Ga naar inhoud

Koelvloeistofverwarmer


Busje
 Delen

Aanbevolen berichten

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een koelvloeistof of motor verwarmer en zoja hoe bevalt dat? Ik wil even uitleggen wat ik precies bedoel. Dit is een verwarming (eigenlijk een alternatief voor een standverwarming) die je monteert in de verwarmingsleidingen van de kachel in je Skoda. Deze verwarming sluit je via een stekkertje in de gril aan op het electriciteitsnet van je woning. Een half uur voor je vertrekt schakel je deze in en wordt de koelvloeistof verwarmt tot ongeveer 65 graden. Als je dan vertrekt, niet de kabel vergeten uit te trekken, heb je een lekker warme auto en geen beslagen ramen meer. Een goede heb je vanaf zo'n € 100,-- Bij mijn volgende auto (volgend jaar), of dat weer een Skoda wordt weet ik niet, wil ik dit eens proberen, vandaar deze vraag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ken het niet maar om een goed verwarmde wagen te hebben lijkt het me dat dan de ventilator ook moet draaien ?
En hoe doe je dat dan ?
Heb je link van zo'n systeem want ga van uit dat je niet webasco bedoeld ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ventilator lijkt me niet echt nodig, maar als er een waterpomp zou draaien lijkt me wel handig (tegenwoordig zijn er veel blokken met een klein waterpompje voor de nakoeling na een stevige rit, dus prima geschikt voor dit doel). Ik zou wel een extra beveiliging inbouwen, zoals bijvoorbeeld een relais dat bekrachtigd wordt via de netstekker, en de spanning naar de startmotor onderbreekt (dan kun je nooit starten en wegrijden, zolang de stekker er in zit).

Dergelijke systemen worden volgens mij veel gebruikt voor brandweerauto's en ambulances, die vanaf de start direct het gas er op moeten kunnen zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb binnen 500m rijden al warme lucht uit de roosters. Daarbij kies ik altijd een route naar mijn werk waarbij de eerste 5 km 50km/pu is zodat de motor rustig kan opwarmen.

Ik ken het systeem niet, maar het zal ongetwijfeld goed doordacht zijn. Prijs valt erg mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, EdK zei:

Ken het niet maar om een goed verwarmde wagen te hebben lijkt het me dat dan de ventilator ook moet draaien ?
En hoe doe je dat dan ?
Heb je link van zo'n systeem want ga van uit dat je niet webasco bedoeld ?

https://www.google.com/aclk?sa=L&ai=DChcSEwiNwuj2y9P0AhWat3cKHdH1A2wYABALGgJlZg&ae=2&sig=AOD64_1NELgiLj-5yw3zrKxtW5EzsrlVcQ&ctype=5&q=&ved=2ahUKEwj0l972y9P0AhX_iv0HHWsYDJEQ9aACegQIARBl&adurl=

In dit systeem zit ook een ventielatortje dat de koelvloeistof rond pompt.

 

8 uren geleden, VAG-man zei:

Ik heb binnen 500m rijden al warme lucht uit de roosters. Daarbij kies ik altijd een route naar mijn werk waarbij de eerste 5 km 50km/pu is zodat de motor rustig kan opwarmen.

Ik ken het systeem niet, maar het zal ongetwijfeld goed doordacht zijn. Prijs valt erg mee.

Meestal heb ik die mogelijkheid ook. Bij een vroege dienst (5:00 uur beginnen zit ik om 4:15 uur in de auto) is dat geen probleem is niemand op de weg heb je geen last van de zon die je via een gedeeltelijk beslagen voorruit verblind. Bij een dagdienst is dat anders (begin vanaf 8:00 uur) kom eigenlijk meteen op een rustige smalle weg buiten de bebouwde kom, waar dan mensen hun hond uitlaten die je niet of slecht ziet. Rij langzaam dat is dan een voordeel maar de situatie is niet ideaal. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Busje zei:

In dit systeem zit ook een ventielatortje dat de koelvloeistof rond pompt.

Dat heet bij mij een vloeistof pomp hoor !!
Een ventilator die verplaatst bij mij lucht.

Maar goed ik moet dus dagelijks in de kou dan me verlenghaspel uitrollen en in de ochtend in de vrieskou weer oprollen om in een warme auto te stappen ?
Dan zet ik liever een elektrische kachel met fan in de wagen dan dat ik ga zitten knutselen in de koelvloeistofleiding met kans op vervallen van garantie en wat nog meer...

Persoonlijk zou ik er met grote boog omheen lopen..... een te hoog tellsell gehalte

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, EdK zei:

Dat heet bij mij een vloeistof pomp hoor !!
Een ventilator die verplaatst bij mij lucht.

Ondanks dat toch fijn dat we elkaar begrijpen🤣😂🤣😂

Mijn auto staat op de oprit voor de garage, dus dat probleem van een haspel uitrollen en weer oprollen is een stuk kleiner. Zijn maar een paar meters.Doe de loopdeur in de poort open en leg het in de garage.

aangepast door Busje
Aanvulling
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar is niks aan gelogen, mijn Fiat 124 Spider bouwjaar 1979 staat in de garage. Als die buiten moet staan is het binnen de korste keer niks meer. Want die komt uit een tijd dat auto's oploste in water.😂🤣

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe