Ga naar inhoud

Mijn bestelling


bramb_2700
 Delen

Aanbevolen berichten

Dag ik ben Bram en lees sinds vorige week dit forum. Mijn Enyaq 60 staat sinds half oktober vorig jaar in bestelling (als particulier) met de volgende specs:

Arctic silver - Loft - 100 kw oplaadmogelijkheid - Achteruitrijcamera en parkeersensoren voor - Assistentie - Comfort - Multifunctioneel stuur - Trekhaakvoorbereiding. 

De oorspronkelijke verwachte leverdatum was medio april, in maart werd mij verteld dat het eind mei zou worden en vorige week hoorde ik dat het pas eind juni/begin juli wordt. Hierover was ik nogal ontstemd, maar zoals de verkoopadviseur mij gisteren schreef heeft de dealer geen enkele invloed op de levertijden of de beloften of wijzigingen die door Pon tussentijds worden ingevoerd (jullie begrijpen dat dit slaat op het Ionity verhaal).

Ik heb dit weekend mijn ongenoegen nog maar eens verwoord in een mail aan de verkoopadviseur. Ik ben namelijk ook niet heel erg content met de infovoorziening vanuit de dealer, die tot nu toe steeds ontwijkende antwoorden heeft gegeven op mijn vraag hoeveel de door mij gewenste dealeropties (all-season banden i.p.v. standaard en een trekhaak) gaan kosten. Geen idee dus...

Bovendien heb ik straks geen inruil (mijn huidige auto gaat naar een van de kids) dus het lijkt me redelijk dat er straks wat korting komt (wat is redelijk volgens jullie?) en wellicht wat compensatie voor 8,5 maand levertijd(?). De adviseur geeft vooralsnog niet thuis ("overleg nodig met salesmanager en waar denkt u zelf aan?"). Als ik dit allemaal vorig najaar had geweten had ik mij nog wel een paar keer bedacht...

Wellicht hebben jullie enig advies?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst welkom hier op forum.

En ja chips tekort wat in alle media vermeld staat en hieraan als importeur cq dealer niet over willen praten...

Beetje de kop in zand steken, wees transparant naar je klanten toe en er word veel meer geaccepteerd.

Maar goed, vreemd dat ze je geen prijs kunnen geven voor 4 seizoensbanden...

Bij mijn Fabia kon men dit haarfijn vertellen bij de bestelling er van.

Dit kwam op 200 euro.

En dat ik mijn Caddy van werkgever kreeg voor zakelijke doeleinden heb ik ook opgegeven dat er 4 seizoensbanden onder moesten bij aflevering en ook werd hier 200 euro voor berekend.

Volgens mij staat bij VW dit zelfs in de prijslijst.

Let wel op hiermee, geef jij je merk en type band niet op dan word er Conti onder gedaan. Bij mijn Fabia heb ik opgegeven dat er Vredestein onder moest. En kreeg dus prijs van 200 euro voor mijn kiezen. Dit heb ik uiteindelijk NIET betaald,  en wel ik dit belachelijk vond en ik  dan maar van de koop afzag. Dus privé is het bij mij dus zonder verdere kosten.

En jij een vergoeding vanwege late leveren......probeer de banden er uit te onderhandelen incl reserve wiel band, mits je die hebt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom Bram. Succes met het wachten.

Zoals @edk al aangeeft er is een groot tekort en microchips. Dat is overmacht. Alle fabrikanten hebben daarmee te maken. Neemt niet weg dat de dealer je serieus moet blijven informeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@EdK: dank voor je suggestie. Ik heb de dealer gevraagd om nadere info over welke banden zij als 4-season gebruiken, want daar waren ze tot nu toe onduidelijk over.

@VAG-man: ik heb alle begrip voor overmacht, maar dat er een groot verschil is tussen levertijden (sommigen krijgen hun auto heel snel, anderen niet) snap ik echt niet, en laat zich ook niet verklaren uit bijv. verschil in opties. En onder een ander topic zou ik nog wel e.e.a. kunnen zeggen over de communicatie met de dealer, want het aantal keren dat ik niet teruggebeld ben na een terugbelverzoek, niet-opgenomen telefoon en niet-beantwoorde mails is al aardig lang...

@PC-freak: excuses ik zag dat ik mijn post beter in het Enyaq topic had kunnen plaatsen. Misschien kun je mijn bestelling toevoegen aan je lijst? Die geeft een verhelderend beeld van de diverse levertijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, bramb_2700 zei:

Ik heb de dealer gevraagd om nadere info over welke banden zij als 4-season gebruiken, want daar waren ze tot nu toe onduidelijk over.

Ga er maar van uit dat ze die 4 seizoens van Conti eronder willen zetten......
HEb die ook onder de Caddy gekregen en vind het een lawaaierige band ! Onder me Fabia vredesteins liggen en bevallen me echt veel beter kwa geluid maar ook grip!
En ook met die banden, je moet je eigen banden keuze op kunnen geven zonder meerprijs.
Want als consument zijn er dan misschien grotere prijsverschillen, maar voor een dealer zijn die verwaarloosbaar.
Conti is alleen bij hun de keuze die ze liefst maken omdat ointi ook een onderdeel is van PON......

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, EdK zei:

Ga er maar van uit dat ze die 4 seizoens van Conti eronder willen zetten......
HEb die ook onder de Caddy gekregen en vind het een lawaaierige band ! Onder me Fabia vredesteins liggen en bevallen me echt veel beter kwa geluid maar ook grip!
En ook met die banden, je moet je eigen banden keuze op kunnen geven zonder meerprijs.
Want als consument zijn er dan misschien grotere prijsverschillen, maar voor een dealer zijn die verwaarloosbaar.
Conti is alleen bij hun de keuze die ze liefst maken omdat ointi ook een onderdeel is van PON......

Dank voor de verhelderende toelichting. Ik heb enkele bandentests gelezen en voor zover ik begreep is voor de banden die om de Enyaq gaan Michelin een betere keus dan Conti, dus dat heb ik nu aangegeven. Ben benieuwd wat er als antwoord gaat komen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow, jij bent samen met iemand op tweakers toch wel echt de pechvogel van de groep. Die ander had ook in oktober besteld en lange tijd niks gehoord, tot ergens begin deze maand. En zover ik weet (de pagina's gaan daar hard en alle kanten op) heeft hij ook nog steeds zijn auto niet, maar wel een datum inmiddels.

De logica is zeker ver te zoeken. Het is deels afhankelijk van de dealer, wat bij sommigen verplicht is (lease). En daarnaast dus afhankelijk van opties waaronder kleur en velgen. Anderzijds zijn er mensen die afgelopen maand een auto hebben besteld (geen first Edition) en al een productiedatum hebben en een afleveringmoment gepland... Erg zuur, zeker voor jou bij een privé aanschaf.

Nog even volhouden! Heb vandaag gebeld voor de mijne, zou eind van de maand geproduceerd worden maar de dealer dacht tot zijn verbazing te zien dat dat ook vandaag kon zijn (maar nog geen VIN - dus even afwachten).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@PC-Freak: dank voor het opschonen van mijn mijn voorstel/bestellingsposts 🙂

Volgens mij heb ik geen bijzonder kleur noch aparte opties besteld, dus ik begrijp er werkelijk niets van. Maar ja, de dealer wast zijn handen in onschuld en verschuilt zich achter de logistiek bij Pon en fabriek. 

Inmiddels antwoord van de dealer over de banden. Geen Michelin (staan niet op hun lijst zeggen ze), maar ook geen Conti's; ze stellen Bridgestone voor. Nu weet ik bitter weinig van banden en ik kon de opgegeven 'Ecoseal WS1515' nergens vinden, maar als ik op 235/55/19 zoek komt er WeatherControl uit. ANWB deed een test met 17' ipv 19' en daar vielen ze door de mand bij sneeuw (maar ik was toch al niet van plan te gaan wintersporten, dus dat vind ik niet zo'n punt); slijtvastheid en geluid zijn voor mij belangrijker en wat dat betreft staat deze band geloof ik niet zo goed bekend (72 dB kwam ik op diverse sites tegen).

De dealer heeft de banden nu op een aangepaste offerte gezet. Zowaar gaat er wat af voor de retourset, maar ze denken er ~ € 950 voor in rekening te moeten brengen. Op bandensites zie ik prijzen van ca. € 180 en dan komt er natuurlijk nog arbeid bij. Tja... Ik ben benieuwd wat jullie mening is. En is er wellicht nog iemand hier die 4-seizoenenbanden onder zijn Enyaq heeft (besteld) en zo ja, wat krijgt die er onder?

Verder heb ik straks geen inruil, dus mij lijkt dat ik in elk geval maar eens ga onderhandelen over een kortingspercentage. In het verleden heb ik bij aanschaf zonder inruil 5-6% gekregen (weliswaar over een iets lager bedrag in €€). Lijkt jullie dat redelijk in dit geval?

Schermafbeelding 2021-05-15 om 06.43.14.png

Schermafbeelding 2021-05-15 om 07.06.46.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, bramb_2700 zei:

maar ze denken er ~ € 950 voor in rekening te moeten brengen. Op bandensites zie ik prijzen van ca. € 180 en dan komt er natuurlijk nog arbeid bij. Tja... Ik ben benieuwd wat jullie mening is.

En hebben ze er ook nog over gedacht hoe ze aan die prijs zijn gekomen ???
Doet me denken aan me dealer toen ik de Yeti bestelde en er winterbanden (vredestein) met stalen velgen bij wilde.
Was een prijs van als ik goed had een 14 a 1500 euro !
Toen even vanaf gezien en diverse mails naar banden shops gestuurd., van een kwikpit/euromaster en profile zit ik nu na ruim 10 jaar terug nog op hun mail te wachten.
Maar een lokale bandenboer had ik de dag er op een nette mail van binnen met een all-in prijs die op 7 a 800 eur kwam.
Daar ik dat verschil wel erg groot vond ben ik maar eens langsgegaan om te vragen of die offerte wel klopte.
Ja meneer, dat zijn stalen velgen met de door U opgegeven Vredestein winterbanden en montage op velg uitbalanceren en montage op uw wagen.
Deze offerte toen meteen in opdracht overgezet !  En kom nog steeds bij deze bandentoko met veel plezier en eerlijke prijzen.

Wat ik ermee wil zeggen is dat nu je deze prijs weet van je dealer, ga eens op zoek rond je woonplaats of je ook een lokale bandentoko kunt vinden en kijk wat daar mogelijk is en wat hun prijzen zijn.
En dan bv ook kijken of ze je banden waar je wagen op afgeleverd word of hij die ook inneemt en er nog een financieel bedrag voor terug geeft.
Er van uitgaande dat je dan bij aflevering meteen op de fabrieksbanden naar hun toerijd voor een banden wissel !!

Mocht je in omgeving van Purmerend wonen dan doel ik op http://www.bandenservicevandenenghel.nl/ 
En @Rosinfield kent deze toko ook en heeft zover ik weet er ook goede ervaringen mee !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst welkom hier Bram.

Zoals ook EdK al aangeeft, ga eens kijken bij een bandenboer in je eigen regio. Aangezien de dealer aangeeft dat ie de auto niet op Michelin banden kan leveren, lijkt het mij redelijk dat ie de auto zonder banden aflevert en daarvoor 750 euro (voor de retourset) van de rekening haalt. Dan zou je in het uiterste geval zelf met de velgen naar de bandenboer moeten om de banden er op te laten zetten, maar ik denk dat de dealer eieren voor zijn geld kiest, en zijn standpunt herziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
9 uren geleden, PC-fre@k zei:

De mijne wordt 5 weken eerder geleverd

Ik zou dat niet pikken, ze houden zich weer niet aan hun afspraak...................😎

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe