Ga naar inhoud

Het leven van een autoverkoper.


Wasmachineman
 Delen

Aanbevolen berichten

2 uren geleden, Skoody Boo zei:

Dan kon er meer was in, want deze had een 9Kg trommel en de vorige 8. Tegelijkertijd was de vorige 65 liter en deze 63. Harder aanstampen dus?  

Wat een schande is deze verkoper zeg voor alle Wasmachinemannen. Bah! 

Wat voor winkel hebben jullie bezocht? Mediamarkt??

 

BCC is vaak ook onder de maat maar bij Expert is er vaak wel een goed advies, heb ik gemerkt! 

En EP winkels zijn ook aardig bezig.

3 uren geleden, Skoody Boo zei:

Ik moest vandaag aan je denken, Frank.  Ik heb vandaag een wasmachine gekocht. 🙂   De inlaatpomp van de vorige was stuk, en dat werd minstens 250 euro terwijl hij 13 jaar was...   Die man begon over koolborstels en lagers.  Terwijl het ding helemaal geen koolborstels heeft volgens het verkoopverhaal van 13 jaar geleden, maar goed, lagers heeftie wel natuurlijk....

13 jaar oud! In een gezin met 2 kids is gewoon goed hoor. Welk merk was jullie oude wasmachine?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik hier:

https://www.skodaforum.nl/forum/i/show-je-aankoop.23893/page-185#post-943697

al eens beschreven had. Het loont wel degelijk om een oud apparaat te repareren i.p.v. weer nieuw schroot te creëren.

Een wasmachine met OBD2? Tuurlijk... Waarschijnlijk zit er wel degelijk een diagnose poort op (dat had onze aloude Miele van >20 jaar geleden al). Maar of je daar effectief wat aan hebt...

Nog ff, en je kunt je wasmachine laten tunen; want je wilt natuurlijk wel dat de trommel veel sneller roteert dan dat de fabrikant heeft vastgelegd. Immers de was moet en zal sneller gewassen worden dan de 'standaard' instelling. 🤣

 

En wat betreft dat nieuwere apparaten veel zuiniger zouden zijn... Mwah... dat is ook allemaal verkoopbs.

Ik heb het eens opgezocht. En het wasprogramma voor bonte was op 40 graden vergeleken.

Onze oude Miele Novotronic W985:
5 kg wasgoed --- 0,55kWh --- 49 liter water --- 1h58min

0,11 kWh/kg wasgoed

9,8 liter water/kg wasgoed



Een willekeurige nieuwe Miele W667 (ook 40 graden bonte was programma)
6 kg wasgoed --- 0,69kWh --- 58 liter water --- 2h09 min
0,115 kWh/kg wasgoed

9,7 liter water/kg wasgoed


Een Miele W5963 (40 graden programma)
8 kg wasgoed --- 0,85kWh --- 75 liter water --- 2h29 min.

0,106kWh/kg wasgoed

9,4 liter water/kg wasgoed

M.a.w. er is eigenlijk nauwelijks verschil! Als je de verhoudingen tussen de hoeveelheid wasgoed incalculeert.
Kortom; er blijft weinig over van dat verhaal dat een nieuwe machine zoveel zuiniger zou zijn...
Mensen geloven vaak de verhalen, maar verzuimen om het zelf te checken. :pieker:
of het moet bij andere merken veel beter uitpakken

 


 

aangepast door Captain Hook
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Captain Hook zei:

Het loont wel degelijk om een oud apparaat te repareren i.p.v. weer nieuw schroot te creëren.
 

Ik had ergens ook nog wel zin in repareren, want ik vond het altijd een prima ding die destijds ook 800 euro heeft gekost. Echter, mijns inziens moet je dan meer denken in termen van revisie dan in termen van reparatie.  Dus niet alleen die inlaatpomp, maar dan ook die lagers even meenemen en wellicht zo nog wat punten.  Als ik nog 4 jaar garantie krijg na 400 euro revisiekosten wil ik het best doen hoor.  Maar jij weet ook wel: over welke punten moeten worden meegenomen bij een complete revisie heeft helemaal niemand nagedacht, en die 4 jaar garantie ga je ook niet krijgen, en de voorrijkosten zijn al 100 euro, en daar komt dan altijd ook nog wat arbeidsloon bij. Per geval ben je dus 150 euro kwijt minimaal, en dan is er nog niks vervangen. Tja.....  dan wordt het toch wel gokwerk... 

Op 18-8-2021 om 21:20, Wasmachineman zei:

Wat een schande is deze verkoper zeg voor alle Wasmachinemannen. Bah! 

Wat voor winkel hebben jullie bezocht? Mediamarkt??

 

BCC is vaak ook onder de maat maar bij Expert is er vaak wel een goed advies, heb ik gemerkt! 

En EP winkels zijn ook aardig bezig.

13 jaar oud! In een gezin met 2 kids is gewoon goed hoor. Welk merk was jullie oude wasmachine?

Het was eigenlijk Expert.... 

De wasmachine was een Bosch. Ja, maar 13 jaar geleden duurde het nog heel lang voor er een kid bij zou komen, en die 2e nog heeeeeel veel langer, dus hij heeft een rustige jeugd gehad. 🙂We hadden destijds een grote gekocht zodat we maar eens in de 2 of 3 weken hoefden te wassen omdat we geen zin hadden om dat elk weekeinde te doen, en dat later een grote machine ooit eens nodig zou worden dat duurde voor ons gevoel toen nog heeeeeeeel lang.

Wat een leven he?  Goeie ouwe tijd......  🙂   

En als je op vakantie wilde gooide je een iglo-tentje in je Renaultje Clio en weg was je. Als ik naar die inpaklijsten nu kijk......    

Dat autootje is al lang weg, die wachmachine binnenkort ook, alleen dat iglo-tentje is er nog.  🙂

 

 

22 uren geleden, Cordoba zei:

@Skoody Boo Had de verkoper geen wasmachine met OBD2 aansluiting, zodat je direct de foutcodes uit kunt lezen, en eventueel wat extra opties activeren? 😎

Zou toch prachtig zijn om naast de opbrengst van je panelen ook de olietemperatuur en turbodruk van je wasmachine op je phone te hebben. 🙂

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Skoody Boo Reparaties laten doen is idd vaak (veel) duurder; i.v.m. het arbeidsloon/voorrij kosten e.d.

 

Daarom doe ik dat soort dingen ook zelf! Daar leer je nog eens wat van en je bent alleen de prijs van de onderdelen kwijt. En zoals al aangegeven bij onze Miele, een paar tientjes voor schokbrekers en koolborstels is heel schappelijk geprijsd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MarcoO2Als je voor het verwisselen van koolborstels zowel arbeidsloon als voorrijkosten moet betalen, dan valt de prijs van de onderdelen zowat in het niet. M.a.w. dan kan het NIET lonend zijn om het te laten doen.

Want men berekent gauw 1 uur arbeidsloon + voorrijkosten + adviesprijs van een setje koolborstels.

Dat betekent dan al snel 75 + 75 + 35 = 185 euro.

En je moet alsnog zelf toegang geven tot de machine, ruimte vrijmaken/opruimen, erbij zijn, etc.

Terwijl als je zelf een setje koolborstels (of schokdempers) bestelt, ben je amper 10-15 euro kwijt. En wat tijd... EN milieutechnisch lijkt me dat een stuk verstandiger. 😉

Tenzij je natuurlijk niet eens een setje schroevendraaiers en dopsleutels in huis hebt en gezegend bent met twee linkerhanden. Tja, dan houdt het snel op.

Zo ken ik mensen die zelfs nog iemand laten komen om een defect lampje in een schemerlamp te laten vervangen...😏

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens, maar wel de volgende kanttekening. Bij die twee linkerhanden gaat het meestal ook niet of niet geheel, om iets wat nu eenmaal gegeven is, als iets genetisch. Wanneer ik mijzelf als voorbeeld neem, dan had ik de "pech" een uitermate handige techneut als vader te hebben. Evt aspiraties van mijzelf in die richting, werden al snel de kop ingedrukt. "Laat mij maar even", enz. Toen ik tot overmaat van ramp ook nog eens deel ging uitmaken van het notoir onhandige en atechnische gezelschap van gymnasiasten alfa, was ik definitief iemand die bepaalde dingen nu eenmaal niet kon en er me ook helemaal niet aan wilde wagen, ook als dat soms best had gekund. Maw, het is ook vaak een kwestie van laten aanpraten, ook door jezelf. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, Rosinfield zei:

"pech" een uitermate handige techneut als vader te hebben. Evt aspiraties van mijzelf in die richting, werden al snel de kop ingedrukt. "Laat mij maar even", enz.

Bekend Menno.

Mijn vader was ook techneut en vloegel toen ik al klein was dan deed hij het één keer voor en daarna mocht ik het zelf doen.
En dan stond hij er nog wel bij te kijken en aanwijzingen te geven, maarrrrrr moest het zelf doen !!
En hierdoor krijg je een stukje zelfvertrouwen  en durfde je de volgende keer ook iets te doen zonder te vragen.
Maar ging het dan fout dan had je altijd die back-up !!

En vroeger stond ik ook naar personen te kijken die een ander vak hadden en probeerde ik de handigheidjes van ze te leren.
En ja zo stukadoor ik delen van muren, doe ik gas/water /riool en vele andere dingen gewoon zelf.
Ook omdat je de juiste gereedschappen hebt liggen maar ook omdat mocht je in een situatie komen dat niet geheel goed gaat je je er zelf wel weer weet uit te redden....

Maar op werk ook en bij klusjes , dan staan ze te kijken naar wat ik doe en dan zegt men vaak,,, ohhhhhhh is dat alles , maar dat kan ik ook !!
Affijn dan geef ik me gereedschap af en zeg "gaat je gang " en tsja dan staat men een partij te kloten en na 5 min krijg je je gereedschap weer terug.
En dan de opmerking, het leek zo makkelijk !!!
En ja het lijkt makkelijk, alleen vergeten ze dat ze staan te kijken naar een persoon met ruim 40 jaar praktijk ervaring !!

Heel simpel voorbeeld is dat ik bv in een VD draad met een zijkniptang de draad aan strip dan een oogje met zelfde tang buig en dan monteer met schroevendraaier op bv een aardrail.
Dus leerling die zou het ook wel doen..........
Ik heb in een deuk gelegen, want met aan strippen begon het al, strippen lukte niet maar doorknippen wel....
Dus pakte hij de striptang erbij stripte de VD draad en zou er een oogje aandraaien , eerste keer knipte hij de draad weer door, tweede keer nogmaals affijn na 6 of 7 keer bleef draad heel.
En toen moest hij dat oogje er nog aanbuigen..... wel dat heeft nog lange tjd geduurd eer dat hem lukte !!
En ook de opmerking van het lijkt makkelijk, ja lijkt makkelijk omdat je naar paar handen met 40 jaar ervaring kijkt...

En ondanks me technische achtergrond zijn er bij mij ook dingen die ik laat.
Een bougie of olie verwisselen kan ik ook wel, maar heb zoiets laat wel meteen meepakken tijdens onderhoudsbeurt.
Heb geen zin meer om dat soort dingen op straat voor de deur te doen, deed dit vroeger bij me motorfietsen wel allemaal zelf.
Maar vandaag de dag vind ik het wel best

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Captain Hook zei:

@MarcoO2Als je voor het verwisselen van koolborstels zowel arbeidsloon als voorrijkosten moet betalen, dan valt de prijs van de onderdelen zowat in het niet. M.a.w. dan kan het NIET lonend zijn om het te laten doen.

Alleen hadden we het over reparaties, niet over het vervangen van een slijtage-onderdeel 😄 

Natuurlijk doe ik klein onderhoud in en om huis zelf (in schreef niet voor niets in mijn vorige post over "grotere klussen"). Maar zodra het iets is waar ik een uur over langer mee bezig ben, dan schuif ik 't al heel gauw door naar de vakman. Tenzij ik het gewoon leuk vind om te doen natuurlijk. 

En, het scheelt ook nogal wat het is. Ik heb best aardig wat gereedschap, en koop alleen nog maar goed gereedschap (niets zo frustrerend als slecht werkend gereedschap!). Als ik een klus gewoon met m'n eigen spullen af kan: prima. Maar als ik er speciaal nieuw gereedschap voor moet kopen, of moet gaan prutsen met net niet het juiste gereedschap: laat maar, dan bel ik wel iemand.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Captain Hook zei:

@Skoody Boo Reparaties laten doen is idd vaak (veel) duurder; i.v.m. het arbeidsloon/voorrij kosten e.d.

 

Daarom doe ik dat soort dingen ook zelf! Daar leer je nog eens wat van en je bent alleen de prijs van de onderdelen kwijt. En zoals al aangegeven bij onze Miele, een paar tientjes voor schokbrekers en koolborstels is heel schappelijk geprijsd.

Als iedereen jouw skills had voor repareren dan zou dat een hoop afval schelen.  

Een ander ding is tijd.  Als ik die tijd die ik moet besteden aan reparatie professioneel zou besteden dan verdien ik meer dan ik uitspaar door die reparatie zelf te doen.  En zo blijft de life time cycle van apparaten korter dan zou hoeven. 

Het eigenlijke probleem is denk ik dat de welvaart naar beneden moet en dat we dat gewoon niet willen. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-8-2021 om 20:40, Rosinfield zei:

 De mijne ging uit van "dat kun jij toch niet" .

Dat is het echte probleem. 🙂   Handig zijn lijkt me minder een probleem. 

 

Op 20-8-2021 om 23:59, Cordoba zei:

Overigens is mijn vader ook wel eens slachtoffer geworden van die opvoeding: de fiets van mijn moeder had een lekke band (ik denk op een woensdagmiddag) en ze had haar fiets nodig. Ik was er al snel achter dat het ventiel lekte, maar wist niet waar de ventielslang lag, en vond het ook een ongelooflijk geklooi om een ventiel van een vers slangetje te voorzien. Geen probleem: ik wisselde het lekkende ventiel gewoon uit met een ventiel uit mijn vaders fiets. Naderhand kreeg ik natuurlijk de vraag waarom ik het ventiel uit mijn vaders fiets gepakt had. Het antwoord van kleine Gert is nog steeds een klassieker in de familie: "je pakt toch altijd mama's fiets als je naar de tuin gaat, en je fiets wordt dus bijna nooit gebruikt, en mama had haar fiets nodig"

Mooi verhaal. 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-8-2021 om 20:40, Rosinfield zei:

Ja, dat is een andere insteek van jouw vader, Gert. De mijne ging uit van "dat kun jij toch niet" . En dat werd natuurlijk alleen maar steeds meer een selffulfilling prophecy

Mijn vader zei dat ook wel eens gekscherend: “Franky, wat je ogen zien maken je handen kapot!”

Dit hoorde ik wel eens toen ik op onderzoek uit ging. 

😂

1 uur terug, Skoody Boo zei:

Dat is het echte probleem. 🙂   Handig zijn lijkt me minder een probleem. 

 

Mijn vader reageerde dus ook zo wat in de familie als grappig werd gevonden en dat vond ik zelf ook.  Zelf stimuleer ik onze zoons om vooral lekker te gaan klooien. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, Wasmachineman zei:

Franky, wat je ogen zien maken je handen kapot!”

Maar dat is toch de reden dat je samen met Menno een sloopbedrijf was begonnen ?
Of is die alweer te zielen ???

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik denk dat goedmaken in het 4e kwartaal voor alle producenten bij een wens blijft, misschien dat rond de jaarwisseling alle productie en logistiek weer een beetje op orde is, maar met de energieprijzen die momenteel overal de pan uit rijzen, kan dat nog wel eens flink tegenvallen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De chip tekorten hebben de fabrikanten zelf veroorzaakt zo schijnt.
Begin corona heeft men massaal bestelde chips geannuleerd daar men dacht dat de verkoop in zou storten omdat we weer een recessie in zouden gaan.
Mar tsja dit liep even anders, want in vele takken van industrie steeg de productie.
En doordat de gaten die gevallen waren voor productie chips autoindustrie werden ingevuld door andere sectoren pissen de autofabrikanten nu naast de pot.
En worden er nu met spoed weer chips machines gebouwd, alleen die hebben ook weer chips nodig.....

Ga er maar zeker van uit dat de schaarste 2023 nog aanwezig zal zijn en met beetje geluk ze in 2024 weer beetje op peil zijn.
Wij als firma hebben er ook last van, onze leveranciers kunnen in sommige gevallen geheel niet zeggen wanneer ze bepaalde producten weer kunnen leveren.
Met gevolg dat wij ook nu al klussen hebben die uitgesteld zijn, de kasten bv zijn al geproduceert en staan opgeslagen ofis een deel al ingebouwd wachtend op onderdelen.
En als die er zijn dan kunnen we inplannen wanneer we project gaan opstarten.
Andere klanten hebben hier weer profijt van omdat ze hun spullen eerder op lokatie hebben staan omdat ze onderdelen hebben die nog gewoon leverbaar/verkrijgbaar zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe