Ga naar inhoud

Nieuwe Fabia combi....vergeet het maar!!


Wasmachineman
 Delen

Aanbevolen berichten

https://www.ad.nl/auto/de-goedkope-stationcar-sterft-uit-skoda-stopt-toch-met-fabia-combi~a66b0757/

De goedkope stationcar sterft uit: Skoda stopt tóch met Fabia Combi

Na Renault en Seat stopt nu ook Skoda met het maken van een kleine, betaalbare stationwagon. Tegen eerdere berichten in bevestigt het Tsjechische merk dat de huidige Fabia Combi geen opvolger krijgt. In plaats daarvan richt Skoda zich op de ontwikkeling van een kleiner elektrisch model, dat in 2023 op de markt komt.

 

Het schrappen van de nieuwe Fabia Combi komt als een verrassing, want tijdens de recente kennismaking met de vijfdeurs versie van de nieuwste Fabia meldden vertegenwoordigers van Skoda nog dat de stationcar in 2023 op de markt zou komen. Het feit dat de ruimere variant zo lang op zich zou laten wachten wekte al wat argwaan, maar nu blijkt dus wat er écht achter de schermen heeft gespeeld: de huidige Fabia Combi zal de laatste compacte stationcar van Skoda zijn.

Wie om zich heen kijkt in Nederland, zal zich afvragen waarom Skoda een streep zet onder dit populaire model. Bij ons is de Combi immers een erg populaire versie van de Fabia. In andere landen zitten consumenten echter minder op een compacte stationwagon te wachten. Tegelijkertijd kiezen steeds meer autokopers voor een hogere compacte SUV in plaats van een lage station, waardoor die laatste aan het kortste eind trekt. Om die reden stopte Renault al met de Clio Estate (terwijl de hogere Captur populairder is dan ooit) en schrapte Seat de Ibiza ST uit het programma, ten gunste van de Arona.

 

Veel ruimte in een compacte verpakking voor een acceptabele prijs: die combinatie maakte de Skoda Fabia Combi een succes

Skoda biedt op zijn beurt de Kamiq aan en volgens een woordvoerder van Skoda Nederland heeft het merk nog voldoende ruimere alternatieven in de aanbieding. ,,De nieuwe generatie van de Fabia hatchback – de ‘normale’ versie met vijf deuren dus, red. – is flink groter en ruimer geworden dan zijn voorganger, waardoor de Combi minder hard nodig is. Voor mensen die nog meer ruimte willen, hebben we bovendien de Scala in de aanbieding.” Die grotere hatchback heeft ongeveer het formaat van een Volkswagen Golf en past inderdaad netjes tussen de Fabia en de grotere Skoda Octavia in, maar de Scala is géén stationcar, heeft een minder grotere bagageruimte dan de huidige Fabia Combi én een hogere prijs.

Ruimte voor elektrisch

Volgens Skoda is er nog een reden om afscheid te nemen van de Combi: het geld dat nodig was om de stationcar te ontwikkelen, stopt het merk nu in de ontwikkeling van een kleiner elektrisch model. Dat compactere broertje van de Enyaq iV komt waarschijnlijk in hetzelfde prijssegment als de Fabia, zo tussen de 20.000 en 25.000 euro. Volgens de Tsjechische autobouwer is zo’n model hard nodig om een antwoord te hebben op de stijgende vraag naar betaalbare elektrische auto’s.

 

Bondskanselier Angela Merkel neemt een kijkje bij de Volkswagen ID.Life concept car tijdens de autoshow IAA in München. Naar verluidt werkt Skoda aan een eigen versie van dit model

Die beoogde prijs zou betekenen dat die auto de Skoda-versie wordt van het model dat Volkswagen afgelopen week liet zien op de autobeurs van München. Dat studiemodel, de ID.Life, blikt vooruit op de volledig elektrische Volkswagen ID.2 die – jawel – voor zo’n 20.000 tot 25.000 euro op de markt moet komen. Naar verluidt verschijnt de productieversie van die auto in 2023 op de weg, dus tegen de tijd dat VW die auto in de showrooms heeft staan, haakt Skoda ook aan. Wie nog een betaalbare stationwagon met heel veel ruimte wil, kan eventueel nog terecht bij Dacia voor de nieuwe Jogger.

 

 

  • Sad 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat dit een domme beslissing van het VAG-concern is, om hun laatste combi in het B-segment geen opvolger te geven. Dat men niet voor elk model binnen het concern alle carrosserie varianten meer aanbiedt, om op die manier efficiënter te kunnen werken (dus voor een combi in het B-segment alleen merk/model A, voor een hatchback merk/model B, voor een coupe alleen merk/model C) daar kun je je nog iets bij voorstellen, maar ik denk dat geen combi in het B-segment ook betekent dat je potentiele klanten naar een ander merk (Dacia) stuurt, en die klanten win je ook later bij grotere auto's niet zomaar terug. Zo'n beslissing heeft dus niet alleen effect voor de komende jaren op de verkoop binnen het B-segment, maar kan ook over 5-10 zorgen dat je minder auto's verkoopt die een maatje groter (duurder) zijn.

Voor mezelf had ik al het idee dat de nieuwe Fabia 4, die veel ruimer zou moeten zijn, voor mij de hatchback groot genoeg zou zijn. (Bij de F3 kwam ik net een paar cm kofferbaklengte te kort achter de achterbank.

aangepast door Cordoba
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel simpel was de F3 combi de laatste in dit segment met dus de station uitvoering

Peugeot met de 206 SW is al niet meer tijden en de 208 SW bestaat niet die beginnen met de 308 volgens mij
De Polo die station uitvoering is er ook al jaren niet meer...
Dus bleef Skoda eigenlijk over

En was echt van plan om serieus te kijken naar de F4 Combi als die uit zou komen.
Tsja nu is het even afwachten hoe groot de F4 gaat uitvallen , ook omdat deze op nieuwe platform wel groter uitvalt.
En is het te klein of valt hij veel te duur uit, dan kan het zomaar wezen dat ik serieus ga kijken bij Dacia sandero Bi-feul.

En inderdaad is de station uitvoering meest popie in nederland, vriendin in Frankrijk zei keertje toen ze me Fabia zag.
Als we in Frankrijk een combi zien rijden dan is het in de meeste gevallen zo dat er een NL kentekenplaat opzit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Captain Hook zei:

@RosinfieldDat schijnt vooral een NL dingetje te zijn, combis. Terwijl de rest v.d. wereld eerder sedans/suvs prefereert...

 

5 uren geleden, EdK zei:

En inderdaad is de station uitvoering meest popie in nederland, vriendin in Frankrijk zei keertje toen ze me Fabia zag.
Als we in Frankrijk een combi zien rijden dan is het in de meeste gevallen zo dat er een NL kentekenplaat opzit...

 

Helaas heren. De station/combi etc is passé: https://www.ad.nl/auto/de-suv-is-nu-officieel-het-bestverkochte-automodel~abbb45bb/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan moeten ze de naam duster eerst aanpassen !
Doet me teveel denken aan me buuf van dat ik nog klein was en in der duster over straat liep met krulspelden in....
Brrrrrrr, de rillingen komen weer op me rug blehhhhh

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe