Ga naar inhoud

Autofotografie: deze beginnersfouten maakt iedereen


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-e68dafb2e6741aa5e40e331a5e3a5d29.jpeg

Het stuur staat scheef. Als op een dashboardfoto het stuur van de auto gedraaid is, weet je dat er een amateur aan het werk is geweest. Het stuur hoort recht te staan. Kijk zelf maar: in elke autobrochure en in elk autoblad staat op de interieurfoto het stuur kaarsrecht. Doe je dat niet, dan ziet het interieur er meteen rommelig uit.

Dat het stuur recht hoort te staan, is een ongeschreven regel in de autofotografie. Zo zijn er nog wel meer en daar komen we straks op terug. Maar het is ook belangrijk om je niet blind te staren op deze basisregels en je eigen creativiteit de vrije loop te laten.

Zo fotografeer je een auto-interieur

Voordat je een interieurfoto van je auto maakt, moet je je sporen uitwissen. Haal die drinkfles uit het deurvak en trek het oplaadkabeltje van je telefoon uit de usb-poort. Nadat je het stuur hebt rechtgezet, kun je nog een paar handelingen verrichten. Zet de voorstoelen in dezelfde positie, met de beide rugleuningen en de hoofdsteunen uniform. Veeg het touchscreen schoon en zet de auto op het contact zodat het scherm en het instrumentarium tot leven komen.

Schiet de dashboardfoto vanaf de achterbank, met alle deuren gesloten zodat er geen waarschuwingslampjes achter het stuur verschijnen. Al kun je die storende lampjes later altijd nog weghalen met fotobewerkingssoftware.

Autofotografie: de buitenkant van de auto

Bij het fotograferen van de buitenkant, heb je een stuk meer vrijheid. Je kunt de auto vanuit alle denkbare standpunten vastleggen. Probeer van alles: op het scherm van je digitale camera of telefoon zie je meteen of het een mooie foto oplevert.

Overweldigd door de vele mogelijkheden? De auto schuin van voren fotograferen is een veilige move. Daarbij ligt een beginnersfout op de loer: als je de voorwielen indraait, zorg dan dat je niet op het bandenprofiel maar op de velg kijkt. Bij twijfel kun je de voorwielen ook rechtuit zetten. Waar niets op tegen is, maar het oogt net iets minder sportief.

Je ziet de auto schuin van voren en de voorwielen zijn iets ingedraaid. Nu moet je bepalen vanuit welk standpunt je de foto maakt. Vaak helpt het om door je knieën te gaan. Houd ook de beide koplampen in de gaten. Omdat de auto schuin staat, zie je één koplamp heel duidelijk en de ander net-wel net-niet. Aangezien de koplampen de ‘ogen’ van de auto zijn, valt er iets voor te zeggen om ze allebei in beeld te hebben – al is het maar een beetje.

Parkeer de auto niet zomaar in het gras

Soms zie je mooie auto’s van een prachtige auto, maar dan staat die auto met twee wielen op de weg en twee wielen in de berm. Daar rukt de fotopolitie niet voor uit, maar het komt wel amateuristisch over. Als je toch de moeite neemt om een auto fraai op de foto te zetten, rijd dan naar een parkeerterrein waar hij met alle vier de wielen op dezelfde ondergrond staat. Ook komt een schone auto mooier op de foto dan eentje met moddersporen over de flanken.

Over de ondergrond gesproken: auto’s op het gras fotograferen mag alleen als de auto daar thuishoort. Een stoere SUV zoals de vernieuwde ŠKODA KODIAQ, bijvoorbeeld. Maar een stadsauto in een weiland is duidelijk verdwaald.

Aandacht voor de details en de achtergrond

Zodra de voorkant, achterkant en binnenkant er vanuit de beste hoeken op staan, kun je je focussen op de details van de auto. De koplampen, achterlichten, velgen en typeplaatjes lenen zich hier goed voor. Maar ook de onderdelen die jouw auto onderscheiden van andere modellen, verdienen een foto. Het 13-inch touchscreen van de ENYAQ iV is bijvoorbeeld het grootste aanraakscherm van alle ŠKODA´s. En als ŠKODA SCALA-rijder wil je de slimme vuldop van de ruitensproeiervloeistof vastleggen, want dat model had de primeur. 

Als je met autofotografie aan de slag gaat, zul je ook gaan nadenken over de achtergrond. Welke auto ziet er niet stoer uit als-ie op een oud fabrieksterrein tussen de roestige kraanmachines staat? Het is helemaal knap als de auto en de omgeving op elkaar aansluiten – elkaar versterken. Een elektrische ENYAQ iV bij windmolens fotograferen is daar een goed voorbeeld van.

Op zoek naar inspiratie? Lees ons eerdere bericht over autofotografie, waarin compositie, het weer en de nabewerking uitgebreider aan bod komen. 

Lees ook: Dag van het Gezin: welke ŠKODA past bij jouw gezin?

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

De auto had ook een metertje naar achteren gemoeten. Altijd meer ruimte voor dan achter. Die windmolen zo dicht op de voorkant maakt het nog erger.  In de rechteronderhoek nog wat afleidende ongerechtigheden.....  Fotobewerkingssoftware is alleen voor dashboardlampjes? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Onderstaande foto vind ik de grootste misser met goed de helft van de grill (in de breedte) in beeld, rare afsnijding in de hoogte met net een stukje van de ruiten in beeld, eigenlijk is alleen de afsnijding aan de onderzijde goed.

800_skodaenyaqiv34.jpg?10000

Ook de interieurfoto's zijn onder rare hoeken genomen. Foto van dashboard en instrumentarium neem je vanaf de plek van de bestuurder en niet vanuit het midden van de achterbank, waardoor je de klokken onder een rare hoek krijgt te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe