitgesmeerd over de jaren viel het wel weer mee.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, EdK zei:

Joh voor lezen ook al ??????

Had er onlangs weer eens één !! En als ik er dan één heb dan is t ook meteen dat je er rijkelijk van had kunnen eten in een restaurant.
Was heilig in veronderstelling dat ik 80 mocht rijden dus reed 86 op GPS
Word ik opeens staande gehouden door meneer motoragent.......
Meneer u rijd wel een beetje hard, heb u geklokt op 86
Mwah meneer agent 6 te hard dat valt toch nog wel mee !!??
U bedoeld 26 te hard..... het is hier max 60Km/u

Slikkkkkk kon er 280 euries voor aftellen !
Gebeurde op een maandag en zaterdag ochtend lag het bonnetje al op de mat..... hoe verpest ik ook uw weekend nog eens....
Maar goed de laatste was al weer enkele jaren terug, dus uitgesmeerd over de jaren viel het wel weer mee.....

Ik had tegen het einde van vorig jaar drie kleintjes op rij, maar dat wordt samen dan toch ook weer zo'n grote.  Er wordt best actief geflitst de laatste tijd.  Er is meer ruimte op de weg, dus je kan harder, maar dat weten die landveraaiers ook.....  

Op je totale autorijkosten is het nog steeds peanuts, dus wat dat betreft.... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit geval was het meneer motoragent met een lasergun, die even uitlegde dat ze met die dingen je al vanaf een hele kilometer kunnen pakken...
En ach ja het was eind van het jaar 2021 en ze moesten blijkbaar de kas nog wat bijvullen.
4 dagen naar die lokatie geweest voor klus en hij stond er 3 dagen te laseren als we terug naar huis gingen......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-1-2022 om 20:55, EdK zei:

In dit geval was het meneer motoragent met een lasergun, die even uitlegde dat ze met die dingen je al vanaf een hele kilometer kunnen pakken...
En ach ja het was eind van het jaar 2021 en ze moesten blijkbaar de kas nog wat bijvullen.
 

Dat idee had ik ook.  

Ik heb altijd wel TomTom en Flitsmeister aanstaan, maar met laserguns ben je af en toe aan de beurt.   Als dat is omdat je een bordjes mist is wel lullig, maar ja, ook daar kunnen Tom Tom en Filtsmeister bij helpen..... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe