Ga naar inhoud

ENYAQ iV: de voordelen van snelladen met 50, 100 of 125 kW


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-4bf3a441748b7661f23d3f524039b835.jpeg

Snelladen is een prachtige uitvinding. Het geeft mensen met een elektrische auto de vrijheid om kriskras door Europa te rijden. Raakt de accu leeg, dan stoppen ze bij een snellaadstation en na een poosje wachten zit de batterij vol en gaan ze weer verder. 

Snelladen voor beginners

Hoe vlot het snelladen gaat, hangt af van twee dingen: de elektrische auto én de laadpaal. Het laagste laadvermogen van die twee is de bottleneck. Zo ontvang je bij een standaard snellaadpaal van 50 kW nooit meer dan 50 kW. Minder kan wel, als jouw EV bijvoorbeeld 40 kW ondersteunt. Bij de ENYAQ iV liggen de waardes mooi op één lijn, want hij wordt standaard geleverd met een laadvermogen van 50 kW. Dit is trouwens de norm voor betaalbare elektrische auto´s.

De techniek staat echter niet stil en ŠKODA werkt samen met Ionity om langs de belangrijkste snelwegen van Europa steeds meer laadstations van 350 kW te bouwen. Die zijn toekomstbestendig, want de eerste personenauto die kan opladen met 350 kW moet nog op de weg verschijnen.

Weet dat het tijdens snelladen gebruikelijk is om bij een laadstatus van 80 procent de kabel los te koppelen en weer te gaan rijden. Die laatste 20 procent zou te lang duren, aangezien de auto de stroomtoevoer bij circa 80 procent stap voor stap terugschroeft tot nog maar een paar kilowatt. In plaats van daarop te wachten, kun je beter vertrekken en na een lang stuk rijden weer van het volledige laadvermogen en een welverdiende pauze genieten.

 

Zo lang duurt snelladen met 50 kW

Hoe lang je moet wachten, hangt af van de accucapaciteit en de laadsnelheid. De iV 60 heeft een capaciteit van 58 kWh en de iV 80 levert zelfs 77 kWh. Laad je het pakket op tot 80 procent met de standaard 50 kW-snellader, dan duurt dat met de ENYAQ iV 60 ongeveer een uur (57 tot 62 minuten) en 74 tot 79 minuten met de iV 80.

Kortom, met de 50 kW-techniek is van echt snelladen eigenlijk geen sprake. Dat is niet erg wanneer je alle tijd van de wereld hebt, of weinig denkt te gaan snelladen omdat je thuis een laadpaal of wallbox hebt en je met een volle accu ver genoeg komt. Het alternatief is een ENYAQ iV bestellen met een hoger laadvermogen.

Zo lang duurt snelladen met 100 of 125 kW

Tegen meerprijs kan de iV 60 snelladen met 100 kW en de iV 80 ondersteunt optioneel 125 kW. Een iV 60 met 100 kW gaat van 10 tot 80 procent in ongeveer 35 minuten en de iV 80 met 125 kW doet er pak ´m beet 38 minuten over.

Hoe lang je precies moet wachten, kan per laadbeurt verschillen. De temperatuur van het accupakket speelt een belangrijke rol, maar je kunt ook net een laadstation treffen dat zijn dag niet heeft.

Conclusie: 25 tot 40 minuten besparen

De conclusie is simpel. ŠKODA-rijders die met hun nieuwe ENYAQ iV lange ritten gaan maken, doen er slim aan om de oplaadmogelijkheid van 100 of 125 kW te bestellen. Dat kan per laadbeurt zomaar 25 tot 40 minuten wachttijd schelen.

Lees ook: Simply Clever! Zo komt de ENYAQ iV verder op een volle accu

De genoemde laadtijden komen van skoda.nl en skoda.de

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig! Ik begon me al zorgen te maken waar wederom een nieuwswaardig en interessant persbericht bleef van ons Franse Skodameisje.

 

Dank hiervoor! Nu kan ik de rest van de week met een gerust hart weer aan. Wetende dat deze essentiële informatie wereldkundig is gemaakt! Nooit geweten hoe een Skoda-EV zo'n tijdsbesparing zou kunnen opleveren. Onzettend gaaf dit.

Ga zo door met deze fantastische berichten. 😇

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, CaseyBasey zei:

al dat geleuter van het Skodameisje

Geleuter?

Nou moe; het is waarlijke en essentiële info hoor! Belangrijk om op de hoogte te blijven van deze waardevolle uitingen van deze Skoda dame.

Alea iacta est  De woordfrutsels van deze Franse dame zijn nu eenmaal een gegeven feit en zullen ons tot in lengte van dagen verblijden als de hersenspinsels uit de krochten van dit skodaforum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-10-2021 om 11:16, Captain Hook zei:

Ga zo door met deze fantastische berichten. 😇

Jouw wens is al vervuld, het contract is vorige week verlengd met Ons Skoda Nieuwsmeisje!

Op 20-10-2021 om 12:01, CaseyBasey zei:

Dat je al dat geleuter van het Skodameisje überhaupt leest.

@Captain Hookheeft blijkbaar tijd zat om deze berichten te lezen?

Op 20-10-2021 om 12:19, Captain Hook zei:

Geleuter?

Nou moe; het is waarlijke en essentiële info hoor! Belangrijk om op de hoogte te blijven van deze waardevolle uitingen van deze Skoda dame.

Alea iacta est  De woordfrutsels van deze Franse dame zijn nu eenmaal een gegeven feit en zullen ons tot in lengte van dagen verblijden als de hersenspinsels uit de krochten van dit skodaforum.

Klopt, het is waarlijke en essentiële info. De meeste mensen die zich nu aan het voorbereiden op een EV weten dit soort info nog helemaal niet mbt snelladen etc. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Wasmachineman zei:

Klopt, het is waarlijke en essentiële info. De meeste mensen die zich nu aan het voorbereiden op een EV weten dit soort info nog helemaal niet mbt snelladen etc

Wat een fantastische melding. Nu kunnen wij, de domme en simpele consument, notie nemen van deze waardevolle informatie.

2 uren geleden, Wasmachineman zei:

Jouw wens is al vervuld, het contract is vorige week verlengd met Ons Skoda Nieuwsmeisje!

Oh, gelukkig maar. Ik dacht even dat we verschoond zouden blijven van de Skoda proza van deze Franse schone.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pffff stelletje kinderen !!

Zeuren om een blond meiske !
Als je je ergert aan dat topic dan begrijp ik niet dat je het uberhaupt leest !
Want ik word nu zo langzamerhand beetje misselijk van elke keer die steken onder water of opmerkingen over het skodameisje....

De ene keer dan zie ik er wel een interessant bericht tussen staan en lees ik het, en de andere keer dan boeit het bericht me niet en sla ik het over.
Maar ik ga jullie daar niet mee storen wat ik wel en niet boeiend vind van haar....
Meest boeiende aan haar zien we niet.......


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het het een fantaaaaaastisch topic. Heerlijk al die zinnige, eerlijke en informatieve meldingen van het Franse Skodameisje.

Het 'meisje' weet niet eens dat ze hier voor gebruikt wordt... 🤐

Gebruik niet van die kinderachtige schuilnamen en zeg gewoon dat je een persbericht van Skoda doorlinkt.

 

Waar ik misselijk van wordt is al die zogenaamde objectieve informatie die totaal niet objectief is. Ik kan niet wachten tot de volgend lading aan marketing prietpraat over ons uitgestort wordt. Waarom kan het nou niet eens zonder al dat soort blabla?

Dat zou het geheel heel wat 'echter' en oprechter maken. Want zeg nou zelf, de (kwalitatieve) activiteiten alhier zijn toch wel aardig in mineur.

Of mag daar ook al geen kritiek op geleverd worden? En mot alles pc zijn anno nu? 🤑Nou suk6 dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erik je valt in herhaling met je opmerkingen
Die heb je allang laten merken en worden gewoon vervelend !
Niet voor mij want ik ken je al wat langer en weet hoe je bent ...
Dus tsja verwacht niet anders dan dit soort opmerkingen van je..

Maar doe eens volwassen en leer er is eens op bepaald moment mee te stoppen !!
Zoals gezegd, als je je ergert eraan dan gewoon niet meer bezoeken dat deel van het forum....
Er zijn genoeg andere mensen die bepaalde berichten hier van onze franse superster wel leuk vinden en een ieder weet dat het doorgelinkte berichten zijn.
Ikzelf krijg die berichten rechtstreeks van Skoda.CZ gemaild

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe