Jump to content

ŠKODA FABIA WRC (2003): 300 pk en 600 Nm


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Share

Recommended Posts

rssImage-a3fa63d6a8c8b7446aee3852e01d1998.png

Met de OCTAVIA WRC uit 1999 had het team van ŠKODA Motorsport knappe successen geboekt en waardevolle ervaring opgedaan. Met deze kennis gingen ze een nieuwe rallyauto ontwikkelen. Begin 2002 kwamen de eerste geruchten naar buiten dat het fabrieksteam aan een nieuw model werkte: de ŠKODA FABIA WRC.

Tijdens de Rally van Cyprus reageerde toenmalige ŠKODA-directeur Vratislav Kulhánek op de geruchten. De vraag was niet langer óf, maar wanneer de opvolger van de OCTAVIA WRC zijn debuut zou maken. In maart 2003 werd de FABIA WRC officieel onthuld en de maanden erna stonden in het teken van testen, testen en nog eens testen. Coureurs Didier Auriol en Toni Gardemeister, de toenmalige nummer 1 en 2 van het fabrieksteam, hielpen hierbij. Evenals testrijders Kenneth Eriksson en Matthias Kahle.

FABIA RS als basis voor FABIA WRC

De FABIA WRC was gebaseerd op de eerste generatie FABIA RS, een sportieve hatchback met vijf deuren en een 130 pk sterke TDI-motor. Voor de homologatie van de rallyauto, moest ŠKODA eerst 2.500 exemplaren van de FABIA RS bouwen. Functionarissen van de FIA hielden vervolgens een drie dagen durende inspectie in Mladá Boleslav, waarna de FABIA WRC op 1 juli 2003 werd gehomologeerd. Nu kon ŠKODA´s nieuwe rallyauto aan de bak.

De motor van de FABIA RS werd verruild voor een indrukwekkende, 300 pk en 600 Nm sterke benzinemotor met vier cilinders, een inhoud van twee liter en een turbocompressor. Alle krachten werden via een sequentiële zesversnellingsbak en drie actieve differentiëlen over alle vier de wielen verdeeld. Om krachtig te kunnen afremmen, kreeg de witgroenrode kanonskogel schijfremmen rondom.

Fun fact: de FABIA RS moest voor de homologatie langer zijn dan vier meter. Daarom kreeg de sportieve hatchback een grotere voorbumper aangemeten.

Colin McRae knokt voor het zilver

De ŠKODA FABIA WRC maakte zijn WRC-debuut tijdens de Rally van Duitsland in 2003. Kort daarna gevolgd door de loodzware Finland Rally. De FABIA WRC had een teleurstellende start, veroorzaakt door problemen met de auto en pech tijdens verschillende klassementsproeven. De eerste successen kwamen later in het seizoen. De bekendste coureurs waren Didier Auriol, Toni Gardemeister, Armin Schwarz en Colin McRae. De Schotse rallylegende knokte voor het zilver tijdens de Rally van Australië, maar werd buiten zijn schuld gediskwalificeerd.

24 stuks van de FABIA WRC

In november 2005 kondigde ŠKODA Motorsport aan te stoppen met het WRC. Het fabrieksteam werd vervangen voor twee privéteams die rallyauto´s en ondersteuning van ŠKODA kregen. Een jonge Jan Kopecký wist in 2006 als vijfde te eindigen tijdens de Rally van Catalonië en flikte dat een jaar later opnieuw in Duitsland. In totaal werden 24 exemplaren van de indrukwekkende FABIA WRC gebouwd.

Lees ook: Grof geschut van ŠKODA: de OCTAVIA WRC uit 1999

Lees hier het volledige artikel

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe