Jump to content

Bereik Skoda Enyaq 60, ervaringen


Ronald2509
 Share

Recommended Posts

Sinds mei 2021 heb ik een Skoda Enyaq 60 First Edition. Een fijne auto om in te rijden. Compleet en met veel rijgenot. Over het laden en bereik ben ik niet tevreden. De wagen heeft een WLPT van 390 km. Maar de praktijk wijkt hier fors van af, meer dan vooraf was gecommuniceerd. Nu ga ik met deze auto geen heel lange ritten maken of ermee op vakantie naar het buitenland. Daarom gekozen voor de 60. Maar een rit Oosterhout - Velp heen en weer (222 km) was 2e kerstdag niet mogelijk zonder bijladen onderweg. Bijgaand wat cijfers, inclusief vergelijkingsmateriaal van andere EV's in de familie: 

* mijn Enyaq. WLPT 390 km (in Duitsland trouwens 411); 100% opgeladen 260 km bij 14 graden. In de eco-stand kan ik 2 km verder rijden. Zonder airco 12 km verder. Bereik bij 0,5 graad: 243 km. En ondanks dit was Oosterhout - Velp niet te doen heen en weer zonder bijladen. 

Wat cijfers van andere merken:

* Hyundai Kona (oud type). WLPT 480; 100% opgeladen 460 km bij deze temperaturen 14 graden (bij 5 graden vorst 420 km).
* Kia EV6. WLPT 520; 100% opgeladen 480 km bij deze temperaturen,

Beide andere rijders zijn vergelijkbaar en rijden kortere afstanden, met normaal gebruik van de auto inclusief airco etc.. Ook andere elektrische auto in de kennissenkring (Tesla Model 3 normal range) doet het beduidend beter dan de Skoda. Qua snelheid houd ik mij goed aan de snelheidslimieten en rijden we vrijwel nooit na 19.00.

Ik hoor graag andere ervaringen met de Enyaq 60 en of ik de enige ben met deze ervaringen. 

Met vriendelijke groet,

 

Ronald

Link to comment
Share on other sites

Bedankt Ronald! Laat de andere EV rijders maar hierop reageren. @PC-fre@kbijvoorbeeld want die heeft dit soort statistieken wel bij de hand. 

Zelf rijd ik regelmatig ook elektrisch bij Peugeot e-208 met een 50kw batterij. Die heeft een wltp van 340 en is verhoogd naar 360. Die is een stuk lichter uiteraard en hiermee heb ik in september 250 km gehaald toen ik van Hoorn naar Groningen (enkele reis is 160km) ging en daarna op de terugweg moest laden bij Fastned, ik had nog 10km bereik...😅

Max 100km/u op de CC en airco uit etc. 

Niet echt comfortabel dus en we moeten hier goed mee plannen. Er komt wel een pakket van 75kw in de Peus en dat is een enorme stap maar dan zijn we wel een jaar verder. De e-2008 heb ik ook vaak gereden en die doet het slechter uiteraard. 

Ik kijk dan ook naar KIA met veel respect!! En die Ionic5 hetzelfde. Top prestaties! 😀😀

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hoi Ronald, 

Ik ben ook in het bezit van een 60 . Afgelopen week op vakantie geweest en de actieradius is best teleurstellend. Bij 100% staat de teller op 264 km, temp ongeveer 0 graden. Mijn vorige Passat deed bijna 1000km op een volle tank dus da’s best ff wennen. Het is inderdaad tevens een teleurstelling dat Skoda de mond vol heeft over 360km, terwijl je er Max 200 mee haalt, zeker als je een beetje doorrijdt en het in de auto ook nog behaaglijk wilt hebben. Overigens rijdt het beestje prima verder. Ook lekker stil en zo 😉

mvg

marcel

Link to comment
Share on other sites

Heren

Moet stiekum toch wel beetje lachen als ik jullie hoor klagen over de actieradius van de EV
En dan het vergelijk trekken naar de brandstof motor.....
Maar ook bij de brandstofmotor staat er in de folder dat ze zuiniger rijden dan in werkelijkheid.
Dus tsja hadden jullie dan anders verwacht met de actieradius opgave met de EV wagens??
En nu ervaren jullie dit met de Enyaq , maar verwachten jullie dat dit met andere merken EV wagens anders zal zijn ?
In familie / vriendenkring meerdere die ook EV rijden in vorm van Tesla / MG / Kia en met deze koudere dagen hoor ik ze over hetzelfde klagen...
Maar ja het is al vanaf dat de accu er is bekend dat met koude de capaciteit minder is, dus tsja je kunt dan op je hollandse klompen er vanuit gaan dat dit ook zo zal zijn met de accu's van de EV.

Denk dat het probleem ergens anders ligt !
Denk dat we met zijn allen ergens in die grijze massa tussen onze oren een schakelaar moeten over zetten en moeten leren omgaan met een kortere actieradius met onze EV.
Maw laden wanneer we kunnen, op langere ritten een extra pauze inlassen en tijdens het laden dan maar wat administratief werk doen als je dat hebt.
Of volgende keer een EV bestellen met een groter accupakket , maar dat zal voor velen niet mogelijk zijn omdat het leasebudget niet toereikend is.....
Maar wees blij dat het met dit budget al mogelijk is om EV te rijden, ik als prive rijder krijg de eerste tijd mijn budget niet eens rond als ik er duracel batterijtjes in zou doen.....

Dus zou zeggen geniet van de wagen zoals hij er nu staat, en heel stilletjes ben ik stinkend jaloerse op jullie met jullie EV
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe