Ga naar inhoud

Muziekoplossing


Skoody Boo
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb nog een harde schijf liggen waarop ik ooit mijn CD's had ingelezen. Geen MP3, allemaal als wave-file.  Daar doe ik eigenlijk niks meer mee, ik luister vooral met een hoofdtelefoon van Youtube.  Beetje zonde eigenlijk. 

Ik zat te denken om via Marktplaats wat outdated Hifi onderdelen te kopen: een oude Marantz versterker met twee B&W zuiltjes, een DAC, een fanloze laptop, en een USB-verlengsnoer om de herrie van die schijf een eind uit de buurt te houden.  Je bent makkelijk onder de duizend euro klaar, en als je oren meer dan 40 jaar meegaan is volgens mij de Hifi van 20 jaar geleden meer dan goed genoeg.  

Maar misschien zijn er handiger oplossingen?   Ik ben misschien een beeeeetje in het Winamp-tijdperk blijven steken.  Toch zie ik nog niet een oplossing die het gemak van Spotify met 44,1 kHz kwaliteit combineert.  

 

 

 

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn CD's staan allemaal op de harde schijf van mijn laptop. In de keuken en woonkamer staat een wifi-speaker voor internetradio en mijn eigen muziek. Bluetooth ook mogelijk, Spotify ook. Geen top-geluid, maar dat vind ik allang niet meer zo belangrijk.

aangepast door CaseyBasey
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 300 Gb aan mp3's op een harde schijf staan; verder Apple bibliotheek met wat nieuwere dingen en een aantal mp3 spelers voor hardlopen en in de auto. Top geluid vind ik ook niet meer zo belangrijk. Geldt eigenlijk voor veel dingen met het vorderen der jaren. Soort onthechtingsproces denk ik. Niet onprettig. 

aangepast door Rosinfield
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn oren zijn lang zo goed niet meer als een paar decennia terug, dus of ik het belangrijk vind of niet: ik hoor gewoon veel minder de verschillen.

@Skoody Boo De clou bij een goede CD-speler is de DAC, al vaker gezien dat mensen bekende dure merken spelers aanschaffen (zoals bijv. Denon), maar niet kijken naar de specs en ook niet goed luisteren. Denon gebruikte vroeger de standaard Philips DAC, ik had toendertijd de topspeler van Philips, maar daar zat een andere DAC in, en zeker op beschadigde CD's maakte dat een wereld van verschil (ik leende in die tijd wel eens CD's in de bibliotheek of van een DJ/discotheek om een eigen digitaal bestand te maken).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was al een beetje opgeschoven naar recente versterker met wat oudere speakers. 

https://www.hifiklubben.nl/denon-pma-1600ne-geintegreerde-versterker/denpma1600neps/ 

Ik ga zeker luisteren voor ik iets koop, maar je kan natuurlijk niet alles luisteren voor je een keuze maakt, dus je zult toch op een andere manier een beetje moeten trechteren om tot een keuze te komen. 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ter info: bij mijn weten maakt Denon helemaal niets zelf, maar laten ze apparatuur bij bekende fabrikanten maken volgens hun eigen specificatie. Dat betekent dus dat je niet dezelfde apparatuur (technisch gezien) ook onder een andere merknaam ziet, maar wel dat alle gebruikte componenten (met uitzondering van de behuizing) ook bij andere merken gebruikt wordt. Luisteren en selecteren op de specificaties (er vanuit gaand dat die redelijk kloppen) zijn de enige echt belangrijke criteria (naast de prijs), maar in die wereld zijn er ook legio hardnekkige fabels over zaken die de kwaliteit sterk zouden verbeteren. Een paar van die fabels zijn bijvoorbeeld dat gouden connectoren veel beter zijn, of dat dikkere kabels per definitie beter zijn. In werkelijkheid zijn alle soldeerverbindingen naar dat goudlaagje op die connector veel bepalender dan dat goudlaagje, en als je polsdikke speakerkabels gebruikt, krijg je geen scherp signaal meer naar de speakers omdat het verloren gaat in de massa van de kabel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat Denon niet alles zelf maakt lijkt mij helemaal niets mis mee.  

Ik was niet van plan veel euro's te knoeien aan esoterie. 

Specificaties zeggen ook niet zo veel. Ik weet wel dat ik vloerstaande speakers wil, en dat ze goed lage frequenties aan moeten kunnen.  Voor de rest is het luisteren. Maar ja, het is ook weer niet zo dat ik een paar weken de tijd heb om iets uit te zoeken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

What Hi-Fi vind ik altijd een handig hulpmiddel om een keuze te maken.

What Hi-Fi? | Tech news and reviews (whathifi.com)

 

Je kan zelf je budget invullen en kijken wat daar goed uit de test komen (onafhankelijkheid kunnen we over twisten).

 

Zelf heb ik 22 jaar lang een kneiter van een Denon versterker gehad met 2 sterke ringkern transformators erin, een mooie 5.1 set erbij van Acoustic Energy en een dijk van een Rell woofer en een Pro-Ject draaitafel. Ben afgestapt van de 5.1 opstelling, maar de Acoustic Energy zuilen en de Rell woofer en de draaitafel staan na 25 jaar nog steeds.

Versterker staat nu al weer een paar jaar bij mijn schoonvader en speelt nog steeds en mijn huidige (veel goedkopere) Denon versterker met draadloos streaming en HEOS is wederom een genot om naar te luisteren.

Wil ik terug in de tijd dan zet ik een mooie lp op op de Pro-Ject platenspeler die ook al 25 jaar naar volle tevredenheid zijn werk doet. 

Toen ik 25 jaar geleden het huis uit ging was het een rib uit mijn lijf, maar ik heb er nu nog steeds plezier van en no way dat er ooit van die Sonos meuk mijn huis in komt.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, NakHarry zei:

... en no way dat er ooit van die Sonos meuk mijn huis in komt.

Dat klinkt meer als een oordeel over het concept dan over de kwaliteit. 

Ik hoorde pas de Sonos Arc en vond dat zeker niet verkeerd zo op het eerste gehoor. Waarbij een soundbar natuurlijk niet te vergelijken is met een volwaardige set luidsprekers 😉

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-12-2021 om 10:53, EdK zei:

Mocht je ook nog een platenspeler zoeken, deze toko heeft nog een leuk spelertje staan voor weinig

https://hifi.nl/tweedehands/10053966/Pluto-platenspeler.html

 

Haha, tja, dat is precies waar ik bij weg wil blijven. 😉

11 uren geleden, MarcoO2 zei:

Dat klinkt meer als een oordeel over het concept dan over de kwaliteit. 

Ik hoorde pas de Sonos Arc en vond dat zeker niet verkeerd zo op het eerste gehoor. Waarbij een soundbar natuurlijk niet te vergelijken is met een volwaardige set luidsprekers 😉

"Sonos meuk" behelst meer dan alleen soundbars natuurlijk, maar het probleem van een soundbar alleen als concept is dat het nou juist de kwaliteit geweld aan doet, namelijk, de kwaliteit van de dieptewerking.  

Op 5-12-2021 om 14:08, NakHarry zei:

What Hi-Fi vind ik altijd een handig hulpmiddel om een keuze te maken.

What Hi-Fi? | Tech news and reviews (whathifi.com)

 

Je kan zelf je budget invullen en kijken wat daar goed uit de test komen (onafhankelijkheid kunnen we over twisten).

 

Zelf heb ik 22 jaar lang een kneiter van een Denon versterker gehad met 2 sterke ringkern transformators erin, een mooie 5.1 set erbij van Acoustic Energy en een dijk van een Rell woofer en een Pro-Ject draaitafel. Ben afgestapt van de 5.1 opstelling, maar de Acoustic Energy zuilen en de Rell woofer en de draaitafel staan na 25 jaar nog steeds.

Versterker staat nu al weer een paar jaar bij mijn schoonvader en speelt nog steeds en mijn huidige (veel goedkopere) Denon versterker met draadloos streaming en HEOS is wederom een genot om naar te luisteren.

 

O, dat is wel een leuke site.  

Geen surround voor mij, gewoon stereo is prima. 

Wat is HEOS?  Een Spotify, maar dan goed? Of stream je binnenshuis van een locale bron? 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 7-12-2021 om 01:20, Skoody Boo zei:

 

Wat is HEOS?  Een Spotify, maar dan goed? Of stream je binnenshuis van een locale bron? 

 

Steamingmodule van Denon en de aansturing van hun draadloze speakers heet HEOS inderdaad. Plat gezegd de Sonos van Denon. Ik vind alleen de persoonlijk de aansluitmogelijkheden van Sonos erg beperkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-12-2021 om 08:07, MarcoO2 zei:

Dat snap ik 😄 Het mooie van de huidige generatie soundsbars is dat ze juist dat probleem oppakken. De Sonos heeft een heel goed werkende Dolby Atmos, en stelt zichzelf in op basis van de ruimte waar je 'm plaatst. Dat levert zulke goede resultaten op dat regelmatig de conclusie is dat de sub en de rearspeakers niet nodig zijn. 

Dat een sub niet nodig is geloof ik graag. De vorm van het ding is één en al sub. Ik heb alleen het idee dat de afstand tussen links en rechts niet groot genoeg is, behalve als je dichterbij gaat zitten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe