Ga naar inhoud

Dag van het Middelste Kind: zo gevaarlijk is in het midden zitten


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-31ab5621b9da7b7d4a00786c1589d09c.jpeg

Ben jij een middelste kind? Dan weet je hoe lastig het kan zijn om op te boksen tegen een oudere broer of zus, terwijl je ouders alleen maar oog hebben voor de jongste. Als middelste kind moet je het zelf maar een beetje uitzoeken. Het heeft ook voordelen, want de oudste was een soort crashtestdummy waarmee je ouders het opvoeden hebben geoefend. Toen jij kwam, hadden ze het kunstje in de vingers. Hoe dan ook, vandaag is jouw dag.

Als je thuis met z’n vijven was, weet je ook dat niet het middelste maar het jongste kind altijd in het midden van de auto moest zitten. Hij of zij had tenslotte de kortste benen en het minste in te brengen – daar waren jij en je oudere broer of zus het over eens.

De minst geliefde zitplaats in de auto

In het midden zitten is in veel auto’s ongemakkelijk. Vaak zit je ‘op de bok’, want de meeste achterbanken bestaan uit twee voorgevormde zitplaatsen en een bult in het midden. Bovendien neemt de middentunnel in de vloer een groot deel van de beenruimte in beslag. Daar staat tegenover dat je vrij zicht naar voren hebt en dat is ook wat waard. Toch zijn er maar weinig mensen die voor hun plezier in het midden gaan zitten.

Van een gevaarlijke naar de veiligste zitplaats

Hoe gevaarlijk de middelste zitplaats is, veranderde met de jaren. Een studie van de Duitse verzekeraarsbond UDV uit 2015 bestempelde de achterbank nog als de meest gevaarlijke plek om te zitten. De oorzaak was een gebrek aan veiligheidsvoorzieningen achterin de auto.

Maar op het gebied van veiligheid is sindsdien veel vooruitgang geboekt. Een recenter onderzoek van de Belgische verkeersveiligheidsorganisatie VIAS zegt dat je bij een auto-ongeval minder gevaar loopt als je achterin zit. Om precies te zijn in het midden van het achterbank. De minst geliefde zitplaats in de auto ging dus van een gevaarlijke plek naar de veiligste keuze. 

Geen heupriem, maar een driepuntsgordel

Om van de middelste zitplaats de veiligste zitplaats te maken, moet die beschikken over een driepuntsgordel in plaats van een simpele heupriem. Bij nieuwe auto’s is een driepuntsgordel in het midden de norm, maar wees er zelf alert op als je een occasion van een paar jaar oud koopt. 

Nog een manier om de passagiers op de tweede zitrij te beschermen, is met zij-airbags. Bij de meeste ŠKODA-modellen kun je deze aanvullende airbags gewoon aanvinken op de optielijst. De derde methode om letsel te voorkomen, is door het hele ongeval te voorkomen. De rijassistenten van nieuwe ŠKODA’s zoals de OCTAVIA en de ENYAQ iV, helpen actief mee om problemen voor te zijn.

ENYAQ iV: de auto met extra beenruimte

Tot slot een tip: moet je altijd in het midden zitten en snak je naar meer beenruimte? Ga dan eens proefzitten in de ENYAQ iV. Bij deze elektrische SUV is de vloer bij de achterbank zo goed als vlak. Dat is het voordeel van een auto die vanaf dag één is ontworpen om elektrisch te zijn – wat niet nodig is, lieten de ontwerpers weg.

Bovendien behaalde de ENYAQ iV het beste resultaat ooit in de Euro NCAP-test voor de bescherming van de inzittenden, met een score van 94% voor volwassen passagiers en 89% voor kinderen. De elektrische SUV wordt dan ook geleverd met negen airbags, waaronder een centrale airbag tussen de voorstoelen. Die voorkomt dat de bestuurder en de bijrijder tegen elkaar knallen. Een veilig idee – zeker wanneer je er als middelste passagier met je neus bovenop zit.

Lees ook: Elektrische auto’s bieden maximale veiligheid

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe