Ga naar inhoud

Verschil hardware Fabia 3 1.2 90&110 pk?


FabiaMK3
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo allen,

Mijn naam is Tom, ik ben nieuw op dit forum, maar loop al een tijdje met een vraag.

Ik ben de trotse eigenaar van een Fabia 3 combi, heerlijke uitvoering met een prima motor. Voorheen heb ik een sportieve golf 6 gereden en een Alfa Romeo 159 met 200 pk (en nog wat andere auto's) en nu ben ik vanwege de "verstandige keuze" bij m'n fabia aanbeland. Afgelopen weekend heb ik 'm op Eibach veren gezet en deze zaterdag komen er een stel leuke 18 inch BBS'jes onder, om het geheel net even iets sportiever over te laten komen.

Ik heb wat rondgezocht naar chiptuning voor de motor van m'n fabia, waar ik overigens ontzettend over te spreken ben (ca. 55k km ervaring nu met deze auto). Over het algemeen bieden tuners een vermogens toename van 90 naar 140 pk aan. Dit zou dan mogelijk zijn doordat de 90 en 110 pk varianten van mij fabia praktisch dezelfde motor hebben, alleen hebben ze een verschillende mapping. 

Nu in mijn vraag: zit er ergens in het geheel een afwijking tussen de 90 en 110 pk uitvoering van een Fabia Combi 3? Denk hierbij aan aandrijfassen oid. Mijn 159 is toentertijd getuned bij de allerbeste alfa tuner, maar trok alsnog z'n aandrijfassen kapot. Dit is iets waar ik ontzettend waakzaam door ben geworden. Het lijkt mij heerlijk om m'n 1033 kg wegende fabia met 140 pk over de snelweg te kunnen sturen, maar absoluut niet ten koste van de auto zelf. Oftwel: is een dergelijke tuning verantwoord met de hardware van m'n Fabia?

Een forum als deze lijkt mij de beste manier om aan een antwoord op mijn vraag te komen, ik hoop dat er hier iemand is die mij kan helpen.

 

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst welk blok heb je? (3 cilinder 1.0 of 4-cilinder 1.2)

In elk geval bij de handbak, geldt dat de 90 pk een 5-bak heeft en de 110 pk een 6-bak, en dan heb je de verschillen volgens mij wel zo'n beetje gehad.

@EdK Heeft zijn 1.0 een fabrieksupdate laten geven bij Vagtechniek (één van de gerenommeerde tuners voor de VAG-groep), en bij mijn 1.2 is ongeveer hetzelfde gebeurd. Deze 'fabrieksupdate' houdt in dat de motorsoftware vervangen wordt door die van een ander VAG-model met exact dezelfde motor maar met (af-fabriek) meer vermogen.

Dat betekent grofweg 20% meer koppel en ongeveer 20 pk extra. In mijn geval (1.2 TSI) is dat de fabriekssoftware uit een Polo, loopt het koppel tot 1500 rpm gelijk maar bij de Fabia was dat het max. koppel over een groot toerenbereik. Bij de Polo loopt het koppel nog op tot 1800 rpm en bereikt daar het maximum en houdt dat over een groot toerenbereik zo. Gevolg is dat de auto veel prettiger en alerter reageert, nog steeds geen stenen uit de straat, maar een heel stuk vlotter. Je kunt natuurlijk ook voor echte tuning kiezen, en dan kun je nog een heel stuk verder in vermogen.

Tuners met een goede reputatie voor de VAG-groep zijn: Vagtechniek in Nuenen, JD Engineering in Lochem, TVS in Varsseveld, Hartog in Alkmaar en VVT in Marum zijn wel de belangrijkste.

 

Edit: gezien de 1033 kg heb je een 1.2tsi blok in een Fabia Combi?

aangepast door Cordoba
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je hem laat behandelen bij één van de door @Cordoba genoemde bedrijven, kun je zonder enig probleem naar 140 pk gaan. Ik heb 2 Fabia's (1.2 en 1.0) en een Yeti daar laten doen (Vag Techniek en JD) zonder enig probleem. Uiteraard hangt het er helemaal vanaf hoe je de motor behandelt. Er zit een flinke marge in die deze tuners op veilige wijze benutten. Ook wanneer men nooit netjes warm rijdt en/of voortdurend plankt, moet de zaak een tijd heel blijven, met het oog op garantieclaims. Maar wanneer je altijd de motor eerst rustig warm rijdt en het vermogen niet constant aanspreekt, is er geen reden tot zorg. Bedenk ook dat de genoemde bedrijven jaarlijks de nodige soortgelijke auto's tunen. Wanneer je op hun Facebook pagina's de betreffende auto's (dus ook Ibiza's en Polo's met dezelfde specs)  invult in het zoekveld, zul je voorbeelden vinden. 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi allen,

Bedankt voor de snelle reacties al zeg! Dat had ik niet verwacht. 

Het gaat inderdaad om een 1.2 4-cil, ik had even iets completer kunnen zijn in m'n uitleg... 

Ik ga nog maar eens even zoeken naar ervaring na tuning met de 5-bak uit m'n fabia en als daar geen alarmerende geluiden over te vinden zijn dan ga ik de gok denk ik toch maar gewoon wagen. M'n voorkeur gaat uit naar JD, goed om te horen dat zij ook een goede reputatie hebben! 

 

Nogmaals bedankt voor jullie reacties! 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf de 1,0 TSI in de Fabia 3 combi
En eigenlijk binnen de eerste 1000Km meteen de fabrieks software van Vag Techniek erin laten zetten.
Dit is bij de 1.0 ook gewoon de VW Polo software die men heeft overgezet in de Fabia.
En hierdoor rijd de wagen in zijn geheel gewoon een stuk soepeler
Maar zoals met alles ,het went zo snel dit extra vermogen dat het als gewoon word ervaren naderhand.

En mijn Fabia3 combi is hierdoor nu echt geen racemonster geworden, maar een fijner rijdende wagen met wat meer vermogen om normaal te kunnen invoegen, soepeler optrekken en dat soort dingen
Tov de fabia met 110Pk heb ik achter alleen nog wel trommelremmen maar dit heeft zeker geen nadelig effect op de paar PK meer.
En verder na ruim 55K aan kilometers geen problemen motorisch gehad verder
En een stuk goedkoper dan een stage 1 tuning

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, EdK zei:


En een stuk goedkoper dan een stage 1 tuning

Uiteraard. En idd, alles went. Ik ging van die 110 naar 140 en dat reed nog weer een stukje lekkerder, maar ook dat wende. Zelfs aan mijn huidige vermogen ben ik inmiddels gewend. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe