Ga naar inhoud

DAB + converter


Arjo
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik ben heel tevreden gebruiker van mijn roomster en rijd nooit zonder de radio aan te hebben. (of andere muziek)

Maar in afzienbare tijd wordt de FM in de prullenbak gedaan en moeten we allemaal aan de DAB+ radio.

Nou zag ik toevallig ergens in China (Ali) een DAB+ converter. Die kost maar een paar euro en je zet er als het ware een ander soort ontvanger tussen die DAB+ signalen naar je radio brengt.

Nou heb ik 2 vragen.

  1. Zijn er hier mensen met (hopelijk goede) ervaringen op dat gebied?
  2. Is het zonder problemen in te bouwen of moet er bijvoorbeeld ook een andere antenne op.

Mijn radio is er één van het type Swing. Bij aanschaf van de auto wat extra in geïnvesteerd en daar heb ik geen spijt van want er komt een prettig geluid uit dus het zou jammer zijn als ik er niks meer aan heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja je zal een andere antenne moeten plaatsen.
Vaak zijn die plak antenne's
En had in mijn Yeti een ZENEC navi unit met een DAB+ module.
Heb eigenlijk altijd slechte ontvangst met die plak antenne's gehad.
Dus zat er in maar luisterde uiteindelijk hoofdzakelijk toch weer FM

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dat zo dat FM er zo snel uitgaat?

Dan mogen ze eerst wel wat aan het ontvangst doen van DAB. In mijn woonplaats Dedemsvaart is het redelijk ontvangst, maar zodra ik zuidelijker ga rijden houdt het volledig op. Rondom Zwolle is het perfect.

Ik heb ook een antenne die op het raam geplakt zit. Deze is van een Radical Android radio.

aangepast door VAG-man
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb recent een after market radio met DAB+ geplaatst in een Hyundai i10, werkt verrassend goed!

Inderdaad een plakanttene op de voorruit bij de bijrijder. Was eerst bezorgd dat je dit heel goed zou zien (irriteren) dan wel slechts ontvangst zou hebben. Maar alles behalve dat, werkt overal waar we tot op heden komen al kent DAB+ in het algemeen bepaalde (soms vreemde) plekken waar het minder werkt, idem voor FM trouwens... Bij een bepaald hm-paaltje op de snelweg hikt mijn Octavia DAB+ weleens, in de buurt van sommige spoorlijnen en uiteraard in tunnels 0,0....

Mijn ervaring rondom de grotere steden in ieder geval dat het bijzonder goed werkt (DAB+ in algemeen), kan me niet heugen dat ik heb moeten rommelen met FM. (al schakelt hij zo nodig zelf over). Enige keer dat het echt ophield was in een klein plaatje in Duitsland in heuvelachtig landschap bij een groot bos 😉 

Ik heb trouwens voor deze i10 een Ali versie overwogen maar het niet gedaan. Met name i.v.m. de software die er op draait en de wens om volledige CarPlay dan wel Android Auto ondersteuning te hebben. 

DAB Dekking informatie: https://www.worlddab.org/countries/netherlands#coverage 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe