Jump to content

Nederland heeft nu meer snellaadpalen dan snelwegkilometers


Recommended Posts

rssImage-1926feee0dc2bf1b832875a07f5eb89a.jpeg

Elektrisch rijden en opladen gaan hand in hand. Volgens de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland staan er in Nederland 78.279 publieke laadpunten en 2.524 snellaadpunten. Onder die eerst groep vallen de laadpalen in woonwijken en de wallboxen bij supermarkten en hotels. Snelladen doe je onderweg bij een van de 2.524 snelladers. Een interessant aantal, want Nederland heeft 2.474 kilometer autosnelweg. Dat komt neer op ruim één snellaadstation per kilometer.

Bewaar deze informatie in je hersenmap gelabeld ´leuke wist-je-datjes´ en gebruik het om EV-rijders en EV-nieuwsgierigen een oppepper te geven: we gaan de goede kant op! Gelukkig staat er niet daadwerkelijk één snellaadstation per kilometer, maar zijn ze handig verzameld in groepen bij tankstations en afritten. Let er maar eens op: ze staan overal.

De ENYAQ iV is de populairste ŠKODA van Nederland

Over leuke weetjes gesproken: in Nederland is 1 op de 50 auto´s volledig elektrisch. Dat lijkt weinig, maar de auto´s met een verbrandingsmotor hebben dan ook een voorsprong van ruim honderd jaar. ŠKODA bouwt al auto´s sinds 1906, het begon met de Laurin & Klement Voiturette A. Ter vergelijking: de volledig elektrische ENYAQ iV is hier nog maar net, hij arriveerde afgelopen april in Nederland… In die korte tijd is de elektrische SUV uitgegroeid tot de populairste ŠKODA van Nederland, op de voet gevolgd door de nieuwe OCTAVIA. Bovendien werd de ENYAQ iV uitgeroepen tot ‘Beste Nieuwkomer’ in de Zakenauto van het Jaar-verkiezing.

Je krijgt een veel beter beeld van het succes van de EV, door naar de cijfers van 2021 te kijken. Maar liefst 13,4 procent van alle nieuwe auto´s (of 1 op 7,5) is volledig elektrisch. Dat is zonder alle semi-elektrische modellen, zoals plug-in hybrides als de OCTAVIA iV en SUPERB iV. Diesels worden Nederland nog maar amper verkocht.

Tips en trucs voor snelladen

Ben je één de ruim 4.000 Nederlanders die in een nieuwe ENYAQ iV rijdt, en wil je meer weten over snelladen? Lees het bericht over de voordelen van snelladen met 50, 100 of 125 kW. Dan leer je wat die getallen betekenen en waarom het zonde van je tijd is om te snelladen tot 100 procent.

Voor beginnende EV-rijders hebben we ook vier video´s gemaakt. Die leren je slim om te gaan met de actieradius en tonen hoe je het enorme multimediascherm precies naar jouw smaak kunt inrichten. Geen tijd om video´s te kijken? Download onze brochure over elektrisch rijden.

Subsidie voor elektrische auto´s komt terug

Veruit de meeste EV´s in Nederland worden zakelijk gereden. Maar sinds particuliere kopers aanschafsubsidie kunnen krijgen, is het aantal particuliere EV-rijders snel gegroeid. In januari 2022 komt de subsidie weer terug: je krijgt 3.350 euro voor een nieuwe elektrische auto en 2.000 euro voor een occasion. Bij zowel koop als private lease. Wanneer het zover is, lees je er alles over op onze elektrisch rijden pagina.

Let op als je jouw ideale ENYAQ iV gaat samenstellen: om recht te hebben op de subsidie, mag de auto maximaal 45.000 euro kosten. Een ENYAQ iV 60 met een paar opties voldoet daar nét aan. Je gaat onze elektrische SUV hoe dan ook nog veel vaker tegenkomen, op de snelweg én bij de snellader.

Lees ook: Simply Clever! Zo komt de ENYAQ iV verder op een volle accu

Lees hier het volledige artikel

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe