Ga naar inhoud

Storing Koel ventilator


PvdK
 Delen

Aanbevolen berichten

Storing: Koelventilator gaat spontaan draaien
bij koude, stlistaande en afgesloten auto.
In sommige gevallen draait ventilator tot
accu leeg is. Gebeurt vaak 's-nachts.....
Geen storingen gevonden in geheugen.
Vermoeden: Ventilator defect.
typeplaatje: 1K0 121 203 AH / 1K0 959 455 FB
Stekkerverbinding van ventilator is OK

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is?

Paul
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, PvdK zei:

Vermoeden: Ventilator defect.
Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is?

Paul
 

Eigenlijk geef je zelf een antwoord
Maar ventilator lijkt me juist te moeten draaien en dat doet hij en dus zou die heel zijn
Alleen word de ventilator door een thermostaat ( voeler ) aangestuurd lijkt me, dus dan zou die de eerste boosdoener moeten zijn.
Maar waar die zit ??

Je zou eens kunnen kijken in download van forum
Daar zijn wat manuals te downloaden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat was ook mijn eerste gedachte, de temp. sensor. Maar de tijdens de test aan de computer bleek dat er geen foutmelding was mbt tot deze voeler en dat deze goed werkt. De sturing voor de ventilator zit in de behuizing van de ventilatormotor (2 dikke voedings kabels en 2 dunne stuurkabels gaan er in). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Etka   https://ifinterface.com/page/page3.php?langid=1

Naar carprog2 gaan en dan volkswagen veranderen naar Skoda en dan je wagen uitzoeken.
Met deze vi
ew bijvoorbeeld zie je dat de fan alleen aansluitkabel heeft, ergens word deze kabel door een voeler (sensor) aangestuurd en die moet mijn inziens defect zijn
Als fans draaien dan is er aan de fan (motor) niets defect en zit het in de aansturing
En misschien word het wel direct aangestuurd en niet via de BC, en is dat de reen dan ook dat je geen storingsmelding uitleest....😎

fan.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij komt dit probleem vaker voor, ook bij andere merken van het Vagconcern. Volgens mij heb ik hier ook wel eens over gelezen, ik dacht op het Seatforum (Seat-online.nl), en als ik het me goed herinner zat de fout vaak in een schakelaar die de ventilator aanstuurt. Het kan zijn dat een schakelaar/relais de ventilator aanstuurt, omdat volgens het signaal dat de schakelaar/relais krijgt, de airco aanstaat. Ik denk dus dat je in het elektrisch schema voor de fans moet gaan zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden, Cordoba zei:

Ik denk dus dat je in het elektrisch schema voor de fans moet gaan zoeken.

Ik dacht die ook te hebben, en hier ook geplaatst had in de download maar kan niets vinden.
Zal me laptop / PC nog eens doorzoeken of ik wat kan vinden

https://workshop-manuals.com/skoda/yeti/brake_systems/technical_data/brakes/

Kijk eens op deze site of je iets kunt vinden !?

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, EdK zei:

Ik dacht die ook te hebben, en hier ook geplaatst had in de download maar kan niets vinden.
Zal me laptop / PC nog eens doorzoeken of ik wat kan vinden

https://workshop-manuals.com/skoda/yeti/brake_systems/technical_data/brakes/

Kijk eens op deze site of je iets kunt vinden !?

Kan helaas niet bij het elektrisch schema komen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de link, maakt e.e.a. wel duidelijk. Er zijn 2 temp. sensoren, 1 op het motorblok en 1 in de retourslang van de radiateur.

Wat echter erg vreemd is, nadat ik de stekkerverbinding van de ventilator los heb gehad ter controle van de verbinding, is het probleem niet meer opgetreden.... Reset?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, PvdK zei:

Reset?

Ga je haast denken...
Maar met loshalen stekker beweeg je ook je bedrading en zou zo maar kunnen dat er misschien rottigheid in die bedrading zit !?
Denk aan breuk of beschadiging oid en door dat je bedrading hebt bewogen dat deze verdraaid is bijvoorbeeld en bv geen contact met massa meer maakt.
Want zoals je bij forum.nl zegt dat je geen corrosie in stekker vond / zag

Maar goed je batterij loopt niet meer leeg, de buren worden niet wakker van een op hol geslagen fan dus even aankijken zou ik zeggen.
Komt het terug dan toch eens kijken naar de staat van de kabelboom rondom de stekker die je hebt losgenomen.
Gaat toch denken dat er daar iets zit / zat of heeft gezeten

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe