Ga naar inhoud

Wil jij sierstrips van suikerbiet in jouw ŠKODA?


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-dc42e1d1374afe9849d29c250b319fe2.png

ŠKODA maakt nieuwe auto’s alsmaar ‘groener’ en dat gaat veel verder dan alleen het brandstofverbruik terugdringen. Duurzaamheid begint al in de fabriek: de CO2 die tijdens het bouwen van een auto vrijkomt, werd in acht jaar tijd met 60 procent teruggebracht. Zo is ŠKODA’s nieuwe lakstraat een van de milieuvriendelijkste van Europa. Een ander vakgebied waarop ŠKODA duurzame stappen zet, is op het vlak van materiaalgebruik.

Kijk bijvoorbeeld naar het Lodge-interieur van de ŠKODA ENYAQ iV: de stoelbekleding bestaat voor 70 procent uit gerecyclede petflessen, de rest is wol dat aan strenge milieu-eisen voldoet. Het resultaat is een uniek aanvoelende en heerlijk zittende stoel. Kies je voor de lederen bekleding van het EcoSuite-interieur? Dan is het fijn om te weten dat de fabrikant voor het looien geen chemicaliën heeft gebruikt, maar een extract van olijfboombladeren.

Dashboard met een vleugje suikerbiet

Het volgende eco-materiaal waar ŠKODA aan werkt, is pulp van suikerbieten. Met een speciaal proces wordt het veranderd in sierstrips voor het interieur. Voor deze methode is inmiddels een patent ingediend. De grondstoffen hoeven niet van ver te komen: het groeit op tien minuten rijden van het hoofdkantoor in Mladá Boleslav. Dit is houdt de CO2-voetafdruk klein.

Prachtriet (een soort siergras) is een ander duurzaam materiaal waarmee ŠKODA werkt. De vezels worden verwerkt tot deurbekleding.

ŠKODA zet de zaag in een OCTAVIA

ŠKODA test zijn milieuvriendelijke materiaal in een speciaal voor dit doel gebouwde OCTAVIA. De deurpanelen zijn bekleed met stof op basis van prachtriet en de sierstrips van suikerbietenpulp op de portieren en het dashboard fleuren het interieur op.

De vloer en de zijkant van de demonstratie-auto zijn verwijderd, zodat de ontwerpers en ingenieurs het interieur vanuit alle hoeken kunnen bekijken. Ze laten de uitstraling van de eco-onderdelen op zich inwerken, laten hun vingers eroverheen glijden en testen de pasvorm. Het doel mag duidelijk zijn: een duurzaam materiaal vinden dat geschikt is voor gebruik in serieproductiemodellen.

Wist je trouwens dat er in Nederland relatief veel suikerbieten worden geteeld? Zelfs nog meer dan in ŠKODA’s thuisland Tsjechië? Wat dat betreft zijn auto’s met sierstrips van suikerbiet hier absoluut op hun plaats. Het project bevindt zich nog in de ontwikkelingsfase, dus je hebt nog even de tijd om aan het idee te wennen.

Lees ook: 5 redenen om de ENYAQ iV zelf te bekijken bij de dealer

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe