Ga naar inhoud

Herfst-feitje: dit was de eerste ŠKODA met een regensensor


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-4b1ed5f7c61f6ccd4a457556e6c50bc5.jpeg

De regensensor is geen eenmansshow. Hij zit samen met andere sensoren in een module achter de voorruit, keurig buiten het zicht van de bestuurder gehouden door de binnenspiegel. Een laag van gel zorgt voor een perfect contact met de voorruit en beschermt de sensoren tegen stofdeeltjes. Als de voorruit ooit vervangen moet worden, dan plaatst de ŠKODA-dealer de bestaande module terug met een nieuwe laag gel.

Zo werkt een regensensor

De regensensor meet de hoeveelheid water op de voorruit en in de herfst en winter heeft hij de meeste eer van zijn werk. De techniek werkt met infraroodlicht: wanneer water over de voorruit stroomt, is dat af te lezen aan de veranderende lichtinval. Deze informatie wordt naar de centrale regelcomputer gestuurd, die het bevel geeft om de ruitenwissermotor te activeren.

Als je de sensor, de computer en de ruitenwissers hun gang wilt laten gaan, zet je de verlichting van jouw ŠKODA op AUTO en de ruitenwissers op INT (de volgorde is: 1x, OFF, INT, LOW, HIGH). Je kunt de gevoeligheid van de sensor aanpassen met de kleine schakelaar aan de bovenkant van de hendel. Hij heeft vier standen: een kleine druppel betekent een lage gevoeligheid, een grote druppel betekent… je begrijpt het wel.

De ruitenwissers gaan trouwens niet direct sneller bewegen, zodra je de gevoeligheid van de regensensor opschroeft. ŠKODA’s ruitenwisserexpert Pavel Švejdar legt uit hoe dat komt: “Zodra je de gevoeligheid van de sensor verandert, gaat de regelcomputer andere keuzes maken. Vervolgens wacht hij eerst af hoeveel water er op de voorruit valt, laat daar nieuwe berekeningen op los en past dan de frequentie van de wissers aan. Daar gaat wat tijd overheen.” En voor wie het zich afvraagt: ja, ŠKODA heeft zijn eigen ruitenwisserexpert. Toch eens bij Personeelszaken vragen of er ook een Hoofd Ventieldopjes in dienst is.

Andere sensoren in jouw ŠKODA

De regensensor staat er zoals gezegd niet alleen voor, hij werkt samen met een lichtsensor en een vochtmeter. Wat de lichtsensor doet, hebben we eerder belicht in een artikel over automatische verlichting. De vochtmeter is pienter, want hij meet de luchtvochtigheid in de auto, de intensiteit van het zonlicht, en de temperatuur aan de binnenkant van de voorruit. De centrale regeleenheid verwerkt die gegevens en stuurt de klimaatregeling aan. De sensor signaleert zelfs op welke kant van de auto de zon schijnt en maakt airco-aanpassingen voor de rechter- en linkerkant van het interieur.

Er zijn ook situaties waarin de sensoren samenwerken. Als het begint te regenen, schakelt de auto over van dagrijverlichting naar dimlicht. Ook werkt de Coming Home-functie alleen in het donker, met dank aan de lichtsensor. En door de lichtomstandigheden over een bepaalde afstand te meten, weet de auto of hij in een tunnel rijdt en past de verlichting daarop aan.

De eerste ŠKODA met een regensensor

De geschiedenis van de regensensor begint in de jaren 50 in de Verenigde Staten. De eerste regensensor werd geïnstalleerd in de Buick LeSabre, een studiemodel uit 1951. In 1956 konden kopers van de Chevrolet Bel Air de regensensor aanvinken op de optielijst en in 1958 speelden ontwerpers van Cadillac met het idee om de elektromotoren voor het dak en de ramen van een cabriolet aan te sturen met een regensensor. Door de jaren heen kregen steeds meer luxewagens zo'n sensor. De techniek kwam ook naar betaalbare auto’s. Het eerste model van ŠKODA met een regensensor was de SUPERB uit 2001.

Lees ook: In welke landen zijn veiligheidsvesten verplicht?

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe