Ga naar inhoud

Rookmelders..... bestaan er werkbare oplossingen w.b.t batterijmanagement?


Skoody Boo
 Delen

Aanbevolen berichten

29 minuten geleden, EdK zei:

Dat koppelen is leuk in een groot pand
In een normale gezinswoning hoor jij gerust wel het alarm van boven als je beneden bent en visa versa.

En ja koppelen vreet stroom....... als het alleen op batterij werkt dan ja, heb je melder op 230V met litium batterij dan NEE.
De batterij is er dan als backup voor als netspanning (230V) er vanaf is en dan dus op de Litium batterij het op die momenten overneemt.
Dus ben je aan elektra bezig en je hebt tijdelijk de spanning er af dan zal de melder gewoon zijn werk blijven doen.

En ja ze zijn in algemeen duurder, maar ja veiligheid is belangrijker dan de euries

Dan kan ik dus beter dingen van rond de dertig euro doen die NakHary post dan de sandervunderink-link van jou? 

Alleen die melder van sandervunderink gaat nog wel als je bedenkt dat het ding ook hitte doet. Maar die koppelmodule er ook nog bij dan wordt het wel weer duur. 

Hoe nuttig is dat, hitte detecteren?  Is het idee dat er eerder hitte is dan rook, dus dat dat sneller een signaal geeft?  Ik zou dat op zolder bij m'n wasmachine nog wel willen hebben. Die ruimte is toch een vervelende cocktail van water, 230volt en houtzooi aan de binnenkant van het dak, (eventueel droge) was aan wasrekken, opgeslagen hout en karton..... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tijd dat ik nog bij installatiebedrijf werkte en ook wel brandmeld installaties in kantoor / verpleeghuizen en bedrijfspanden aanbracht werden er in de keuken alleen maar hitte melders geplaatst.
En dus geen rookmelders die toen ook afgingen op stof en waterdamp.

En ja ben bezig bij neef in Almere met een woning het elektra aan te leggen en dus ook rookmelders erbij ( 2 tal )
Maar plaats dus wel de Gira en zonder de koppel mode.
In alle gevallen ga je het lawaai van de sirene wel horen zonder die koppeling.
In jouw geval kan ik dit niet beoordelen daar ik niet weet wat voor villa je bezit...

Maar in jouw geval zou ik wel kijken naar een melder met 230V aansluiting en lithium batterij ingebouwd.
Als je ze dan periodiek even schoonzuigt dan moeten ze zonder verder er aandacht aan te besteden de 10Jaar in theorie meegaan
Geen gezeik met batterijen wisselen, opladen met de juiste laders als je oplaadbare gebruikt ....
Ja deze zijn in aanschaf uieraard wel iets duurder, maar daartegen bespaar je weer op batterijen en / of laders

 

En wat betreft doorkoppelen.

Als je meerdere verdiepingen hebt dan kun je natuurlijk ook een koppelmodule plaatsen in één melder per verdieping
Gaat hij dan af op zolder dan hoor je hem ook in bv woonkamer afgaan....

aangepast door EdK
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb me toen ik mijn huidige woning kocht laten adviseren door een brandweeradviseur. Die gaf aan dat voor een gewone, normale (bestaande) woning (lees: een eensgezinswoning) een aantal simpele rookmelders gewoon goed genoeg is. Belangrijker is de locatie (op iedere etage en op gevaarlijke plekken) en de bevestiging (veel mensen hangen 'm bijvoorbeeld tegen het plafond of in de nok van de zolder, maar dat is niet de beste plek. 20 cm ónder het plafond en de nok is beter). 

Koppelingen, doormeldingen, aansluiten op 230V is onder normale omstandigheden feitelijk helemaal niet nodig. Maakt het alleen maar onnodig duur en ingewikkeld. Kijk, als je een nieuwbouwwoning laat bouwen, dan zou ik ook gewoon voor 230V gaan - je kunt dan toch nog alles aanleggen zoals je het wilt. Maar in een bestaande woning is dat alweer veel meer gedoe. 

En, je kunt natuurlijk ook gewoon even testen door een melder op zolder af te laten gaan en te kijken waar je dat wel en niet hoort. 

 

 

12 uren geleden, Skoody Boo zei:

Das wel waar. 

Dat is vast ook waar. 

062112_kiss.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's een mooi naslagwerk Ed! Thanks! 

Met betrekking tot de plaatsing bij de nok is het advies in de pdf hetzelfde als ik 15 jaar geleden van de brandweer kreeg. Met betrekking tot het plafond in gewone ruimtes is 't wel anders, zie ik. Het lijkt wel BHV: ieder jaar zijn de voorschriften en inzichten weer iets anders. 

Met betrekking tot het type zou ik ook als ik deze .pdf lees, kiezen voor gewone optische melders. Die detecteren de meest voorkomende huisbranden het best. De argumentatie om in de overloop en hal hittemelders te kiezen overtuigt mij nog niet, al is het maar omdat mijn optische melders daar nog nooit een vals alarm hebben gegeven. Dat overkomt me één keer per jaar, in de keuken, als ik aan 't gourmetten zijn 😄

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, MarcoO2 zei:

als ik aan 't gourmetten zijn

Gourmet jij altijd alleen ???
Isse niet echt 100% NL
 

 

10 uren geleden, MarcoO2 zei:

Het lijkt wel BHV: ieder jaar zijn de voorschriften en inzichten weer iets anders.

Brandbeveiliging is één van de dingen die na de nieuwjaars brand van Volendam giga veranderd aangepast zijn.
Dat begint al met de bekabeling , dan de slowups (sirenes) en hun brandvertragende kabels
En dan alleen al het leggen van de bekabeling, vroeger was het met open bochten  in pijp en goot
Nu moet alles in pijp maar met gesloten bochten.
En dan nog het verhaal met noodverlichting en aanduidingen ...
Het is soms niet bij te houden hoe de veranderingen daar in zijn.
Soms geheel terecht maar soms ook erg overtrokken en/of tegenstrijdig.

Voorbeeld van laatste:  Voor de bekabeling van slowups moet je dus functiebehoud kabels gebruiken die een X tijd tidens brand hun functie moeten behouden.
Dus de slowup van spanning voorzien.
Alleen als je dan de slowup zelf hebt, die is geheel van plastic en 0% functiebehoud

En

 

11 uren geleden, MarcoO2 zei:

Met betrekking tot het plafond in gewone ruimtes is 't wel anders, zie ik.

Zover ik weet is dit altijd al geweest dat op plafonds de melder gewoon op plafond werd geplaatst en niet een 20 a 30cm er vanaf.
Dan spreek ik over normale plafond hoogte's
Heb je een hal of kantine met een plafond van bv 4 tot 6 mtr hoog dan monteerde wij de rookmelders wel aan pendels zodat deze lager kwamen te hangen.
Dus ik denk dat die persoon die toen bij je thuis was zijn huiswerk niet 100% goed had.

In dak nokken daar moesten wij 20jaar terug al de rookmelders op pendels hangen zodat ze een 50 a 100 cm lager kwamen te hangen.
Vanuitgaand dat vloer tot nok een 4 a 5 mtr was.

En zelf voor thuis ( bestaande woning ) gaan er 2 Gira melders op plafond die en rook en hitte detecteren !
Nu heb ik voordeel dat ik gipsplaat plafonds heb dus ik kan redelijk makkelijk vanuit centraaldoos een vmvl snoertje vanuit centraaldoos naar melder krijgen zonder het te zien.
Maar was het beton geweest dan was het een P25 gootje geweest van een 50cm, liever een gootje met goede melder dan een melder die altijd op meest ongunstige moment afgaat.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dat Ed al een correctie op eerdere onjuiste beweringen van anderen heeft gedaan. Nog een paar aanvullingen:

- bij verlaagde plafonds is het belangrijk dat dit helemaal dicht ligt, en er (bijvoorbeeld vanwege werkzaamheden) niet onnodig platen ontbreken, of hoekjes niet dichtgelegd zijn. Als er namelijk een (serieuze) opening is in een verlaagd plafond zal de (warme) rook eerst de ruimte boven de brandmelder vullen, vóór het de melder bereikt, en hierdoor kun je veel vluchttijd verliezen!

- hittedetectie wordt ook gebruikt in bijvoorbeeld parkeergarages, alleen vaak in een andere vorm. Men gebruikt dan een draad, die bij grote hitte over een lengte van 1 meter of meer van de draad een groot verschil in elektrische weerstand geeft, en dat is dan de trigger voor een brandalarm. Het idee hierachter is dat bij een voertuigbrand er in korte tijd veel hitte ontstaat over een behoorlijk oppervlak. Zo'n kabel loopt vaak boven alle parkeerplekken, zodat er redelijk snel alarm wordt gegenereerd (te laat om een voertuig te redden, maar als het goed is wel op tijd om de constructie van het gebouw te beschermen tegen instorten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel je verhaal van je draad is mij totaal onbekend.
Er worden of hittemelders geplaatst of men heeft een sprenkel installatie met handmelders als installatie.

En systeem plafond ( verlaagde plafonds ) met tegels komen eigenlijk alleen voor in kantoren / openbare ruimte's etc en in theorie niet in woningen.
En voor beide punten hierboven praat je dan toch over totaal andere brandmeld installatie's dan voor een woning, waar de TS eigenlijk op doelt.

Want met de installaties waar jij op doelt daar heb je ook nog een jaarlijkse / 2 jaarlijkse verplichte controle op werking.
En bij nieuwbouw word deze ook nog eens gecontroleerd op juiste werking en configuratie.
En dan heb ik het nog niet eens op de goedkeuring van de brandweer die bij een oplevering vaak meeloopt en dingen goed of afkeurt.
 

En met de melders die we thuis gebruiken en binnenkort verplicht moeten hebben hangen zal je geen periodieke controle krijgen.
Maar zal de verzekering de grootste dwarsligger zijn als je een beroep op je brandverzekering wil doen en dat er blijkt dat je geen melders had hangen...
Dan kun je je uitkering wel schudden mbt geleden schade door brand....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je nog raar zult opkijken hoeveel woningen verlaagde plafonds hebben, in één of meer ruimtes. Vooral bij wat oudere woningen (bijv. uit de jaren 30 vorige eeuw), zie je nog wel eens dat hoge kamers of gangen een verlaagd plafond hebben. Bij mijn moeder hebben ze bijvoorbeeld bij een renovatie van haar huurhuis, in het toilet een systeemplafond gehangen.

Verzekering zal altijd wel wat weten te vinden om onder het uitbetalen van schade uit te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Cordoba zei:

in het toilet een systeemplafond gehangen

Maar goed een melder in een toilet....??

Bij tante van me is er in woonkamer en keuken ook een systeemplafond geplaatst, maar daar druk je niet zomaar een tegeltje eruit.
Dan moet je beginnen in de hoek waar zij met plaatsen geëindigd zijn toendertijd.
Maar in gemiddelde huishouden waar een systeemplafond zou zitten daar word er een systeemplafond ingelegd en gaat daarna nooit meer open.
Want ja wat zouden ze er boven moeten doen ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Skoody Boo zei:

en dat je het vuur gewoon uit kunt pissen. 

Zou dat dan wel doen als de rugharen dan zijn weggebrand !
Scheelt je weer een wax beurt ...  😎

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Over hittemelders: wat is hitte?  Gaat dat ding ook af als je een ovenschaal op tafel zet die 200 graden is?  Ik probeer een speclijstje te googelen, maar dat is natuurlijk weer nergens te vinden, dus als Ed of iemand anders wat praktische ervaring hiermee heeft dan zou dat fijn zijn. 🙂

https://www.sandervunderink.nl/gira-hitte-en-rookmelder-230v-dual-q-233702.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb deze ook 2 weken terug met zooi schakel materiaal besteld en staat al bij de klant te wachten op me voor montage.
Dus nog niet in handen gehad, maar hitte gaat volgens mij op infrarood ! Een hete ovenschaal met lekkers zal hij niet op reageren is mijn ervaring met hitte melders die we professioneel hebben geplaatst in verleden
Doet die het wel dan word je vast gewaarschuwd dat je je ovenhandschoenen moet aantrekken, anders zit je op de blaren....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Op 1-9-2021 om 22:41, EdK zei:

En zelf voor thuis ( bestaande woning ) gaan er 2 Gira melders op plafond die en rook en hitte detecteren !  

Ik heb er ook één besteld.  Die ga ik op zolder bij de wasmachine hangen. Als het bevalt  (tja, hoe bepaal je dat bij 0 keer brand, maar goed) dan komt er ook nog één op de overloop en één in de huiskamer.  Je kunt die dingen ook met twee-aderig draad koppelen, en als er toch al gooitjes lopen voor 220 dan denk ik dat ik voor die oplossing ga in plaats van draadloos.  

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden, Skoody Boo zei:

tja, hoe bepaal je dat bij 0 keer brand, maar goed)

Men neemt een zinken emmer, legt er een laagje zand in en dan neem je wat papier en dennetakken en steekt et in de  fil
Dan heb je genoeg rook om de melder af te laten gaan.....
Kinderen vinden dat prachtig....

Maar er zijn ook spuitbussen in de handel om rookmelders te testen

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe