Ga naar inhoud

Enyaq iV plotseling ingrijpen Travel Assist/ACC voorkomen


PC-fre@k
 Delen

Ga naar oplossing Opgelost door PC-fre@k,

Aanbevolen berichten

  • Oplossing

Leuk al die nieuwe functies op de Enyaq, maar er is er één in het bijzonder die nogal storend kan werken: Travel Assist/ACC i.c.m. verkeersborden herkenning. 

Deze functie leest verkeersborden en informatie van de navigatiekaart en past die snelheid vervolgens direct toe.
Mooi als het goed werkt. Maar buitengewoon gevaarlijk als hij de mist in gaat. 

Zo heb ik al meermaals gehad dat hij i.v.p. 80/100 opeens 130 wil rijden of andersom opeens 50/30 wil rijden waar je 100/120 mag... 

Om voorkomen dat je nooit meer Travel Assist of Adaptive Cruise Control wilt gebruiken kan je ook gewoon deze functie uitschakelen als onderdeel van Travel Assist.

  1. Ga naar de instellingen van de hulpsystemen
  2. Kies voor het Adaptive Cruise Control icoon
    Screenshot 2021-06-21 at 18.21.51.png
  3. Schakel 'Voorspelling toegestane snelheid' uit.
    B7B4935B-B31E-4805-8E01-F4DAACF85659.jpeg

Na dit ingesteld te hebben anticipeert de auto nog wel op rotondes e.d. 
Ook zie je nog gewoon wat de auto denkt dat je mag rijden, alleen nu zonder ingreep.

aangepast door PC-fre@k
Screenshot toegevoegd
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Verkeersborden herkenning via de navigatiekaart is toch geen verkeersbordenherkenning? Echte verkeersbordherkenning werkt volgens mij via een camera, met software voor de herkenning van de borden. Alleen gaat dat vaak niet goed, doordat onderborden niet 'gelezen' worden door het systeem. Bijvoorbeeld bij de borden met de max. snelheid van 100 km/u tussen 7 en 19 uur, wordt het onderbord niet meegenomen, dus voor de auto is het 'altijd' max. 100 km/u. Probleem is ook dat veel onderborden geen standaardtekst hebben, en de verschillende talen, waardoor het gewoon niet goed werkt.

  • Confused 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Cordoba ik weet niet precies wat je probeert toe te voegen op deze handleiding van de Enyaq (waar ik dus zelf in rij). Maar ik mis het compleet in ieder geval... 🤔

Beiden systemen (TA als ACC) gebruiken bij de Enyaq zowel de camera als de kaart om te bepalen hoe hard je mag rijden, sterker nog, ook om te bepalen hoeveel afstand hij houdt, gas hij geeft en hoe hard hij afremt. Dit uiteraard i.c.m. de overige sensoren zoals de radar voorin. Deze kijkt bijvoorbeeld ook naar de baan links van je en voor je, dit zie je ook netjes op je scherm en je Heads-Up Display (HUD is beperkt tot je eigen rijbaan).

Deze functie werkt niet naar behoren (ondanks dat hij wel degelijk onderborden begrijpt - net als m'n 'oude' Octavia trouwens, maar die grijpt niet in als hij het fout heeft). Dit probleem doet zich al voor op 10 km afstand over de A1 of de A6 met uniforme borden zonder wisseling van type autoweg. Dit probleem is een stuk vervelender dan alleen verkeerde informatie, hij trap namelijk behoorlijk op de rem/stroompedaal waardoor je totaal niet prettig rijdt dan wel behoorlijk onveilige situaties creëert. 

Deze handleiding gaat overigens niet over de werking van TA/ACC, maar hoe je wel gebruik kan maken van de verkeersborden herkenning/snelheidsadvies, maar dat je hierbij niet elke 10 minuten hoeft in te grijpen. De actieve methode wordt dus passief (even los van de bron). Overigens staat deze functie ook bij ACC en niet bij het verkeersborden herkenning menu in de wagen instellingen 😉

Hopelijk zorgen toekomstige software updates er voor dat hij slimmer omgaat met de informatie waardoor abrupt snelheid verminderen of verhogen niet meer mogelijk is, dan kan dit zeker van toegevoegde waarde zijn. Voor nu is dit de handleiding, niet zelf verzonnen, maar gewoon uit het boekje met wat praktijk info er bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, ik dacht (niet specifiek Enyaq) verkeersbordherkenning tegenwoordig puur op basis van camera-beelden werkte, en dat 'herkenning' op basis van positie op de kaart een verouderd stuk techniek was, wat niet meer gebruikt wordt. Ik begrijp uit jouw reactie dat de Enyaq beide combineert, ik vraag me dan wel direct af welk van de 2 methodes leidend is, als camera en kaart bijvoorbeeld een verschillende maximumsnelheid doorgeven.

 

Overigens ben ik helemaal niet zo blij met die automatische 'hulp'-systemen, mijn ervaring is ook bij simpele zaken als front assist, dat deze door onterechte ingrepen de kans op een ongeluk eerder vergroten dan dat ze ongelukken voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe